مدیر صندوق کارآفرینی امید خوزستان از پرداخت ۱۲۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی در این استان خبر داد.

به گزارش راه بهارستان، مرتضی لیریایی ظهر دیروز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی در سال ۷۱ با مصوبه مجلس تشکیل شد؛ صندوق از اوایل در حوزه تسهیلات ازدواج، اشتغال و تسهیلات نهادهای حمایتی فعالیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه ماهیت صندوق کارآفرینی و پرداخت تسهیلات در این زمینه است، افزود: سال ۹۶ با درخواست هیئت دولت از مجلس و مقام معظم رهبری ایشان با هم افزایی چهار بانک و پرداخت از صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی موافقت فرمودند؛ سهم استان خوزستان از این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان بود که تاکنون ۱۲۴ میلیارد و ۹۰۰ تومان آن پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت صحیح تسهیلات به جای سطحی برخورد کردن با موضوع جزو اولویت‌های صندوق تصریح کرد: برای مابقی اعتبار طرح نیز به میزان ۷۰ میلیارد تومان پرونده تسهیلات تشکیل شده تا اگر هر کدام از افراد امکان تکمیل مدارک، پرونده تسهیلات و یا معرفی ضامن را نداشتند، حداقل مابقی از اعتبارات این طرح اشتغالزایی روستایی استفاده کنند.

لیریایی با اشاره به اجرای طرح تسکا (تفاهمنامه مشترک با وزارت کار برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی) عنوان کرد: با نهادهایی مثل ورزش و جوانان، کمیته امداد بسیج، صندوق‌های خرد محلی، سازمان امور زندان‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز تفاهمنام هایی منعقد کردیم و از این طریق هم نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می‌کنیم.

وی در واکنش به سختگیری برای ضامنین تسهیلات روستایی بیان کرد: یارانه دریافتی افراد یکی از اصلی ترین تضمین‌های پرداختی آنها است؛ در این زمینه حداکثر همکاری با اهالی روستایی انجام می‌شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خوزستان با اشاره به اینکه وام گیرندگان استان‌های مختلف نیز از طریق این صندوق با هم ارتباط کاری می‌گیرند، یادآور شد: صندوق‌های خرد محلی مغفول مانده بود که از طریق نهادهایی مثل بهزیستی، بسیج و جهاد کشاورزی با این صندوق‌ها تفاهمنامه منعقد و در نهایت اعتبار تجمیعی به آنها پرداخت شد تا صندوق نیز متعاقباً به اعضای خود تسهیلات پرداخت کند.

لیریایی خبر داد: با بنیاد برکت نیز همکاری داریم و تقریباً ۱۰۰ درصد تسهیلات اشتغالزایی این نهاد نیز از طریق صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.

معاون صندوق کارآفرینی امید خوزستان نیز در این جلسه گفت: صندوق در ارائه خدمات روستایی پیشرو و تحقق روستای بدون بیکار، روستای محصول محور و روستای صندوق‌های خرد محلی را در اولویت کاری خود دارد.

عبدالجلیل دیناروند اضافه کرد: با تشخیص کمیته فنی فرمانداری‌ها و استانداری روستاهای مختلف برای اجرای این اولویت‌ها مصوب می‌شوند؛ به عنوان نمونه روستای بدویه دشت آزادگان، ۱۱ روستای اندیمشک، روستای جدیده خرمشهر از نظر روستای بدون بیکار پایلوت بودند.

وی عنوان کرد: روستاهایی در خرمشهر، ایذه، اندیکا و مسجدسلیمان نیز برای روستای محصول محور (هر روستا یک محصول تولیدی مشخص) انتخاب شدند؛ در اجرای این طرح‌ها بخشداری و دهیاری‌ها ابتدا نسبت به احصاء ظرفیت‌های هر روستا اقدام و در گام بعدی نیز برای رفع بیکاری روستاییان تلاش می‌شود که “هر خانه یک کارخانه” را پیگیری و محقق کنیم.

منبع خبرگزاری مهر