منصور همدان نژاد مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا گفت: کشت و صنعت دهخدا تنها شرکت در مجموعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که آب مورد نیاز اراضی آن بطور انحصاری از رودخانه دز تامین می‌شود، این در حالی است که در پایین دست‌ترین بخش رودخانه قرار دارد.

او افزود: ایستگاه پمپاژ آب شرکت در حدود ۱۵ کیلومتری از بند قیر که محل اتصال رودخانه دز به رودخانه کارون است، قرار دارد و آخرین بهره بردار رسمی رودخانه دز محسوب می‌شویم، ضمن اینکه هر سال ۲ مشکل جدی اراضی نیشکر را تهدید می‌کند.

کشت و صنعت دهخدا با ۳ معضل دست به گریبان است

همدان نژاد در تشریح مشکلاتی این شرکت اظهار کرد: در فصل تابستان و اوج مصرف آب، تعداد زیادی از کشاورزان نیمه صنعتی با مساحت گسترده کشت محصولات از شبکه شمال در حوزه شوش، دزفول و اندیمشک تا کشاورزان پایین دست تحت عنوان خرده مالک و کوچک شامل؛ برنج یا شلتوک از آب را بهره برداری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا بیان داشت: این بهره برداران که از آب رودخانه دز برداشت می‌کنند، اصولا خارج از سهمیه آب مورد نیاز اراضی خود را تامین می‌کنند که یکی از معضلاتی است که با آن روبرو هستیم، همچنین مشکل دوم این است که سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی در قانون توزیع عادلانه آب باید بهره برداران را مدیریت نماید، ولی در این زمینه به خوبی عمل نمی‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشاورزان در بالادست بیش از سهمیه مجاز آب برداشت می‌کنند، تصریح کرد: شلتوک کاران نیز که امسال حقابه ندارند نسبت به برداشت و تامین آب موردنیاز اقدام می‌نمایند، این در حالی است که سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی آن را کنترل و مدیریت نمی‌کنند.

ریسک پذیر نبودن سازمان آب و برق خوزستان

او ریسک پذیری پایین سازمان آب و برق خوزستان را به عنوان سومین معضلی که گریبان این شرکت را گرفته است، مطرح کرد و اظهار داشت: در واقع منافع این سازمان با منافع کشاورزان به ویژه کشاورزی‌های بزرگی مثل کشت و صنعت دهخدا که ۲ هزار نفر نیروی انسانی دارد، همخوانی و همسویی ندارد، به عبارتی دیگر به فکر نیرو‌ها و کارگران نیست.

همدان نژاد بیان کرد: سازمان آب و برق محاسبه‌های هیدرولیکی و مهندسی رودخانه را انجام می‌دهد و اگر جایی برای ریسک مشاهده نکرد، از اجرای طرح خودداری می‌کند و در نتیجه اراضی نیشکر و کشاورزی نابود می‌شود، ضمن اینکه تعهداتی را که به کشاورزان و شرکت کشت و صنعت دهخدا داده را نادیده می‌گیرد، این در حالی است که به استناد ماده ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، مصوب ۱۶ اسفندماه ۱۳۶۱، پروانه بهره برداری از آب رودخانه صادر شده و هر سال نیز تمدید می‌شود و آخرین تمدید آن در ۲۷ اردیبهشت ماه امسال انجام شده است.

او گفت: براساس این پروانه که به امضای فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان رسیده است، تعهد شده که در تیرماه امسال، ۴۵ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری اراضی نیشکر تامین شود، این در حالی است که دستگاه متولی به تعهد خود پایبند نیست، در صورتیکه طبق تعهد، مساحت کشت محصول تنظیم می‌گردد، اما بجای میزان آب مصوب شده، ۲۵ میلیون مترمکعب آب تحویل می‌دهند و با چنین اقدامی تعهدات خود را نادیده می‌گیرد و ضرر و زیان این اتفاقات گریبان شرکت و کشاورزان را گرفته است.