منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم:

منتخبان مجلس یازدهم دربرابر تصمیمات غیرکارشناسی وزرا می‌ایستند/ ایجاد نگرانی در دل مردم با ترخیص ۲۰ دکل حفاری

سید کریم حسینی، منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بزرگترین شرکت حوزه بالادستی در وزارت نفت و شرکتی توسعه‌ای و تولیدی در حوزه تولید نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی است.

وی بیان کرد: این شرکت با تولید حدود ۸۰ درصد از نفت خام و بخش قابل ملاحظه‌ای گاز و میعانات گازی نقش کلیدی در بحث اقتصاد و انرژی کشور دارا است و به همین دلیل عملکرد صحیح این مجموعه نقش حیاتی را در حوزه‌های نفتی دارا است.

حسینی با بیان اینکه عملکرد این شرکت با توجه به شاخص‌های مختلفی که مربوط به یک شرکت توسعه و تولیدی است پایش می‌شود، گفت: نخستین شاخص در پایش عملکرد این شرکت توسعه میادین نفتی است؛  مناطق نفت‌خیز جنوب با دارا بودن حدود ۶۰ میدان نفتی در حوزه ۵ استان کشور رکوردار توسعه و تولید از میادین نفتی است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ وزیر نفت به دلیل عدم موفقیت طرح IPC و به بهانه نداشتن منابع داخلی مناطق نفت‌خیز جنوب را به سمت طرح‌هایی سوق داد که با هدف آورد سرمایه توسط پیمانکار وارد ادبیات مناطق نفت‌خیز جنوب شد.

منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم افزود: این طرح‌ها با نام طرح توسعه ۲۸ مخزن شناخته می‌شود. اطلاعات واصله از کارشناسان و صاحب نظران بحث توسعه میادین نشان می‌دهد که براساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران و به تبع آن مصوبه شورای اقتصاد این طرح‌ها باید در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به اتمام می‌رسید و از سال ۹۹ باید شاهد بازگشت سرمایه این طرح‌ها می‌بودیم.

آخرین وضعیت طرح توسعه ۲۸ مخزن

وی با طرح این پرسش که بعد از گذشت ۲ سال شرایط این طرح‌ها چگونه است؟ گفت: از مجموع ۲۸ بسته کاری فقط ۶ بسته آغاز به‌کار شده است که این ۶ بسته نیز به‌شهادت اعضاء دفتر PMO طرح ۲۸ مخزن دارای ۸۰ درصد عقب افتادگی است.

حسینی با بیان اینکه ۲۲ بسته کاری حتی شروع بکار نکرده‌اند و دارای صفر درصد پیشرفت در حوزه اجرا هستند، عنوان کرد: این یک فاجعه برای صنعت نفت است و وزیر نفت مصوبه شورای اقتصاد که پیمانکاران این طرح‌ها را ملزم به آورد سرمایه می‌کرد را نقض کرده و علاوه بر اینکه پیمانکاران طرح را از آورد سرمایه معاف کرده نیز دستور تخصیص پیش پرداخت به پیمانکاران این طرح‌ها را صادر کرده است به‌نحوی که طبق پیوست ۵ ضمیمه مالی این قراردادها باید به محض امضاء قرارداد ۲ درصد به این پیمانکاران پرداخت شود بدون اینکه حتی پروژه ذره‌ای پیشرفت داشته باشد.

وی اظهار کرد: سپس اقدام به پرداخت ۳ درصد هزینه تجهیز کارگاه و۲۰ درصد پیش پرداخت جهت خرید کالا می‌گردد و بعد هم بصورت Progressive و پیوسته به این طرح‌ها پول پرداخت می‌شود. تمامی این پول‌ها با ضمانت شرکت ملی نفت ایران تهیه شده و در اختیار SPV قرار گرفته تا به پیمانکاران طرح داده شود.

منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم افزود: کلیه اموال منقول و غیرمنقول و حساب‌های بانکی شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان وثیقه جهت دریافت سرمایه برای این پروژه‌ها در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است.

افت توان تولید نفت در مناطق نفت خیز جنوب

وی بیان کرد: این طرح باعث به هم خوردن روال جاری مناطق نفتخیز، افت توان تولید، به هم خوردن ساختار سازمانی و نارضایتی شدید در میان پرسنل این شرکت شده است.  این طرح‌ها به‌دلیل اضافه کردن یک مرحله پیمانکاری به سیکل انجام پروژه سبب افزایش هزینه‌های طرح و پرشدن جیب پیمانکاران بزرگ و کوچک شدن سفره خانواده کارگران زحمتکش می‌شود.

حسینی با طرح این پرسش که چرا شرکت ملی نفت ایران که این سرمایه را با وثیقه قرار دادن اعتبار و املاک و حساب‌های خود تحصیل کرده از آن در جهت انجام پروژه‌های روال معمول مناطق نفت‌خیز جنوب استفاده نمی‌کند؟ عنوان کرد: حتما باید این پول‌ها در اختیار برخی از پیمانکارانی قرار گیرد که مدیرعامل آن همکلاسی وزیر نفت و معاون سابق شرکت ملی نفت ایران است؟ این شخص که خود طراح این بسته‌ها بوده و امروزه خود را در مقام یک کارفرما می‌بیند نه یک پیمانکار! او که لقب پدرخوانده صنعت نفت را به‌دوش می‌کشد اکنون ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه از مجموع ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه یعنی حدود ۷۵ درصد از ۶ بسته‌ قراردادی در حال اجرای طرح ۲۸ مخزن را در اختیار خود دارد.

وی گفت: طرح ۲۸ مخزن که باید طبق مصوبه شورای اقتصاد در مدت زمان ۲ سال به پایان رسیده و طی این مدت ۲۸۰ حلقه چاه جدید حفاری و یک هزار و ۷۳۰ حلقه چاه تعمیر کند که بخش عمده آن در مناطق نفت‌خیز جنوب است، امروز و پس از گذشت بیش از ۲ سال حتی یک حلقه چاه راه‌اندازی نکرده و یک قطره نفت تولید نکرده است.

منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم ادامه داد: مناطق نفت‌خیز جنوب با شیوه و روال جاری خود در حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت انباشتی در مخازن موضوع این طرح تولید کرده است. علت اصرار مدیران وزارت نفت و مناطق نفت‌خیز جنوب بر ادامه این روند اشتباه چیست؟ آیا هدف، بستن دست‌های دولت بعد در ارتباط با توسعه میادین به روشی دیگر است؟ چرا علی‌رغم عقب افتادگی زیاد این طرح‌ها مدیران مناطق نفت‌خیز مصاحبه‌هایی بدون پشتوانه فنی می‌کنند و با حضور در رسانه ملی اقدام به ایجاد امید کاذب در دل مردم شریف خوزستان می‌کنند؟

ایجاد نگرانی در دل مردم با ترخیص ۲۰ دکل حفاری

وی اظهار کرد: برای جبران فضاحت عقب افتادگی این طرح اقدام به تغییر برنامه و افزودن زمان به پروژه‌های این طرح شده است تا عقب ماندگی شدید این طرح را با نزدیک کردن برنامه به عملکرد جبران کنند این یکی از خیانت‌های بزرگ مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب و مجری طرح ۲۸ مخزن است.

حسینی عنوان کرد: امروز طرح ۲۸ مخزن عامل ترخیص حدود ۲۰ دکل حفاری و ایجاد نگرانی و استرس شدید در دل خانواده‌های مردم شریف خوزستان شده است، خانواده‌هایی که بعضاً برای نان شب خود محتاج هستند.

وی افزود: با ترخیص دکل‌های حفاری مشاغل غیرمستقیم زیادی از بین رفته و بیکاری گسترده در استان ایجاد می‌شود. ترخیص این دکل‌ها ضربه بسیار جدی به توان تولید مناطق نفت‌خیز جنوب وارد می‌کند که به سادگی قابل جبران نیست.

منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم بیان کرد: بحث توقف فعالیت‌های تحت‌الارضی و ترخیص دکل‌های حفاری در سال ۱۳۹۶ نیز یکبار اتفاق افتاد و با مقاومت مدیرعامل و مدیرفنی وقت مناطق نفت‌خیز جنوب و ورود نهادهای نظارتی حل و فصل گردید. در آن زمان برنامه ترخیص حدود ۳۰ دکل حفاری وجود داشت که ضررهای بسیار زیادی به توان تولید وارد می‌کرد و بیکاری گسترده را به‌دنبال داشته و آسیب‌های اجتماعی و امنیتی سنگینی را در استان خوزستان به همراه داشت.

تکرار سناریوی شکست خورده ترخیص دکل‌ها

وی گفت: امروز شاهد تکرار همان سناریوی شکست خورده ترخیص دکل‌ها هستیم. ظاهراً وزیر نفت عمداً به‌دنبال ایجاد چالش و تنش در استان خوزستان است و متاسفانه مدیران فعلی مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری نیز با وی همراهی می‌کنند. از دست دادن روال جاری به امید طرح شکست خورده ۲۸ مخزن خیانت بزرگی است که توسط  مدیران شرکت ملی  مناطق نفت خیز صورت می‌پذیرد.

حسینی عنوان کرد: طرح ۲۸ مخزن عملاً باعث تعطیلی پروژه‌های مدیریت مهندسی و ساختمان مناطق نفت‌خیز جنوب شده است و بسیاری از پروژه‌های این مدیریت نیمه‌کاره رها شده و به طرح ۲۸ مخزن انتقال یافته است. بیش از ۴۰۰ خودرو در پایان سال ۹۸ از این مدیریت ترخیص شده‌اند و تقریبا ۲ ماه است که بیکار بوده و شرمنده خانواده‌های خود هستند. این حاصل طرح شکست خورده ۲۸ مخزن است.

وی افزود: به‌دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط وزارت نفت و بی‌تدبیری مدیران فعلی مناطق نفت‌خیز جنوب توان تولید این شرکت به میزان قابل ملاحظه‌ای افت کرده است که در هنگام تولید حداکثری خسارت بسیار زیادی را برای اقتصاد کشور به‌دنبال خواهد داشت و این مدیران ناکارآمد باید در مجلس شورای اسلامی پاسخگوی این موضوع بسیار مهم باشند.

منتخب اول مردم اهواز در مجلس یازدهم بیان کرد: شاخص‌های مهم دیگری مانند شاخص تعداد چاه‌ها و پیشرفت پروژه‌ها و … در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به‌شدت افت کرده است که باید مدیران این دوران پاسخگوی عملکرد خود باشند.

دغدغه منتخبان مجلس یازدهم درباره شیوه نامه‌های غلط

وی ادامه داد: شیوه‌نامه‌های غلط ابلاغ شده توسط وزیر نفت و اجرای بی‌چون و چرا و بدون مقاومت آن‌ها توسط مدیران فعلی نیز یکی از دغدغه‌های مجلس جدید خواهد بود و در آینده به آن پرداخته خواهد شد.

وی افزود: به‌کارگیری نیروهای بی‌تجربه یا دارای تجربه‌های غیر مرتبط در سمت‌های مدیریتی مناطق نفت‌خیز جنوب یکی دیگر از آسیب‌های جدی به‌وجود آمده در ۲ سال اخیر است که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

حسینی گفت: مدیرانی که خود را انقلابی قلمداد کرده اما در این دوره با دریافت سمت‌های مدیریتی به‌عنوان حق‌السکوت در مقابل سیاست‌های غلط وزارتخانه خاموش مانده‌اند باید بدانند که روز پاسخگویی برای آن‌ها بسیار نزدیک است.