معاون بهره برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از پایان برداشت کلزا در کشت و صنعت های هفتگانه خبر داد.

دکتر  آل‌کثیر با بیان این مطلب اظهار داشت: در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از زمین‌های آیشی شرکت توسعه نیشکر به زیر کشت کلزا رفت که از این میزان چهار هزار و ۴۲۰ تن دانه روغنی کلزا با راندمان بیش از ۲ تن در هکتار برداشت شد.

وی تصریح کرد: برای اولین بار، بر اساس تفاهم نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه به عنوان یکی از تولیدکنندگان روغن از دانه های روغنی، کشت کلزا به صورت قراردادی در کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر انجام شد.

معاون بهره برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر تاکید کرد: با توجه به سیاست های جدید دولت در خرید تضمینی محصولات، این نوع قرارداد با شرکت های تولیدکننده روغن، جایگزین روش خرید تضمینی توسط تعاونی های روستایی شده است.

آل کثیر در ادامه گفت: بر مبنای قرارداد منعقد شده و هماهنگی های صورت گرفته بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع آیشی کشت و صنعت های توسعه نیشکر به زیر کشت رفت که با راندمانی بالا برداشت و با پنج درصد بیش از قیمت پیش بینی شده از سوی کشت و صنعت ماهیدشت خریداری شد.

 

وی با بیان اینکه این نوع قرارداد خرید محصول کلزا در کشور اولین تجربه در نوع خود می باشد، تاکید کرد: علی رغم تغییر شیوه خرید محصول کلزا در راستای سیاست های جدید دولت، ولی تمام مراحل شامل انعقاد قرارداد، کشت، داشت و برداشت کلزا، حمل و پرداخت هزینه خرید محصول، بخوبی پیش رفت و ان شالله در سال زراعی آینده با اعتماد و اطمینانی که شرکت ها به این نوع قرارداد پیدا کرده اند، شاهد گسترش کشت در قالب این طرح باشیم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اهمیت کشت دانه های روغنی در کشور، عنوان کرد: کلزا یکی از محصولات استراتژیک است و با توجه به ضریب پایین خودکفایی کشور در تولید روغن،  گسترش کشت این محصول همواره مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است و هر ساله جهت افزایش کشت آن، هماهنگی های لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان خورستان صورت می پذیرد.

دکتر آل کثیر در پایان گفت: کشت کلزا علاوه بر تولید روغن، با داشتن ریشه های راست و عمیق، در بهبود ساختمان خاک و افزایش حاصلخیزی آن نقش موثری دارد و به همین منظور در برنامه تناوب زراعی با کشت نیشکر قرار داده شده است.

کلزا یکی از محصولات استراتژیک به‌شمار می‌رود که با کاشت آن می‌توان از واردات دانه‌های روغنی کشور را بی‌نیاز کرد. تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور است.