علیرضا عالیپور، سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز در خصوص آزمون تعیین وضعیت نیروهای حجمی و قراردادی این مجموعه عنوان کرد: حدود دو دهه است که در شهرداری اهواز هیچ گونه آزمون استخدامی که مجوزش از سوی وزارت کشور صادر و برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته شود، به صورت رسمی برگزار نشده است.
وی افزود: از سوی دیگر در همین مدت زمان ۲۰ ساله تعداد زیادی از نیروهای شهرداری اهواز بازنشسته و یا بنا به دلایلی زودتر از موعد بازنشسته شدند، از این بابت مجموعه با یک مشکل مواجه شد زیرا خروجی نیروهای قراردادی آن زیاد ولیکن ورودی نیروهای رسمی و یا قراردادی که باید جایگزین این افراد بشوند، کم شد.
عالیپور با اشاره به اینکه ضرورت اقتضا می کرد تا مدیران بتوانند امورات جاری و روزمره شهرداری را در چنین وضعیتی به پیش ببرند، اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته روند جذب بسیاری از نیروهای اداری و متخصص مورد نیاز مجموعه به صورت قراردادی و حجمی انجام می شد، به همین منظور در این زمان بالغ بر ۶۰۰ نفر از کادر شهرداری، رابطه مستقیمی با این مجموعه ندارند.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز تصریح کرد: البته این موضوع مختص شهر اهواز و استان خوزستان نبوده، به همین دلیل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور دستور العملی صادر کرد که بر اساس آن و منطبق بر چندین شاخصه، نیروهایی که دارای سوابق طولانی مدت و مدارک تحصیلی مورد نیاز شهرداری هستند؛ با شرکت در یک آزمون استخدامی که به مانند یک مصاحبه تخصصی قلمداد می شود،تبدیل وضعیت شوند.
وی گفت: بر اساس این دستور العمل افرادی واجد شرایط تبدیل وضعیت هستند که ۴۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز مورد نظر را در سه بخش؛ مدرک تحصیلی، سابقه کار و همچنین نمره آزمون تخصصی کسب کنند. در همین راستا برای آزمون تخصصی ۲۰ امتیاز، سابقه کار و مدرک تحصیلی نیز ۸۰ امتیاز در نظر گرفته شده است.
عالیپور اظهار کرد: به همین منظور به ازای هر سال سابقه کار دارای بیمه برای افراد متقاضی که سازمان تامین اجتماعی از طریق دفاتر پیشخوان دولت رسما برای آن گواهی صادر کند، چهار امتیاز در نظر گرفته می شود. به ازای هر مقطع تحصیلی بالاتر از دیپلم نیز ۵ امتیاز به فرد تعلق می گیرد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که تنها مدارک تحصلی مورد نیاز شهرداری مورد پذیرش هستند؛ مدارک تحصیلی مانند گروه های نفتی و پزشکی مورد نظر نیستند.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز عنوان کرد: با کنترل هایی که از سوی اداره کل حراست انجام می شود، طراحان سوال آزمون استخدامی ناشناس هستند و در همین راستا سوالات از طریق استانداری خوزستان تحویل سازمان جهاد دانشگاهی داده می شود در این سازمان بانکی از سوالات فنی و تخصصی تهیه و از طریق نرم افزار به صورت رندوم برای هر شرکت کننده ۲۰ سوال در نظر گرقته می شود.
وی گفت: روز آزمون در تاریخ ۲۵ تیرماه سال جاری افراد در گروه های ۲۵۰ نفره در ۴ نوبت در سالن ۱۳ آبان حاضر می شوند. سوالات به صورت رندوم در اختیار آنها قرار داده می شود و آزمون نیز به صورت آنلاین توسط تلفن همراه انجام می شود. پس از برگزاری آزمون نیز نتایج پس از ۵ ساعت اعلام می شود.
عالیپور با بیان اینکه فرآیند تهیه سوال کاملا محرمانه است گفت: منابع این آزمون از؛ قانون شهرداری ها، قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورهای اسلامی شهر و روستاها، قانون نوسازی، قانون آئین نامه مالی شهرداری ها و آئین نامه معاملات شهرداری تهران که به سایر کلانشهر ها نیز تسری یافته و همچنین قانون مصوبه هیات وزیران که همان شرایط احراز شهردار است، استخراج می شود.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز با بیان اینکه افرادی که با گذر از این سه مرحله حداقل ۴۰ امتیاز را کسب کرده اند؛ شرایط اولیه تبدیل وضعیت را دارند، گفت: در همین زمان نمرات دو بخش مدرک تحصیلی و سابقه افراد در سایت شهرداری اهواز بارگزاری شده است. افراد می توانند با مراجعه به این سایت نمرات خود را رصد کنند و در صورت اعتراض می توانند تا پایان وقت اداری روز ۱۶ تیر ماه سال جاری با مراجعه به ساختمان شهرداری اهواز اعتراض خود را ثبت کنند.
وی اظهار کرد: رسیدگی به اعتراضات در این دو بخش از سوی کمیته طبقه بندی مشاغل شهردای اهواز که متشکل از معاونت برنامه ریزی، اداره کل تحول اداری، اداره کل منابع انسانی، اداره کل حراست و بارزرسی است، انجام می شود. پس از بررسی اعتراضات به ثبت رسیده در انتها نتیجه نهایی در سایت شهرداری اهواز اعلام می شود، این نتیجه غیر قابل تغیر است.
عالیپور در ادامه افزود: در انتها نیز اسامی نفراتی که در این سه بخش حداقل ۴۰ نمره را کسب کرده اند به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تحویل داده می شود تا افراد مورد نیاز بر اساس چارت مورد نیاز شهرداری اهواز انتخاب شوند.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز در انتها تصریح کرد: وضعیت نیروهای ایثارگر و خانواده های آنها در یک روند جداگانه بررسی می شود اما ایثارگران می توانند بنا بر احتیاط در این آزمون شرکت کنند.