میزان ورود آب به هورالعظیم باید به دادستانی گزارش شود


عباس حسینی‌پویا در کارگروه حقوق عامه که روزگذشته (۱۵ تیرماه) با موضوع وضعیت تالاب هورالعظیم برگزار شد، با بیان اینکه احیای حقوق عامه وظیفه همه مردم است، اظهار کرد: در اصل ۱۵۶ قانوان اساسی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های دستگاه قضاء، احیای حقوق عامه است که اکنون این موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

به گزارش راه بهارستان، وی با اشاره به تشکیل و فعالیت کارگروه حقوق عامه افزود: مردم در هر جایی احساس می‌کنند که حقوق عامه تضییع شده است، موضوع را به مسئولان به ویژه دادستان‌ها اطلاع می‌دهند. حقوق عامه ممکن است مربوط به نسل حاضر و نسل‌های آینده باشد. حقوق عامه شامل موارد متعددی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، آموزش، نگهداری آب و بهداشت و درمان می‌شود و همه این موارد، از مصادیق حقوق عامه هستند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان بیان کرد: ایران کشوری خشک محسوب می‌شود بنابراین کار سازمان جهاد کشاورزی از مصادیق دقیق حقوق عامه است و باید ملزم به کشت نوین شود. کشت‌های سنتی باید حذف و کشت‌های گلخانه‌ای و نوین جایگزین شوند. این موضوع باید به صورت جدی در دستور کار این کارگروه قرار بگیرد.

حسینی‌پویا افزود: ما دیگر نمی‌توانیم به این صورت آب رها کنیم. شاید وضعیت بارندگی امسال هم کم باشد. در حال حاضر در حال استفاده از ذخایر ترسالی سال گذشته هستیم بنابراین اگر وضعیت بارندگی آینده هم این گونه باشد، همه مخازن را خالی کرده‌ایم. باید ببینیم سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای آبیاری تحت فشار، گلخانه‌ای و قطره‌ای چه مشوق‌هایی در نظر گرفته‌اند و باید این موضوع رصد شود. در صورت نیاز به حمایت نیز ما آمادگی لازم را داریم.

وی با تاکید بر لزوم تخصیص حق‌آبه تالاب هورالعظیم، بیان کرد: حداقل باید مصوبه ستاد مدیریت بحران خوزستان در خصوص حق‌آبه تالاب هورالعظیم عملی شود بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بازرسی باید ماهانه میزان ورود آب به تالاب هورالعظیم را به ما گزارش دهند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان با اشاره به برداشت غیرمجاز آب رهاسازی شده برای تالاب هورالعظیم گفت: سازمان آب و برق خوزستان وظیفه رهاسازی آب را دارد اما آیا آب رهاسازی شده تا نقطه انتهایی و مقصد می‌رسد؟ با توجه به اینکه برخی افراد و حتی افرادی که وضع مالی خوبی دارند تنها به دلیل طمع بیشتر، تابع مقررات نیستند بنابراین برخورد با این افراد باید از سوی نیروی انتظامی و دادستان‌ها حمایت شود.

حسینی‌پویا بیان کرد: روز شنبه جلسه مشترکی با حضور دادستان‌های شهرهای مسیر کرخه تا تالاب هورالعظیم برگزار خواهد شد تا به وحدت نظر برسیم و بدون تفاوت برخورد، اقدامات مورد نیاز انجام شود.

وی با بیان اینکه تالاب هورالعظیم بزرگترین تالاب مرزی کشور است و اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: اگر تالاب هورالعظیم خشک شود، شاهد کوچ گسترده روستاییان خواهیم بود. معیشت مردم اطراف نیز به تالاب گره خورده است. این تالاب بین ایران و عراق مشترک است و اگر این تنش آبی به قسمت عراقی تالاب برسد، ممکن است در آینده دچار تنش سیاسی با کشور عراق شویم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان ادامه داد: همه باید برای حفظ تالاب هورالعظیم تلاش کنند. اگر این تالاب خشک شود و گونه‌های جانوری و آبزیان از بین بروند، در سال‌های آینده با کوچکترین وزش باد، شاهد وقوع ریزگرد خواهیم بود و شهرهای هویزه، سوسنگرد، حمیدیه و بخش‌هایی از اهواز دچار مشکل می‌شوند که این مساله در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاد. دود آتش‌سوزی نیزارها نیز کل منطقه را فرا می‌گیرد و دچار بحران زیست محیطی و هوای آلوده خواهیم شد بنابراین باید از این اتفاقات پیشگیری شود.

حسینی پویا بیان کرد: نباید اجازه داده شود در تالاب، برنج کشت شود. این کار مصداق تخریب محیط زیست است زیرا تنها بحث برداشت آب نیست. این افراد، تالاب را تخریب و نی و بوته‌ها را قطع کردند و برداشت غیر مجاز آب داشتند. برای این افراد باید مصادیق دیگری تعریف شود و با عناوین مجرمانه دیگری که شدت مجازات و درصد بازدارندگی بیشتری دارند، برخورد شود.

وی گفت: نمی‌شود حل عمده مشکلات اجتماعی را با مجازات، بگیر و ببند و اقدامات سلبی انجام داد بنابراین باید فرهنگ‌سازی و اقناع‌سازی شود که در این خصوص از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی خوزستان انتقاد داریم. قبل از ورود به این تنش آبی باید اقناع‌سازی کشاورزان انجام می‌شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان افزود: متاسفانه در سال گذشته که ترسالی بود و خسارت‌ها پرداخت نشد، اجازه کشت برنج به منظور جبران خسارت‌ها داده شد که این موضوع موجب بالا رفتن سطح توقع مردم شده است بنابراین عدم کشت یا کاهش زیاد کشت برنج موجب تنش می‌شود. این تصمیمات لحظه‌ای و بدون پیش‌بینی عقبه کار و مشکلات آینده، منجر به تنش آبی شدید شده است.

حسینی پویا بیان کرد: سال گذشته این جلسات بیشتر برای مدیریت سیل انجام شد. خداوند این نعمت را به ما داد هر چند ظرفیت استفاده کامل از آن را نداشتیم و بخشی از آن هدر رفت اما با توجه به خشکسالی، جدی بودن بحران و افزایش حساسیت، این جلسات رسانه‌ای‌تر شد تا مردم بیشتر در جریان مشکلات باشند و دیگر مسئولان ملزم شوند پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه باید ارتباط با مردم نزدیک‌تر شود، گفت: باید مطالبات مردم را قبول کنیم و هراسی نداشته باشیم. ما آمادگی داریم در همه زمینه‌ها در بحث‌های حقوق عامه ورود کنیم.

منبع : ایسنا