مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه امسال آوردهای آبی ما حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب کمتر است، گفت: میزان آورد بالادست سدها تا امروز ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ متر مکعب است درحالی که سال گذشته مجموع آورد ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ متر مکعب بوده است؛ پیش‌بینی ما این است که آورد آب امسال ۴۴ درصد کمتر از نرمال باشد.

فرهاد ایزدجو دیروز (۲۸ تیر) در جلسه مشترک ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران استان و قرارگاه محرومیت زدایی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد منابع آب خوزستان زیرسطحی است به این دلیل استان به شدت تحت تاثیر خشکسالی و ترسالی قرار دارد.

به گزارش راه بهارستان وی افزود: به طور کلی مصارف ما ۳۱ میلیارد متر مکعب آب در طول یک سال است و منابع آبی ما حدود ۲۹ و نیم میلیارد متر مکعب است؛ یعنی مصارف بیش از منابع است. امسال آوردهای آبی ما حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب کمتر است. میزان آورد بالادست سدها تا امروز ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ متر مکعب است درحالی که سال گذشته مجموع آورد ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ متر مکعب بوده است.‌ پیش‌بینی ما این است که آورد آب امسال ۴۴ درصد کمتر از نرمال باشد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد کشت‌ها در خوزستان پاییزه و زمستانه است، گفت: باوجود اینکه سال نرمال نیست، برنامه کشت پاییزه و تابستانه سال گذشته در حد نرمال بود و بیش از ۱۸۰ هزار هکتار شلتوک کاشته شد که در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ هم ادامه پیدا کرد. از بهمن ماه وضعیت خشکسالی تشخیص داده شد و جلسات متعددی برگزار شد. اردیبهشت ماه برنامه‌ها نهایی شد و مشخص شد ورودی آب قابل دسترس که شامل حجم آب سدها است، حدود ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است. از این مقدار باید بخشی را برای کشت پاییزه در مخزن نگه می‌داشتیم. مجموع این آب یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب بود که ۳۹۰ میلیون متر مکعب نسبت به حجمی که در سال ۹۷ داشتیم، کمتر بود. ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب قابل برنامه ریزی بود؛ سهمیه آب کشاورزی، صنایع، محیط زیست و… را مشخص کردیم و آبی که باقی ماند، ۸۱۸ میلیون متر مکعب بود.

ایزدجو ادامه داد: تا امروز ۹۰ هزار هکتار کشت پرمصرف شلتوک انجام شده است و نیاز آب این کشت، حدود ۳ میلیارد متر مکعب بود و ما ۸۱۸ میلیون متر مکعب داشتیم که کل پایداری آب را ناپایدار می‌کند.

وی با بیان اینکه در خصوص هورالعظیم تا پایان اردیبهشت آب رسیده مطابق برنامه بود، تصریح کرد: اما در تیر ماه به دلیل برداشت زیاد آب، به مشکل برخوردیم‌ که البته میزان ورودی آب به هور را به ۱۶۰ متر مکعب افزایش دادیم که مجددا به ۱۳۰ متر مکعب بازخواهد گشت‌.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در پایان با اشاره به موجودی آب سدها، یادآور شد: در حال حاضر موجودی سدها، حدود ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعب است و برای اینکه بتوانیم مصارف را کنترل کنیم، دو سامانه مدیریت خشکسالی و مدیریت مصارف را راه اندازی و همه نقاط بحرانی را شناسایی کردیم.

منبع ایسنا