قاسم سلیمانی دشتکی عصر شنبه در سومین نشست شورای توسعه قرآنی استان اظهار داشت: در این زمینه ستاد ملی کرونا در روزهای آینده تصمیمات خود را ارائه می دهد و پیشنهاد می شود که مراسم شب‌های قدر در استان نیز با همان تعداد مشخص شده ستاد ملی کرونا برای شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی برگزار شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: شورای فرهنگی عمومی یکی از ارکان تصمیم گیری در خصوص برنامه های شب های قدر است و مصوبات این شورا نیز لازم الاجرا است.

وی افزود: انتظار می رود پیشنهادها در زمینه برگزاری مراسم معنوی و فرهنگی در کارگروه‌ها بررسی و تجزیه و تحلیل شود و پس از بررسی دقیق در این جلسه ها به آن ها رسیدگی کرده و به تصویب برسانیم چرا که اگر پیشنهادها  در این نشستها مطرح شود، ممکن است به صورت دقیق نتوانیم به موارد رسیدگی کنیم.

سلیمانی دشتکی گفت: همواره در مسائل دینی، فرهنگی و قرآنی پیشتاز هستیم اما باتوجه به وضعیت قرمز استان می توانیم امسال در ایام ماه رمضان از ظرفیت فضای مجازی برای برگزاری برنامه ها و بخصوص مسابقات، بیشتر استفاده کنیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: فعالیت های قرآنی بر تمامی فعالیت ها ارجح است و اگر زیرساخت های معنوی ما خراب باشد زیرساخت های مادی از بین می رود اما در چنین شرایطی باید بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا پیش برویم تا از سرعت شیوع ویروس کم کنیم.

وی اظهار داشت: برنامه های قرآنی و معنوی در سطح استان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تعداد محدود و مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد نیز در این زمینه گفت: ماه رمضان ظرفیتی برای برگزاری آیین های مذهبی است؛ اگرچه رعایت نکات بهداشتی اولویت است اما نباید معنویت را نادیده گرفت و از دعا خواندن غافل شویم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: فضای مصلی اهواز ظرفیت حدود ۱۵ هزار نفر را دارد و در این شرایط حداقل ۵۰۰ نفر می توانند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این فضا حضور یابند همچنین مساجد می توانند در فضای باز خود با حدود ۲۰ نفر اقدام به برگزاری برنامه های معنوی و قرآنی کنند.

وی تصریح کرد: اکنون سراسر جهان درگیر این بیماری بوده و خوزستان نیز بار دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفته است و در چنین شرایطی جدای از اقدامات مقابله با کرونا، باید برای فعالیت محدود مساجد نیز برنامه ریزی کنیم تا مردم بتوانند از این فضا برای مناجات و عبادت بهره ببرند.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به فعالیت ادارات غیر ضروری با ۱۰ درصد ظرفیت گفت: همچنین در این شرایط در زمینه حضور کارمندان در اداره ها نیز پیش از این مصوب شد که اداره های ضروری با یک سوم کارمندان و اداره های غیر ضروری با ۱۰ درصد فعالیت کنند.

سلیمانی همچنین با اشاره به رسیدگی مشکلات آب و فاضلاب استان در سطح ملی، گفت: باتوجه به مشکلات آب و فاضلاب در سطح استان، گروهی را در تهران مستقر کرده‌ایم تا به صورت ویژه روند ماده ۵۶ ( اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال برای سیستم فاضلاب و آب شرب خوزستان) و همچنین وعده وزیر نفت برای ارائه لایحه به مجلس برای اختصاص ۲ درصد از درآمد نفت برای چند سال علاوه بر بودجه سنواتی به استان، را پیگیری کنند.

وی افزود: پیشنهاد لایحه ۲ درصد بودجه نفت به امضا استان رسیده و پس از امضای وزیر نفت به دولت ارائه می شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: در سال جاری سهم استان در سازگاری با خشکسالی همراه با حقابه محیط زیست تنها ۳۱ میلیارد متر مکعب تعیین شده که بسیار ناچیز است و در این زمینه نیز جلسه ای برگزار و قرار شد این میزان افزایش پیدا کند که تا اندازه زیادی در این خصوص موفق عمل کرده ایم.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا جهش یافته، گفت: شرایط کنونی استان از نظر شیوع ویروس کرونا،  به هیچ عنوان مناسب نیست و امروز نیز متهم شدیم به اینکه ویروس کرونای انگلیسی ابتدا از عراق و سپس از خوزستان به کشور منتقل شده که این اتهام نادرست است اما اینکه این ویروس از عراق وارد استان شده صحیح است.

سلیمانی دشتکی تصریح کرد: در بهمن ماه سال گذشته بلافاصله پس از اطلاع از ورود ویروس کرونای انگلیسی ، دستور تعطیلی مرزهای استان صادر و برای مقابله با این ویروس اقدامات خوبی انجام شد و تا اندازه زیادی ویروس مهار شد اما متاسفانه موج جدیدی پس از تعطیلات نوروز آغاز شد.

وی بیان کرد: هفته گذشته ۸۸ شهر استان قرمز و اکنون ۲۸۰ شهر استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند ، ۷۰ شهر نارنجی ، ۳۰ شهر زرد و تعداد اندکی نیز آبی است که شرایط اصلا خوبی نیست.

استاندار خوزستان گفت: باتوجه به این شرایط در ستاد ملی کرونا مقرر شد به مدت ۱۰ روز مقررات سخت و محدودیت هایی در سطح استان در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال شود.

وی یادآور شد: فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی برای برگزاری جلسات  سطح استان نیر الزامی است و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه تاکید فراوان دارند.

سلیمانی دشتکی گفت: بر اساس مصوبات قبلی قرار بر این بود که در شهرهای قرمز جلسات با حدود ۱۵ نفر ، در شهرهای نارنجی با ۲۰ نفر و در وضعیت زرد، جلسات با ۳۰ نفر برگزار شود و اکنون باتوجه به شرایط استان و جلسه ستاد کرونا پیشنهاد می شود در صورت موافقت دانشگاه علوم پزشکی، آیین های  شب های قدر در همین اندازه در فضای باز برگزار شود.