معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه سویه دلتا در صورت ۵ ثانیه تماس با فرد مبتلا منتقل می‌شود، گفت: احتمال انتقال ویروس دلتا در فضای باز نیز وجود دارد.

به گزارش راه بهارستان،دکتر ساسان قربانی با اشاره به سرایت‌پذیری بالای سویه دلتا، اظهار کرد: در مورد ویروس قبلی می‌گفتیم در صورت ۱۵ دقیقه تماس با فرد بیمار، بیماری منتقل می‌شود اما در ویروس جدید در صورت ۵ ثانیه تماس، بیماری منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز برخی از بیماران دیر و با درگیری بالای ۵۰ درصدی ریه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، افزود: مدت بستری بیماران نیز طولانی‌تر شده و به همین دلیل، ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد: دلتا همه گروه‎های سنی را درگیر می‌کند و بیماران نیز زودتر وارد مرحله حاد بیماری می‌شوند.

وی با اشاره به مرگ و میر بیشتر در سویه دلتا، افزود: دوره کمون ویروس قبلی ۲ تا ۱۴ روز بود اما دوره کمون این ویروس کمتر است. ویروس قبلی در فضای بسته منتقل می‌شد اما احتمال انتقال ویروس دلتا در فضای باز نیز وجود دارد.

قربانی با اشاره به علائم ابتلا به دلتا، تصریح کرد: علائم ویروس کرونای دلتا شبیه سرماخوردگی است به گونه‌ای که بسیاری از افراد آن را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند در حالی که در شرایط کنونی هر علامتی، نشانه ابتلا به کرونا است مگر خلاف آن ثابت شود. در ویروس قبلی، آبریزش بینی از علائم کرونا نبود اما اکنون از علائم شایع ویروس کرونای دلتا است.

منبع ایسنا