عبدالکریم پهلوانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به رشد ۱۰ برابری سود در این مجتمع پتروشیمی طی یک سال اخیر گفت: چالش‌های حاکمیتی، منابع بالادستی، تولید و فروش، توسعه‌ای و تحریمی و فقر ظرفیت مدیریتی، ۵ چالش مهم پیش‌روی صنعت پتروشیمی به‌شمار می‌آیند.

او در توضیح چالش حاکمیتی گفت: بعد از اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت‌های تحت نظر NPC (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) با فقدان نهاد تنظیم‌گر و به تبع آن، با نبود نهاد حاکمیتی و تنظیم‌گر بر موضوع خوراک مواجه هستیم.

پهلوانی در توضیح دومین چالش یعنی چالش منابع بالادستی بیان داشت: در کل صنعت پتروشیمی در منابع بالادستی نبود اطمینان نسبت به تامین خوراک برای آینده وجود دارد و منابع بالادستی در سال‌های گذشته به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده اند

این مقام مسئول اظهار کرد: در چالش تولید و فروش، اعمال سیاست‌های بازرگانی متضاد در حوزه بین‌الملل یکی از آفت‌های صنعت پتروشیمی است و بعضاً شرکت‌های داخلی دچار رقابت منفی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر چالش بعدی را نبود مرکز قیمت‌گذاری برای محصولات پتروشیمی دانست و ادامه داد: به همین دلیل امکان حضور در بازار‌های بین‌المللی با استراتژی و سیاست واحد وجود ندارد، ضمن اینکه چالش توسعه نیازمند همکاری بین‌المللی است، از سال ۷۶ تاکنون ۲۶ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری صورت گرفته و از این میزان ۱۶ میلیارد دلار آن فاینانس بوده که ۹ میلیارد دلار از اروپا و ۷ میلیارد دلار از آسیا تامین شده است.

او با بیان اینکه برای توسعه نیاز به تکنولوژی داریم، اظهار داشت: ۲۸۶ تکنولوژی پتروشیمی در جهان وجود دارد و ۱۱۷ لایسنسور نیز فعال هستند که ۷۷ مورد در اروپا و ۲۵ مورد در آسیا قرار دارند، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خرید یک پروژه پتروشیمی خرید خارجی بوده و همه این موارد گویای ضرورت همکاری‌های بین‌المللی است.

پهلوانی چالش بعدی را چالش مدیریتی عنوان کرد و  افزود: برای اکنون و آینده صنعت از منظر ظرفیت مدیریتی تدبیری اندیشیده نشده است و در این حوزه با ضعف‌هایی از لحاظ نیرو‌های توانمند مواجه هستیم.

سودآوری بی‌سابقه پتروشیمی امیرکبیر

پهلوانی سپس به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت در سال ۹۹ پرداخت و بیان کرد: در این سال دریافت خوراک مایع و اتیلن دریافتی به‌ترتیب ۹ و ۳ درصد کاهش داشتند و خوراک گازی اتان نیز با افزایش ۷۳۴ درصدی مواجه شد که همگی ذاتاً مثبت هستند، چرا که دریافت خوراک مایع کمتر به شرط در اختیار داشتن گاز به مفهوم سودآوری بیشتر است.

او گفت: پارسال ۷۵۱ هزار تن خوراک مایع دریافت شده که کمترین میزان در ۴ سال اخیر بوده، همچنین دریافت خوراک اتان به میزان ۱۳۳ هزار تن بوده که این رقم کم‌سابقه است.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با بیان اینکه تولید اتیلن طی پارسال ۲۱ درصد افزایش یافته، اظهار داشت: روند تولید در سال ۱۴۰۰ با وجود اورهال بی سابقه بوده و همه این‌ها در خدمت سودآوری مضاعف شرکت بوده است، بر این اساس در تولید کل با ثبت رکورد ۶ درصدی و نیز ثبت بالاترین رکورد تولید محصولات پلیمری موفقیت کم‌نظیری برای شرکت به دست آمد.

عبدالکریم پهلوانی با اشاره به عملکرد شرکت در بخش فروش گفت: افزایش ۸ درصدی فروش مقداری و ۱۱۰ درصدی ریالی، نتیجه تغییر سیاست‌های فروش بوده است.

او با اشاره به رشد چشمگیر سود شرکت در سال ۹۹ گفت: سود شرکت طی پارسال  یک هزار و ۴۵ درصد افزایش یافت و از ۳ هزار و ۴۵۱ میلیون ریال به ۳۹ هزار و ۵۲۱ میلیون ریال رسید.

عوامل سودآوری پتروشیمی امیرکبیر

پهلوانی با تأکید بر افزایش ناگزیر هزینه‌های مجتمع پتروشیمی امیرکبیر به افزایش ۱۱۰ درصدی درآمد‌ها اشاره کرد و گفت: مدیریت و تغییرات در سبد خوراک، کاهش زمان توقف‌ها، کاهش ضایعات خوراک، کاهش ضایعات محصول، کاهش قیمت تمام شده، افزایش ۱۵ درصدی فروش تناژی محصولات پلمیری، افزایش صادرات، برنامه‌ریزی جهت تولید گرید‌های مورد نیاز بازار و افزایش قیمت فروش محصولات از جمله عوامل افزایش سودهی شرکت بوده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه توضیحات خود درباره روند پیشروی اقتصادی پتروشیمی امیرکبیر بیان کرد: EPS شرکت یک هزار و ۴۵ درصد رشد داشته و به یک هزار و ۹۷۸ریال رسیده، حال آنکه در پارسال عددی معادل ۹۵۹ ریال به ثبت رسیده است.

همبستگی درون‌سازمان و همگرایی سهامداران، عامل موفقیت پتروشیمی امیرکبیر

او پس از مباحث فنی و اقتصادی تصویری از جایگاه و افتخارات این شرکت در سال ۱۳۹۹ ارائه کرد و ادامه داد: پتروشیمی امیرکبیر در بین ۴۰۰ شرکت وزارت رفاه از منظر سودآوری موفق به کسب نشان عالی درخشان جهش تولید شد، همچنین از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌منظور هم‌راستایی با گفتمان جهش تولید مورد تقدیر قرار گرفت و علاوه بر این از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان صنعت سبز برگزیده شد.

پهلوانی اظهار کرد: در همه این عملکردها، معجزه و همدلی درون سازمانی و همگرایی با سهامداران دیده می‌شود و آنچه به دست آمده مرهون تلاش نیرو‌هایی است که در شرکت در حال فعالیت هستند.