خلیل محمدی مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز  گفت: تامین روغن سیستم کنترل توربین واحد‌های این نیروگاه با توجه به تداوم تحریم‌ها و هزینه هنگفت خرید روغن‌های داخلی و خارجی یکی از چالش‌های ما بود.

وی بیان داشت: با توجه به ویژگی‌های خاص این نوع روغن که از مقاومت بالایی در مقابل آتش و حرارت نیز برخوردار است، توانستیم با اعتماد به دانش و تکیه بر تجربه ارزشمند کارکنان نیروگاه، ساخت دستگاه تصفیه روغن سیستم کنترل توربین را با موفقیت انجام دهیم.

محمدی هزینه ساخت این دستگاه که با استفاده از پتانسیل داخلی ساخته شده را حدود ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و بیان داشت: این مبلغ در مقابل کاربرد مفید این دستگاه و قیمت‌های هنگفت روغن‌های داخلی و خارجی ناچیز است و ساخت آن یکی از مهمترین چالش‌های فنی و مالی نیروگاه رامین را رفع کرد، بطوریکه با توجه به قیمت هنگفت روغن‌های داخلی و خارجی، این دستگاه قادر است ۶۰ بشکه ۲۰۸ لیتری را تصفیه و منجر به صرفه جویی چشمگیر ارزی و ریالی شود.

سعید پرشی مدیر پروژه ساخت دستگاه تصفیه روغن نیروگاه رامین اهواز گفت: یکی از مهمترین پارامتر‌های سلامت روغن کنترل، استاندارد بودن اسیدیته آن است که برای احیائ آن باید دستگاه تصفیه توان کاهش اسیدیته در حد استاندارد‌های روغن مورد نظر را داشته باشد.

وی تصریح کرد: جهت رفع این چالش مهم با یک ایده خلاقانه و طراحی یک سیستم جدید در دستگاه تصفیه روغن کنترل و عبور روغن از آن که برای اولین بار با همت متخصصان نیروگاه رامین ابداع شده است، اسیدیته روغن در محدوده استاندارد قرار گرفت که مستندات آزمایشگاه روغن و آنالیز‌های مرتبط با آن بیانگر کارکرد دقیق و مطلوب این دستگاه است.

پرشی ادامه داد: به علت خاص بودن روغن کنترل و واکنش شیمیایی آن با فلز باید همه تجهیزات دستگاه اهم از لوله، اتصالات، فیلترها، تجهیزات ابزاردقیق، تجهیزات حرارتی، المنت‌ها از فلز استیل ضد خوردگی ۳۰۴ (استنلس استیل) باشد و با توجه به شرایط تحریمی به منظور تامین استیل که با مشقت همراه بود، همچنین به دلیل مقاومت بالا این فلز جهت برش کاری، تراشکاری، سوراخ کاری، جوشکاری و فرم دهی آن با چالش‌های فراوانی همراه بودیم که علاوه بر زمان بر بودن نیاز به نیروی کار متخصص و با تجربه داشت.

وی بیان داشت: طراحی لازم به علت منحصر به فرد بودن پروسه تصفیه شیمیایی با استفاده از روش مهندسی معکوس با تلاش متخصصان نیروگاه صورت پذیرفت و با تکیه بر دانش و تخصص همکاران خود توانستیم با استفاده از برخی قطعات و تجهیزات موجود در نیروگاه و همچنین تهیه برخی قطعات از تولیدکنندگان داخلی موفق به ساخت این دستگاه شویم.

مدیر پروژه ساخت دستگاه تصفیه روغن نیروگاه رامین اهواز ضمن تقدیر از تیم تخصصی این پروژه به ویژه بخش ابزاردقیق، شیمی، جوشکاری و تراشکاری، تصفیه روغن سایر تجهیزات نیروگاه را از دیگر توانایی‌های این دستگاه برشمرد.