نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: کشاورزی و احشام حاشیه رودخانه کرخه از بی‌آبی به تدریج در حال تلف شدن هستند.

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان اظهار کرد: مطالبه‌گری را ما امر به معروف و نهی از منکر تلقی می‌کنیم و اموری که به حق است را پیگیری می‌کنیم و آنچه به حق است امر به معروف است.

مطالبه اصلی ما جبران این عقب‌ماندگی‌ها است

وی با بیان اینکه باید مطالبات کلان استان را مطرح کنیم، افزود: خوزستان از نظر توسعه، عقب‌ماندگی‌های بسیار زیادی دارد و مطالبه اصلی ما جبران این عقب‌ماندگی‌ها است اگر چه برخی از عقب ماندگی‌های از زمان رژیم طاغوت باقی مانده اما بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها مربوط به زمان جنگ تحمیلی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: این عقب‌ماندگی‌ها چه بر اثر سوءمدیریت‌های دولت‌های مرکزی، چه بر اثر سوءمدیریت‌های استانی، چه بر اثر جنگ، چه بر اثر حوادث دیگر باید جبران شود چرا که ۸۵ درصد نفت و گاز کشور در خوزستان است.

آیت‌الله حیدری با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد بار جنگ روی دوش مردم خوزستان بود، بیان کرد: ۳۳ سال از زمان جنگ گذشته اما هنوز استان زیر بار جنگ است، جمعیت حاشیه‌نشین در مناطق منبع‌آب،عین دو، کوی علوی، ملاشیه، قلعه چنعان و… از شهرهای جنگی آمده‌اند تا آنجایی که جمعیت حاشیه نشین ما بالغ بر ۸۵۰ هزار نفر شد.

آیت‌الله حیدری عنوان کرد: برخی از مناطق هم مانند اندیکا، لالی، آغاجاری، و… به دلیل خشکسالی شهرهای خود را رها کرده و در مناطق حاشیه نشین اهواز سکونت کردند این مهاجرت‌ها استعماری است و مردم از بد حادثه در این مناطق ساکن شدند.

نگاه سطحی دولت‌ها به خوزستان

وی با بیان اینکه پس از جنگ انتظار می‌رفت نگاه ویژه‌ای به خوزستان بشود، افزود: دولت‌های وقت نگاه سطحی به خوزستان داشتند و به جای سازندگی ماله‌کشی انجام دادند به طوری که ۱۶ سال بعد از جنگ پس از دولت هاشمی رفسنجانی آقای خاتمی دقیقاً در روزهای آخر دولت خود در اسفند سال ۸۳ زمانی که به خوزستان آمده بود گفت: باید به خوزستان نگاه ویژه‌ای می‌کردیم اما نکردیم.

آیت‌الله حیدری بیان کرد: در دوران سازندگی زمانی که استان‌هایی مانند اصفهان، مشهد، شیراز، و … سیر توسعه را پیش گرفته بودند به جای بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده از جنگ در خوزستان این استان را رها کردند.

وی افزود: در شورای امنیت ملی نیز رسماً توسعه جنوب و غرب خوزستان را ممنوع اعلام کردند با این بهانه که نزدیک عراق است و هر آنی ممکن است صدام بار دیگر حمله کند و اگر بخواهیم توسعه‌ای ایجاد کنیم، زیرساخت‌ها از بین خواهد رفت.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه مصوبه شورای امنیت ملی در زمان دولت نهم با دستور مقام معظم رهبری لغو شد، گفت: پس از آن کارهایی مانند احداث دانشگاه صنعتی هویزه با هدف توسعه در زمان دولت نهم و دهم انجام شد اما سهم مردم منطقه از جمعیت ۴۰۰ نفری دانشگاه هویزه فقط چهار نفر بود(یک درصد) و مابقی دانشجویان از مناطق دیگر کشور بودند.

وی با بیان اینکه این برخوردها روند توسعه را در منطقه به تاخیر می‌اندازد، افزود: این در حالی است که قرار بود این دانشگاه نیروی جوان دانشگاهی و صنعتی خود را از دانشجویان منطقه تربیت کند.

اختصاص درصدی از نفت برای جبران عقب‌ماندگی خوزستان

آیت‌الله حیدری گفت: خوزستان در بخش کشاورزی حرف اول را در کشور می‌زند در حال حاضر ۱۸ درصد مواد غذایی کشور در استان تامین می‌شود و قابلیت تامین ۵۰ درصد مواد غذایی در کشور را نیز دارد.

وی بیان کرد: ایده مقام معظم رهبری احیای دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان است اما این رقم در زمان دولت خاتمی به ۸۰۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرد و در دولت روحانی به ۵۵۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرد که ۵۰ هزار هکتار به استان ایلام اختصاص پیدا کرد به این دلیل که معاون وزیر کشاورزی وقت ایلامی بود.

آیت‌الله حیدری افزود: احیای ۵۰ هزار هکتار در استان ایلام ۹۷ درصد پیشرفت داشته اما در خوزستان احیای ۵۰۰ هزار هکتار فقط ۴۸ درصد آن هم بعد از گذشت ۲۵ سال پیشرفت داشته است.

وی بیان کرد: اکنون هم با وجود گذشت سه سال از احیای فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان، وزارت نیرو حاضر به تامین آب برای فاز دوم نشده است.

کشاورزی و احشام حاشیه کرخه به تدریج تلف می‌شود

آیت‌الله حیدری با تاکید بر اینکه باید به خوزستان مانند یک بیمار اورژانسی نگاه ویژه بشود و این عین عدالت است، گفت: یک درصد، پنج درصد و یا هفت درصد و یا درآمد معینی از نفت را در بازده زمانی ده ساله را به خوزستان اختصاص بدهند که این عقب‌ماندگی خوزستان جبران شود.

وی عنوان کرد: مساله آب جزء مطالبات کلان ما است و اگر استان ظرفیت احیای دومیلیون هکتار را دارد که بتواند ۵۰ درصد غذای کشور را تامین کند اگر همه دولت ما را محاصره کند خوزستان به تنهایی حداقل ۵۰ درصد مایحتاج غذایی کشور را فراهم کند.

آیت‌الله حیدری با اشاره به وجود یک سوم آب‌های کشور در خوزستان، بیان کرد: انتقال آب خوزستان به استان‌های دیگر متوقف شود اگر چه بر اثر برخی مطالبه‌گری‌ها در استان و رهنمودهای مقام معظم رهبری رهبری انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در شورای آب مصوب شد.

وی افزود: با این مصوبه دیگر نباید آب استان را به بهانه آب شرب اما برای آبیاری فضای سبز و توسعه صنایع و… استفاده کنند.

آیت‌الله حیدری با اشاره به تاثیر پذیری مناطق کشاورزی حاشیه کرخه از کمبود آب در این رودخانه، گفت: بسیاری از مناطق کشاورزی در شهرهای شوش، دشت‌آزادگان، کرخه، هویزه و… ازبین رفته و اکنون رودخانه کرخه تبدیل به یک باریکه‌ای که آب آن لجن و آب آن نه تنها برای انسان بلکه برای احشام هم قابل استفاده نیست.

وی با بیان اینکه احشام حاشیه رودخانه کرخه از بی‌آبی به تدریج در حال تلف شدن هستند، عنوان کرد: احداث تعداد ۳۴ سد در مسیر رودخانه کرخه به منظور بهره‌برداری استان‌های دیگر این رودخانه را نابود کرد و بنده در سال ۹۵ هشدار نابودی کرخه را در نماز جمعه داده بودم.