سیدسلطان حسینی امین در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی طی دهه‌های گذشته تاکنون به یک استراتژی و برنامه جدی برای کشور تبدیل شده است، اظهار کرد: بر همین اساس بود که در جریان سفر مقام معظم رهبری به خوزستان طرح احیاء ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی به تصویب و در دستور کار دولت‌هایی قرار گرفت که طی این سال‌ها فعالیت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار هکتار از این اراضی در محدوده جغرافیایی استان ایلام قرار دارد، گفت: هدف از ارائه این طرح علاوه بر احیاء و به زیر کشت رفتن اراضی کشاورزی رها شده در زمان جنگ، ایجاد فرصت‌های مناسب شغلی برای جوانان بیکار استان بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز یادآورشد: افزایش تولید، خودکفایی در کشت محصولات استراتژی و رونق اقتصادی خوزستان بخش دیگری از اهداف تعریف شده برای این طرح محسوب می‌شود.

تامین نشدن حقابه
حسینی امین با اشاره به بهره برداری فاز اول این طرح در آبان ماه سال ۱۳۹۷ که ۲۹۵ هزار هکتار را در برگرفت، افزود: به واسطه فعالیت‌های اصلی انجام‌شده در اجرای این طرح که شامل احداث شبکه‌های فرعی آبیاری، احداث شبکه‌های زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی بود بخشی از چشم انداز نظام جمهوری اسلامی در صنعت کشاورزی مبنی بر تقویت و تثبیت امنیت غذایی کشور، امکان ایجاد قطب کشاورزی با استفاده از کشاورزی مدرن و ایجاد اشتغال پایدار محقق شد.

وی همچنین در خصوص معطل ماندن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیاء زمین های کشاورزی استان خوزستان عنوان کرد: متاسفانه دلیل عدم پیشرفت مابقی این طرح، تامین نشدن حقابه مورد نیاز از سوی وزارت نیرو و همچنین تخصیص نیافتن اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: در همین رابطه نیز شکایتی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه شده است تا دلیل اجرایی نشدن فاز دوم این طرح به وسعت ۲۵۵ هزار هکتار جهت ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

خوزستان قطب کشاورزی
حسینی امین بیان داشت: دولت دوازدهم ماه پایانی فعالیت خود را سپری می‌کند و به همین دلیل نیز رئیس جمهور آینده در راستای تحقق چشم اندازهای تعریف شده نظام جمهوری اسلامی در بخش کشاورزی باید اجرای کامل این طرح را در دستور کار خود قرار دهد.

انتظار می‌رود که رئیس جمهور آینده، اصلاح الگوی کشت مبتنی بر بازارهای صادراتی را نسبت به دیگر دولت‌ها مورد توجه قرار دهد تا ضمن ارزآوری به ارتقاء شاخص‌های اقتصادی کشور کمک شود

وی ادامه داد: استان خوزستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور، نیازمند توسعه زیرساخت‌های لازم در حوزه حمل و نقل کالا و همچنین به کارگیری توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در ایجاد صنایع تبدیلی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه این استان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی، رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی را در کشور دارد، افزود: این حجم تولید معادل ۱۳ درصد کل تولیدهای کشاورزی کشور است که البته استان ظرفیت تولید بیش از این میزان را نیز دارد.

حسینی امین اظهار کرد: در صورتی که اجرای فاز دوم طرح مقام معظم رهبری به طور کامل به بهره برداری برسد، توان تولید محصولات کشاورزی در خوزستان به ۲۷ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.