خون میرزایی رییس سازمان شیلات کشور گفت: به جهت اینکه منابع، ذخایر و زیستگاه‌ها در معرض بهره برداری بیش از اندازه هستند و از سویی دیگر، میزان تولید و ظرفیت منابع آبی با این میزان صید و روش‌های غیر مجاز صید سازگاری ندارد؛ قطعا آینده جامعه صیادی نگران کننده است.

او بیان داشت: شغل صیادی با کمترین هزینه و سرمایه گذاری زیر ساختی از سوی دولت، در نقطه صفر مرزی فعالیت تولیدی، اقتصادی، مرزبانی و امنیتی را برای کشور انجام می‌دهد و فعالیت این قشر زحمتکش با بسیاری از شاغلین در سایر حوزه‌های کشوری قابل مقایسه نیست.

خون میرزایی با بیان اینکه به منظور انجام رسالت ذاتی خود و به منظور ارائه دستاورد‌های رو به رشد به لحاظ کمی و کیفی نمونه‌های این بخش را در همه حوزه‌ها سالانه معرفی می‌نماییم، تصریح کرد: اقدامات و فعالیت‌های شیلات در بخش‌های صیادی، آبزی پروری، یگان حفاطت، اجرایی و سایر حوزه‌ها مثبت گزارش شد.

رییس سازمان شیلات کشور  ادامه داد: به جهت اینکه منابع، ذخایر و زیستگاه‌ها در معرض بهره برداری بیش از اندازه هستند و از سویی دیگر، میزان تولید و ظرفیت منابع آبی با این میزان صید و روش‌های غیر مجاز صید سازگاری ندارد؛ قطعا آینده جامعه صیادی نگران کننده است.

این مقام مسئول گفت: دولت با توجه به گستردگی وظایف و مسئولیت‌ها و اینکه ما بخواهیم به شیوه‌ای پیش برویم که دولت یا سازمان شیلات در مقابل جامع صیادی قرار بگیرد برای ما در بلند مدت تضمین کننده حفظ منابع آبی و زیستگاه‌ها نخواهد بود و ما باید در بدنه جامعه صیادی به عنوان بهره برداران و مالکین اصلی این سرمایه یک تحرکی ایجاد کنیم و از آینده تیره و تاری که در انتظار این قشر زحمتکش است آن‌ها را آگاه کنیم.

خون میرزایی اظهار داشت: کلیه تجربیات صیادان مبنای علمی و تحقیقاتی دارد و این امر حاکی از ارتباط و اعتماد خوب حوزه‌های مختلف شیلات با هم بوده است و فشار‌های اقتصادی کوتاه مدت نباید آینده ما را به خطر بیندازد و اگر به حرفه صیادی به عنوان شغلی مقطعی و گذرا نگاه کنیم قطعا نوع رفتار متفاوت خواهد بود.

او افزود: در مقابله با تخلفات، توسط دستگاه‌های ذیربط اراده محکمی وجود دارد، اما کافی نیست و لازم است خلا و کمی و کاستی‌های موجود با پشتیبابی صیادان عزیز کنترل شود در غیر این صورت، ۵ سال آینده باید به دنبال مقصر تخلفات بگردیم.

فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان گفت: ما به دنبال حلقه‌های مفقوده در زیر بخش‌های مختلف شیلات هستیم و کلیه مسائل و موانع موجود، فارغ از کمیت در حال مرتفع شدن است.

او بیان داشت: دریا خالی از آبزیان شده است و عده‌ای هنوز به زنگ خطر و هشدار‌ها اعتنایی نمی‌کنند و اگر تعداد زیادی از صیادان براساس استاندار‌ها عمل کنند بسیاری از مشکلات قابل پیشگیری است.

ابوعلی ادامه داد: مسائلی از جمله ارائه تسهیلات ویژه به صیادان، حل مشکلات بیمه ای، کنترل و نظارت بر روش‌های صید غیرمجاز و غیر استاندارد نیز جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که در دست پیگیری است.