به گزارش راه بهارستان به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان،فراز رابعی  اظهار داشت: بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و اقلیم شناسی هواشناسی، همه کشور با خشکسالی بی‌سابقه‌ای دست به گریبان است.

وی افزود: بارندگی در خوزستان بسیار کم بوده و استان‌های همجوار که تامین کننده آب این استان هستند همچون لرستان، چهارمحال و بختیاری  وکهگیلویه و بویراحمد، نیز جزو کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آیند.

رابعی اضافه کرد: در زمستان گذشته بارندگی موثری اتفاق نیفتاد و آوردهای قابل توجهی به وقوع نپیوست، امید ما به فروردین بود که این ماه نیز جزو کم‌بارش‌ترین ماه‌های فروردین دوره‌های گذشته بوده است.

وی با اشاره به آبگیری ۴۲ درصد از مخازن سدهای خوزستان به دلیل کاهش آوردها، گفت: آوردها به خوزستان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ درصد نسبت به سال‌های نرمال کاهش داشته است.

رابعی افزود: حجم آوردها در این مدت در حوضه دز ۴۳ درصد کاهش، حوضه کرخه ۴۰ درصد کاهش، حوضه کارون ۲۴ درصد کاهش، حوضه مارون ۳۱ درصد کاهش و حوضه جره ۴۶ درصد کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: معتقدیم خشکسالی تابستان امسال در خوزستان مشابه سال ۹۷ خواهد بود، اگر چه شرایط در حوضه‌های دز و کرخه از سال ۹۷ نیز بدتر است.

رابعی با اشاره به دلایل کاهش شدید حجم ذخیره مخازن سدهای خوزستان، اظهار داشت: کم بارشی و به تبع آن کاهش آوردها باعث شد امکان آبگیری کامل مخازن سدها فراهم نشود، از سوی دیگر تامین کامل آب کشت زمستانه و تلاش برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان، موجب تنش در مخازن سدها شده است.

وی اضافه کرد: نخستین جلسه مدیریت تنش خشکسالی بهمن ماه پارسال در سازمان آب و برق خوزستان برگزار و محدودیت منابع آبی به استانداری اعلام شد، متعاقب آن جلسات متعددی در استانداری با حضور مدیران تشکیل شده است.

رابعی خاطرنشان کرد: بر اساس تجارب سال‌های گذشته و نظرات کارشناسان و مدل‌های شبیه سازی، برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته تا بتوانیم تابستان امسال را با کمترین تنش آبی سپری کنیم.

 

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: کاهش شدید آوردها بر تولید برقابی نیز تاثیر خواهد داشت و پیش بینی می‌شود که تولید انرژی ۳۰ درصد نسبت به پارسال کاهش یابد.

وی به دیگر اثرات تنش آبی در تابستان پیش رو در استان خوزستان اشاره کرد و افزود: اولویت نخست ما تامین آب شرب باکیفیت مناسب است و تمام تلاش‌ها در این راستا صورت می‌گیرد مشروط بر اینکه باقی مصرف کنندگان اعم از کشاورزی و آبزی پروری به برنامه متعهد باشند.

رابعی در پاسخ به اینکه آیا احتمال تکرار شوری آب شرب در آبادان و خرمشهر مشابه سال ۹۷ وجود دارد، اظهار داشت: در صورتی که برداشت مصرف کنندگان مطابق برنامه باشد و زهاب بیشتری وارد رودخانه نکنند، این اتفاق تکرار نمی‌شود.

وی درباره تامین آب نخیلات شادگان ، آبادان و خرمشهر نیز گفت: تامین آب کشت‌های دائم شامل باغات و نخیلات، اولویت دوم بعد از تامین آب شرب است و در صورتی که برنامه محقق شود، مشکلی در تامین آب آنها نخواهیم داشت.

رابعی اضافه کرد: تامین آب نخیلات در شادگان مشابه پارسال است و رهاسازی آب به صورت موجی انجام می‌شود زیرا این روش در سال گذشته موفق بوده و رضایت نخل‌داران و مقامات را در پی داشته است.

به گفته وی، در حال حاضر حجم آب قابل برنامه ریزی برای کشاورزی مصوب شده اما قرار شده است که جهاد کشاورزی سطح اراضی مورد نظر خود را اعلام کند.

 

رابعی در ادامه با اشاره به اعلام هشدار خشکسالی به دستگاه‌های خوزستان از بهمن ماه پارسال، گفت: به همه دستگاه‌های استان پیش آگاهی دادیم که انتظار خشکسالی سال ۹۷ را داشته باشند و خود را برای این شرایط آماده کنند، در صورت نیاز سیستم آبگیرهای خود را تغییر دهند و لایروبی کنند.

وی افزود: در ماه‌های آتی دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز حدود ۲۰۰ مترمکعب برثانیه تنظیم می‌شود بنابراین رودخانه کم آب خواهد بود.

رابعی با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها برای تحقق برنامه ریزی منابع آب، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ تلاش می‌کنیم که شوری آب رودخانه کارون در اهواز به بیش از سه هزار میکروموس و در آبادان به پنج هزار میکروموس نرسد.

وی ادامه داد: در زمان تنش خشکسالی، با توجه به اینکه امکان افزایش آب را نداریم، تنها راهکار دادن پیش آگاهی و برنامه ریزی است تا از خسارت‌ها به ویژه به بخش کشاورزی جلوگیری شود که در این راستا هشدارها از بهمن ماه سال گذشته اعلام شده است.