رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقود کشاورزی در استان کمبود صنایع تکمیلی و تبدیلی است، از مقام اول کشوری خوزستان در تولید هشت محصول خبر داد.

خدارحم امیری‌زاده دیروز (۲۸ تیر) در جلسه مشترک ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران خوزستان و قرارگاه محرومیت زدایی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: رتبه استان خوزستان در سطح کشور، در زراعت اول، در باغی ۲۲، در شیلات اول، در دام ۱۲ و در مجموع رتبه اول را دارا است.

به گزارش راه بهارستان وی افزود: تولیدات کشاورزی خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، ۱۷ و نیم میلیون تن است که در کشور رتبه اول را دارد. با تولید محصولات زراعی ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، مقام اول کشوری، در تولید گندم ۹ سال پیاپی رتبه اول و در تولید کلزا برای اولین بار مقام اول را کسب کردیم و یک سوم کلزای کشور را تولید کردیم. همچنین با تولید یک میلیون و ۱۷۰ هزار تن چغندر رتبه اول، با تولید ۳۸ درصد ذرت کشور مقام اول و در تولید شکر نیز مقام اول را کسب کردیم. در تولید شلتوک نیز زمانی که مجوز داشتیم مقام سوم را به دست آوردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: در تولید سبزی و صیفی‌جات مقام سوم، در تولید خرما مقاوم دوم و در صادرات مقام اول را داریم‌. در تولید گل مریم رتبه اول و گل نرگس و رز رتبه دوم را داریم. در مجموع در تولید هشت محصول مقام اول کشوری را داریم.

وی با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقود کشاورزی در استان کمبود صنایع تکمیلی و تبدیلی است، گفت: با وجود اینکه سال زراعی امسال بسیار سخت بود، اما خوشبختانه مجموعه تولیدات کشاورزی ۱۷ و نیم میلیون تن بود و نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافت و تولید ۲۲ درصد بوده است. در کلزا نیز جهش تولید را داشتیم. امسال یک میلیون و ۱۴۷ هزار تن گندم خریداری کردیم که ۵ و نیم درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت درحالی که استان‌های دیگر ۲۰ تا ۴۰ درصد در عملکرد گندم کاهش داشتند.

امیری‌زاده ادامه داد: در استان، حدود ۶۰۰ هزار راس دام سنگین داریم که ۱۰۰ هزار راس آن گاومیش است. جوجه‌ریزی نیز ۵۵ میلیون قطعه در سال است.

وی با اشاره به خسارات وارده ناشی از خشکسالی گفت: درخصوص میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی ناشی از خشکسالی تا ۲۸ تیرماه سال جاری، در کشت پاییزه ۳۲۰ هزار هکتار خسارت دیدیم و افت تولید ۳۰۰ هزار تن بوده است. ارزش ریالی نیز تقریبا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان تصریح کرد: در بحث کشت تابستانه نیز به دلیل کمبود آب، نتوانستیم ۲۰۰ هزار هکتار نسبت به سال قبل کشت داشته باشیم. یعنی ۹۰۰ هزار تن افت محصول نسبت به سال قبل داشتیم که ارزش آن ۹۰ هزار میلیارد ریال است. در بحث  کشت و صنعت خسارت ۲۰ درصد برآورد شده و تلفات دام نیز حداقل ۷۰ میلیارد ریال است.

منبع ایسنا