سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور با بیان اینکه تا امروز ۷ هزار و ۳۰ دستگاه استخراج رمز ارز در شبکه تحت پوشش منطقه خوزستان کشف و جمع آوری شده است، به لزوم توجه به عامل اصلی یعنی ورود غیرمجاز این تجهیزات بصورت قاچاق به کشور و رهگیری موارد واردات مجاز و قانونی از بدو ورود به کشور اشاره و نسبت به سایر پیامدهای اقتصادی این معضل نیز هشدار داد.
کیومرث زمانی گفت: از زمان آغاز شناسایی تاکنون ۷ هزارو ۳۰ دستگاه ماینر در شرکت های توزیع برق تحت پوشش این شرکت کشف شده و تعداد کشفیات صورت گرفته با تعداد ماینرهای کشف شده در یک مرکز غیر مجاز در جنوب غرب تهران که خبری تکان دهنده و نگران کننده بود، برابری می کند.
وی با بیان اینکه این خبرها نشان می دهد که کشفیات انجام شده در کشور تنها نوک یک کوه یخی معلق در اقیانوس بوده، افزود: علاوه بر مصرف برق و آسیب به شبکه و خاموشی هایی که ماینرها موجب می شوند، بررسی حجم ارزهای خارج شده از کشور برای این سرمایه گذاری های عظیم غیرمولد و غیر اشتغال زا به اقتصاد کشور است.
سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور تصریح کرد: به طور نمونه با توجه به متوسط قیمت ماینرها، حدود ۵۰ میلیون دلار برای احداث مزرعه کشف شده ماینر در جنوب غرب تهران باید سرمایه گذاری شده باشد که جا دارد نه تنها از جنبه مصرف برق، بلکه از جهات دیگر مثل خروج ارز از کشور و ورود کالاهای غیرضرور و آسیب زا، نیز توسط بخش های دیگر حاکمیتی به موضوع نگریسته شود.
وی اضافه کرد: رشد چنین مزارع غیر مجاز تولید رمز ارز همچون علف هرز تمامی بخش های مختلف صنعت و اقتصاد را ناکارا نموده و موجب هدر رفت سرمایه های کشور بصورت مستقیم ( خروج ارز) و غیرمستقیم( مصرف برق) می شود. لذا ضرورت دارد جهت جلوگیری از آسیب های گسترده آن هم از ورود این تجهیزات بصورت غیرمجاز جلوگیری شود و هم در مواردی که بصورت مجاز و از مبادی رسمی و گمرکی کشور وارد می شوند، به روش های مختلف نسبت به رهگیری آن و متولیان و مالکان نهایی آنها ساز و کار لازم پیش بینی شود.
سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور خبر ۴ درصدی مصرف برق مزرعه کشف شده در تهران را غیر واقعی خواند و بیان کرد: با فرض استفاده از پرمصرف تربن نوع ماینرها( هر ماینر۳.۵کیلووات) در این مزرعه، توان مصرفی آن حدود ۲۴مگاوات است که با وجود اینکه رقمی بسیار بالا و در حد یک کارخانه با مصرف متوسط است اما نسبت به پیک توان مصرف برق کشور یعنی ۶۰ هزار مگاوات، این رقم ۰.۰۴ درصد آن را مصروف خود نموده است که در رسانه ها به اشتباه ۴درصد( ۱۰۰برابر بیشتر) اعلام شده و نیاز به اصلاح و تنویر افکار عمومی دارد.