مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه برخی قصد داشتند در وضعیت زندگی زنده یاد آهنین‌جان شاعر فقید خوزستانی اغراق کنند و او را فقیر نشان دهند گفت: قاسم چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ فکری و فرهنگی انسان فقیری نبود، او شاعری با فهم و درایت بود.

به گزارش راه بهارستان به نقل از نبض شهر: محمد جوروند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ سال پیش در جریان سیل  خوزستان منزل وی دچار آبگرفتگی شد که پس از این اتفاق  اراده بسیار خوبی  در استان خوزستان توسط مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد شد و با  در نظر گرفتن اعتبار، منزل قدیمی وی با یک منزل نوساز در منطقه یوسفی اهواز  جابجا شد که از این نظر سامان خوبی در وضع زندگی او ایجاد شد.

وی ادامه داد: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در کنار کمک‌های جنبی که به ایشان می‌کرد ۲ فرصت خوب شامل  عضویت در صندوق هنر، بهره مندی از بیمه تکمیلی، و یک حقوق ماهانه تحت عنوان حقوق پیشکسوتان  دریافت کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به مطلبی که در فضای مجازی پیرامون اینکه بیمارستان او را در خیابان رها کرده است گفت: بیمارستان در این باره یک اطلاعیه صادر کرد و صراحتا اعلام کرد که اینگونه نبوده و او پس از بهبودی نسبی و به درخواست خودش بیمارستان را ترک کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بیماری سرطان تاثیر بدی در وضعیت جسمی وی ایجاد کرده بود و وی دچار آلزایمر نیز شده بود با این حال از ابتدای ابتلای وی به بیماری تا زمان بستری و پس از آن ، مرتب چه به صورت حضوری و چه به صورت تلفنی با او در تماس بودم.

جوروند، آهنین‌جان را یادگار نسل‌های گذشته  شاعران دانست و تصرین کرد: او با زبانی بسیار محکم، دایره واژگانی وسیع  و با محتواهای مقدس شعر می‌سرود و از نظر روحی و شخصیتی بسیار متواضع، دوست داشتنی و مردمی بود.

وی ادامه داد: زنده‌یاد آهنین‌جان در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی با جدیت شرکت می‌یافت و از او همیشه به عنوان شاعر، منتقد، کارشناس شعر و ادبیات بهره برده می‌شد و جوانان و نوجوانان بسیاری از شعر، نقد و راهنمایی‌های او استفاده کردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: به جرات می‌توان گفت آهنین جان در نسل خود شاعر تاثیرگذاری بود.

وی درباره شعر قاسم آهنین‌جان گفت:  او در حوزه دفاع مقدس، اهل بیت و شهدای مدافع حرم و… اشعار زیادی سروده  و بارهای در گفت و گوهایی که داشتیم عنوان میکرد که چقدر به شهدا و ائمه ارادت دارد.

جوروند ادامه داد: زنده‌یاد آهنین جان برای سردار قاسم سلیمانی اشعار زیادی نوشته  که آثار او نیز موجود است در هر صورت جای خالی قاسم در شعر خوزستان احساس می‌شود او  شاعر خوبی  بود و جایگاه خوبی میان مردم داشته و خواهد داشت.

به گزارش ایرنا قاسم آهنین جان متولد سال ۱۳۳۷ در اردبیل بود، از نوجوانی در شهر اهواز زندگی می‌کرد. او فعالیت‌های هنری خود را از دهه ۶۰ با حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

آهنین‌جان علاوه بر شعر، در حوزه ترجمه، نقد ادبی و فیلم‌سازی نیز فعال بود. ذکر خواب‌های بلوط، اولین اثر ادبی این شاعر است که در سال ۷۲ منتشر شد. از دیگر آثار او می‌توان به شاعر مرگ خویش می‌داند، خون و اشراق بر ارغوان جوشن‌ها، بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه، گلی برای غریبان تا همیشه، برق رگ‌ها بر پولاد دریا، سوسن خاموش به‌وقت فراق، عطر غریب غزال مشرق‌ها، شاخه یاس به شام خرابات، لمعات خون و  کودکی‌ها در شب سقاخانه اشاره کرد.

حضور در فیلم جدال بزرگ نیز از جمله فعالیت‌های هنری آهنین‌جان است.

قاسم آهنین‌جان در غروب روز سه‌شنبه (چهاردهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) در پی ابتلا به بیماری سرطان از دنیا رفت.