خلیل محمدی گفت: سیستم کنترل توربین‌های ۳۰۵ و ۳۱۵ مگاواتی نیروگاه رامین اهواز از تجهیزات حساس و مهم واحد‌های تولید برق است که وظیفه کنترل و انتقال فرمان‌های صادر شده به والو‌های هدایت بخار به استیج‌های مختلف توربین را به عهده داشته و نقش مهمی در پایداری تولید واحد دارد.

وی بیان داشت: روغن مورد استفاده این سیستم از نوع فسفات استر مقاوم در برابر آتش است و تامین نشدن روغن مورد نیاز سیستم کنترل توربین به دلیل تحریم‌های سال‌های اخیر، ممنوعیت خرید روغن خارجی و همچنین افزایش چشمگیر قیمت روغن تولید داخل، نیروگاه را دچار چالش‌های متعددی کرد و این موضوع باعث اخلال در بهره برداری پایدار از واحد‌های تولید برق شده است.

محمدی افزود: متخصصان نیروگاه رامین همانند بسیاری از چالش‌های دیگر، از این محدودیت‌ها نا امید نشده و همواره سعی می‌کنند با تکیه بر دانش و تجربه ارزشمند خود در جهت رفع مشکلات پیش رو و ایجاد راهکاری کاربردی گام بردارند و با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری و لزوم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با عزم جدی توانستند در ساخت دستگاه تصفیه فیزیکی و شیمیایی روغن سیستم کنترل توربین به کمک پتانسیل و توان فنی موجود در نیروگاه و تامین برخی تجهیزات لازم از تامین کنندگان داخلی موفق عمل کنند.

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز ادامه داد: هم اکنون می‌توانیم روغن‌های فسفات استر کارکرده را با استفاده از این دستگاه تصفیه کرده و دوباره مورد استفاده قرار دهیم و با توجه به مشکلات تامین به موقع روغن و همچنین قیمت هنگفت روغن‌های داخلی و خارجی، عملیات تصفیه فیزیکی و شیمیایی ۶۰ بشکه ۲۰۸ لیتری روغن فسفات استر با تلاش متخصصان این نیروگاه با استفاده از دستگاه طراحی و ساخته شده انجام شد.

این مسئول صرفه جویی ریالی از محل تصفیه این ۶۰ بشکه روغن را حدود ۱۲ میلیارد تومان جهت خرید روغن داخلی و ۹۰۰ هزار دلار (معادل ۲۱ میلیارد تومان) جهت خرید روغن خارجی عنوان کرد.

سرپرست گروه مهندسی شیمی و بخار نیروگاه رامین اهواز در تشریح فرآیند تصفیه این روغن حساس گفت: روغن سیستم‌های کنترل توربین نیروگاه از نوع سنتتیک تری زایلیل فسفات و مقاوم در برابر آتش است و روغن‌های کارکرده موجود در نیروگاه با توجه به بالا بودن عدد اسیدی و نامطلوب بودن سطح تمیزی امکان استفاده مجدد را نداشتند.

نوید نمکی شوشتری با بیان اینکه این موضوع با توجه به چالش‌های تامین روغن نو همواره از دغدغه‌های فنی نیروگاه رامین به شمار می‌رود، تصریح کرد: شناسایی، جداسازی و گزینش بشکه‌های روغن مستعمل قابل تصفیه، فیلتراسیون اولیه روغن با استفاده از مدیای ۵ میکرون استینلس استیل، تصفیه رزینی به منظور کاهش عدد اسیدی و همچنین طراحی و ساخت دستگاه تصفیه فیزیکی و شیمیایی با قابلیت بهبود قابل توجه سطح تمیزی و رطوبت زدائی از روغن تحت خلاء جهت تصفیه نهایی روغن فسفات استر تا حدود استاندارد قابل قبول از مهمترین اقدامات انجام شده در فرآیند تصفیه این روغن هستند.

نمکی شوشتری اظهار داشت: در آینده نیز با استفاده از دستگاه ساخته شده در نیروگاه و به واسطه انجام تصفیه فیزیکی و شیمیایی روغن سیستم‌های کنترل واحد‌ها و کاهش آلودگی و عدد اسیدی میتوان زمان طول عمر مفید این نوع روغن‌ها را تا حدود ۳ تا ۵ برابر افزایش داد.

این مقام مسئول افزود: هر یک از ۶ واحد نیروگاه رامین از ۵۵۰۰ لیتر روغن فسفات استر به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان روغن داخلی و یا معادل ۹میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان روغن خارجی استفاده می‌کند و این درحالی است که زین پس با صرف هزینه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان روغن هر واحد را تصفیه کرد.