نخستین جلسه کارگروه شهریادگیرنده با حضور نمایندگانی از گروههای علمی مدیریت آموزشی و جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهیدچمران اهواز و نمایندگان  سازمان  فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و اداره کل ارتباطات و امور بین الملل  شهرداری اهواز برگزار شد.

به گزارش راه بهارستان عضو هیات علمی گروه منابع انسانی دانشگاه شهیدچمران اهواز با اشاره به اینکه تجربه تدوین برنامه پنج ساله دوم توسعه و عمران شهر اهواز نشان داد حلقه مفقوده زنجیره کارایی در شهرداری اهواز، خلا موضوع شهریادگیرنده است، تصریح کرد: در یک شهر یادگیرنده میتوان آموزشهای لازم را بطور مادام العمر به شهروندان داد و شهروندانی دلسوز، مشارکت جو و پویا پرورش داد. دکتر مهرعلی زاده  با اشاره به مسئولیت اجتماعی دستگاههای مختلف همچون شرکت نفت، نیشکر و غیره افزود: متاسفانه تا کنون نگاه غالب سازمانهای دولتی در کشور نگاه کالبدی،فیزیکی بوده است و بهمین دلیل است که ما سدهای زیادی ساخته ایم بدون آنکه به تبعات اجتماعی آن توجه کرده باشیم و امروز اینهمه مشکل اجتماعی، زیست محیطی و ..  به بار آمده است.

وی همچنین افزود: هم اکنون در دنیا شهرهای زیادی به شبکه شهریادگیرنده پیوسته اند که شهر اهواز نیز کاملا پتانسیل پیوستن به این شبکه را دارد و با پیوستن به این شبکه میتواند از تجربیات دیگر شهرهای دنیا استفاده کند.

دکتر صفایی پور عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهیدچمران اهواز نیز دراین جلسه به موضوع مهم آموزش صنایع و شرکتها  در جهت کاهش پسماندها بهنگام  تولید و بسته بندی محصولات اشاره کرد و افزود: امروزه استفاده از کیسه های پلاستیکی برای خرید در دنیا در حال منسوخ شدن است در حالیکه در کشور نه تنها از این مواد بسیار استفاده میشود، بلکه اخیرا در کشور ما، تبلیغات روی ورقهای پلاستیکی هم باب شده است. وی اثرات زیانبار زیست محیطی این قبیل محصولات را مغایر با توسعه پایدار دانست.

خانم قاسمی، دانشجوی دکترای دانشگاه شهیدچمران اهوازکه  شهریادگیرنده را بعنوان موضوع رساله دکترای خود انتخاب کرده،گفت: در این رساله ما با قراردادن شهرداری اهواز به عنوان مطالعه موردی در تلاشیم تا به یک مدل کاربردی برسیم که وظایف هر یک از معاونتهای شهرداری را در این راستا مشخص کند.

 رئیس گروه مطالعات و پژوهش نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت و حجم انبوه اقدامات پیش رو در این خصوص گفت: بشدت به همکاری و نگاه جدی تمام مدیران حوزه های تابعه شهرداری اهواز به ویژه حوزه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و روابط عمومی نیاز داریم و امیدواریم بتوانیم سایر دستگاهها را نیز با خود همراه کنیم.

در پایان مقرر شد یک برنامه عملیاتی یک ساله با استفاده از رساله دکترای مذکور استخراج شده و در اختیار مدیران جهت استفاده قرار گیرد.

منبع شهرداری