خلیل منیعات صبح امروز سه‌شنبه در مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری شادگان اظهار کرد: با توجه به بحران آب جهانی باید اقدامات پیشگیرانه خود را از یک نقطه‌ای شروع کنیم که در چند سال اخیر دولت، مسئولان و کشاورزان در این زمینه با توجه به نیاز آب برای امرار کشاورزی و جبران کمبود آب اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

وی افزود: شادگان انتهای حوضه آبی جراحی و دارخوین قرار گرفته و همه باید به موضوع آبیاری نوین در زمینه کشاورزی ورود کنیم؛ بنابراین با توجه به امتیازی که دولت برای این طرح‌ها گذاشته و اعتبارات بالایی نیز اختصاص داده است، استقبال خوبی در شادگان صورت گرفت و رتبه دوم استان را از نظر جذب اعتبارات طرح‌های آبیاری نوین داشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی شادگان تصریح کرد: باز هم متقاضی بسیاری داریم که با پیگیری معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی خوزستان انتظار داریم که امسال نیز از طرح‌های کاهش مصرف آب برای شادگان بیشتر استفاده شود.

منیعات خبر داد: در شادگان ۱۴ هزار هکتار اراضی باغی و ۱۰ هزار بهره‌بردار مشغول به کار داریم؛ عمده باغات نیز نخیلات هستند و زیرمجموعه آن ۵۰ کارگاه بسته‌بندی (۳۲ مورد رسمی و دارای مجوز) فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: در شهرستان شادگان پنج هزار اشتغال‌زایی مستقیم و سه هزار اشتغال‌زایی غیرمستقیم بابت هسته‌گیری خرما و کارهای زیرپوششی خرما ایجاد شده است؛ همچنین در حوزه دام و زراعت نیز رتبه خوبی را در استان داریم و باز جای پیشرفت وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شادگان عنوان کرد: اگر باز هم در زمینه اعتبارات همکاری داشته باشند به طور حتم می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و میزان تولیدهای کشاورزی شادگان نیز چند برابر شوند چون این شهرستان ظرفیت خوبی دارد.

منیعات با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مردم شغل کشاورزی دارند و سایر نیز مشاغل و امرار معاش مرتبط با صیادی، دامداری، مرغداری و کشاورزی دارند، ادامه داد: در شادگان ۵۰ کارگاه مرغداری داریم که بیش از ۴۰ واحد آن فعال هستند و کارگاه‌های غیرفعال نیز تلاش می‌شود که هرچه سریع‌تر به کار برگردند.

 مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری به وسعت ۱۴۲.۱ هکتار و با مبلغ ۳۸ میلیارد ریال و اعتبار بلاعوض دولتی ۲۷ میلیارد ریال برای افزایش راندمان آبیاری که موجب افزایش کمی و کیفی و کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی می‌شود در روستای نثاره بزرگ شادگان برگزار شد.

راندمان آبیاری بالا به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای و صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی بهبود مدیریت مزرعه، افزایش کیفیت و عملکرد محصول، تشکیل نشدن رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک امکان آبیاری خاک‌ها با بافت‌های مختلف و اراضی با خاک‌های کم‌عمق تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه، بی‌نیازی به زهکشی مزرعه، افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی جلوگیری ازسله بستن و حفظ پوکی خاک امکان، به‌کارگیری کود و سهم همراه با آب آبیاری، جلوگیری از رویش علف‌های هرز و کاهش آفات و امراض به دلیل مرطوب شدن فقط بخشی از سطح خاک اطراف از جمله مزایای آبیاری تحت‌فشار هستند.