مدیر امور اراضی خوزستان سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: تغییر کاربری اراضی که در سال های اخیر با اقدام‌های غیرقانونی سودجویان و دلالان شدت گرفته است بخش کشاورزی استان را تهدید می‌کند.

محمدرضا میان آب مقابله با تغییر اراضی کشاورزی را نیازمند برنامه ریزی اساسی و جدی در جهت منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیان کرد و افزود:یگان حفاظت اراضی استان با تمهیدات و برنامه ریزی لازم جهت انجام اقدام‌های پیشگیرانه و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز با افراد سودجو و متخلف وفق ضوابط و مقررات برخورد جدی خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه حفظ کاربری اراضی کشاورزی، یکپارچگی، ساماندهی و توسعه اراضی در جهت مدیریت بر اراضی کشاورزی و واگذاری اراضی برای طرح های کشاورزی و غیرکشاورزی از وظایف و ماموریت‌های حاکمیتی مدیریت امور اراضی استان محسوب می‌شود افزود: اجرای ۲ طرح کاداستر و رفع تداخلات در راستای سند دار نمودن اراضی کشاورزی و تهیه بانک اطلاعات مکانی اراضی حاوی تمامی لایه‌های اطلاعاتی مربوط به مالکیت و اجرای برنامه های زیر بنایی امور اراضی و یکی از مطالبات بهره برداران و مورد تاکید دولت و وزارت متبوع است.
میان‌آب اظهار امیدواری کرد با اجرای این ۲ طرح و مشارکت کشاورزان گام مهمی برای سنددار شدن زمین‌های کشاورزی استان برداشته شود.
وی در ادامه گفت: محدودیت منابع آب و خاک، عدم امکان جایگزینی اراضی زراعی و باغی،  افزایش اقدامات سودجویانه دلالان و زمین خواران برای تغییر کاربری و خرد کردن اراضی کشاورزی و ساخت و ساز در این عرصه‌ ها، ضرورت تلاش و اقدام همه جانبه برای حفاظت از اراضی زراعی و باغ های موجود را بیشتر کرده است.
میان آب ادامه داد:به موازات اقدام‌های قضایی که پیامدهای بازدارنده و سلبی دارند، انجام اقدامات ترویجی، آموزشی و اطلاع رسانی زمینه ساز افزایش آگاهی های اجتماعی درخصوص قوانین و مقررات ، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت حفظ اراضی زراعی و باغها ، کاهش تخلفات و هزینه های مادی و معنوی ناشی از برخورد قضایی دولت با متخلفان خواهد داشت  که در این راستا از مروجان و مسوولان پهنه‌های کشاورزی استفاده می شود.
وی اظهار داشت: مدیر امور اراضی خوزستان همه تلاش خود را بر آن داشته در واگذاری عرصه‌های متناسب و مورد نیاز در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات با هدف توسعه فعالیت های کشاورزی و غیرکشاورزی بر پایه برنامه توسعه و سیاست های وزارت متبوع  و اولویت بخشی به طرح‌های دانش بنیان ، محصولات اساسی و صنایع تبدیلی با ارزش افزوده بالا در جهت جلب سرمایه های مردمی و ایجاد اشتغال مولد برای روستائیان ، دانش آموختگان کشاورزی و سایر کارآفرینان و انواع طرح‌های اقتصادی و تولیدی گامهای موثری بر دارد.
میان‌آب کشاورزی را یکی از بخش های اصلی در پیشرفت و توسعه اقتصادی عنوان کرد و افزود:بخش کشاورزی علاوه بر استقلال و خودکفایی ملی، زمینه اشتغال ، آبادانی ، امنیت غذایی و ارزآوری را فراهم می‌کند.
به گزارش ایرنا تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی خوزستان به خصوص در زمین ها وباغ های مرغوب شمال استان در ۲ دهه اخیر سبب کاهش اراضی زیرکشت و تبدیل اراضی به ویلا و مکان‌های تفریحی شده است.
استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که در صورت برنامه ریزی صحیح ، تامین آب و احداث شبکه های ّآبیاری و تسطیح و احیای اراضی ، امکان افزایش آن تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.
استان خوزستان هم اکنون با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات باغی و زراعی به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در جایگاه نخست کشوری ایستاده است.