رئیس کل دادگستری خوزستان تاکید کرد که در راستای تحقق سند تحول قضایی و اهداف قوه قضائیه، استفاده از دادرسی الکترونیکی برای زندانیان در تمامی دادگاه ها و دادسراها استان الزامی است.
به گزارش راه بهارستان، حجت الاسلام و المسلمین صادق مرادی در جلسه کارگروه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری استان که با حضور دادستان مرکز استان و تعدادی از معاونین قضایی، رئیس سازمان زندان خوزستان و معاون دادستان مرکز استان و به صورت ویدئو کنفرانس با دادستان های عمومی و انقلاب سراسر استان برگزار شد، گفت: به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده های زندانیان و کاهش هزینه های اعزام زندانی به مراجع قضایی باید همکاران قضایی از دادرسی الکترونیکی استفاده کنند و در این راستا رؤسای دادگستری ها و دادستان های عمومی و انقلاب سراسر استان موظف هستند که این موضوع را در اسرع وقت پیگیری و زمینه آن را برای همکاران قضایی در دادگاه ها و دادسراهای حوزه های قضایی خود فراهم نمایند.
وی افزود: حوزه های قضایی که ماهانه در زمینه دادرسی الکترونیکی آمار عملکرد خوبی داشته باشند مورد تشویق قرار خواهند گرفت و اگر عملکرد آنها در این زمینه ضعیف باشد، وفق مقررات با آنها برخورد می شود.
حجت الاسلام و المسلمین مرادی خاطر نشان کرد: دادرسی الکترونیکی صرفاً فقط برای زندانیان نیست بلکه باید زمینه آن برای تمامی رسیدگی ها فراهم شود و در نظر داریم این موضوع را با جدیت در تمامی مراجع قضایی استان محقق کنیم.
رئیس دادگستری خوزستان در ادامه اظهار داشت: باید در تمامی زندان های استان، یک نفر دادرس حداقل یک روز در هفته جهت رسیدگی به امور بازداشت شدگان موقت استقرار داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مرادی تصریح کرد: حضور دادرس در زندان و همچنین استفاده از ظرفیت مستشاران دادگاه های تجدید نظر، می تواند با بهره گیری از نهاده های ارفاقی و خارج از نوبت وقت رسیدگی، در کاهش افراد بازداشت شده موقت تاثیر بسزایی داشته باشد و رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی با جدیت باید این موضوع را پیگیری کنند.
وی حضور و بازدید همکاران قضایی به صورت منظم و مستمر در زندان و دیدار چهره به چهره با زندانیان را از عوامل بسیار تاثیر گذار در حل و فصل مشکلات و آزادی مشروط زندانیان بر شمرد و عنوان کرد: با توجه به سند تحول قضایی و سیاست های ابلاغی قوه قضائیه و تاکید رئیس دستگاه قضایی در خصوص کاهش جمعیت کیفری، همکاران قضایی باید با استفاده از ظرفیت ها و ارفاقات قانونی در جهت کاهش جمعیت زندانیان تلاش مضاعفی داشته باشند.
در ادامه حاضرین در جلسه این کارگروه به بیان نظرات، پیشنهادات و دیدگاه های خود در خصوص ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری پرداختند.

منبع روابط عمومی دادگستری خوزستان