معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشتارگاه‌های مرغ در خوزستان با قیمت مصوب مرغ را خریداری نمی‌کنند و این موضوع در افزایش قیمت مرغ دربازار استان تاثیر گذاشته است.

به گزارش راه بهارستان عبدالامیر نیرومند روز دوشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار خوزستان در سرسرای شرکت شهرک صنعتی خوزستان بیان کرد: قیمت مصوب خرید مرغ از سوی کشتارگاه‌ها هر کیلوگرم ۲۴۰ هزار ریال است که متاسفانه کشتارگاه‌ها این قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند.

وی گفت: کشتارگاه‌ها برای ترغیب مرغداری‌ها در فروش حداکثری مرغ با قیمت غیرمصوب، مرغ را خریداری می‌کنند و این امر باعث افزایش قیمت تمام شده مرغ می‌شود.

نیرومند ادامه داد: در خرداد و تیر امسال میزان جوجه‌ریزی در خوزستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد کاهش یافت، اما از ابتدای مرداد تاکنون جوجه‌ریزی در خوزستان ۳۰ درصد افزایش داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: با وجود فراوانی مرغ در خوزستان باز هم با افزایش قیمت این کالا روبه رو هستیم به همین منظور باید بازرسی و نظارت بر عرضه و توزیع مرغ بیشتر شود.

وی گفت: طبق دستور وزارت بهداشت مرغداری‌ها موظف به فروش ۹۰ درصد مرغ تولید خود به کشتارگاه ها هستند و نیاز نیست که کشتارگاه‌ها با پیشنهاد قیمت بیشتر دنبال افزایش خرید مرغ باشند. باید جلوی این کار گرفته شود تا قیمت مرغ کاهش یابد.

وی افزود: مرغ منجمد از سه استان برای خوزستان در حال تامین است که مقرر شده فروشگاه‌های افق کوروش این مرغ‌ها را توزیع کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: قیمت مصوب فروش مرغ از سوی مرغداری ها ۲۴۰ هزار ریال و قیمت فروش مرغ در بازار ۳۴۰ هزار ریال است این در حالی است که قیمت هر کیلو گرم مرغ در بازار استان بالای ۴۰۰ هزار ریال نیز به فروش می رسد.

این در حالی است که در چند روز اخیر با وجود فراوانی مرغ در بازار خوزستان قیمت مرغ تا هر کیلوگرم ۴۲۰ هزار ریال نیز به فروش رسیده است.

قیمت مرغ در خوزستان نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر بالاتر است و این در حالی است که با همکاری استانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان مرغ منجمد و وارداتی در کنار مرغ کشتارروز در بازار توزیع می‌شود.

سردرگمی دامداران برای خرید سبوس از کارخانجات تولید آرد خوزستان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: پیرو دستور وزارت جهاد کشاورزی در نشست ۱۴۵ ستاد تنظیم بازار کشور قیمت فروش سبوس از سوی کارخانجات تولید آرد آزاد شد اما در نشست ۱۴۶ ستاد تنظیم بازار کشور فروش سبوس با قیمت آزاد لغو شد.

وی گفت: با این وجود کارخانجات تولید آرد خوزستان حاضر به فروش سبوس با قیمت مصوب نیستند و چند روزی است که سیستم فروش سبوس از سوی کارخانجات بسته شده و دامداران در تامین سبوس برای خوراک دام خود با مشکل روبه رو شده‌اند.

نیرومند ادامه داد: برای جلوگیری از تلف شدن دام دامداران و اعتراض آنها، باید فروش سبوس از سوی کارخانجات تولید آرد خوزستان آزاد شود.

وی گفت: از اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان انتظارداریم که به این موضوع رسیدگی کند و هر چه زودتر این موضوع حل شود تا دامداران امکان خرید با قیمت مصوب را داشته باشند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیز با بیان اینکه موجودی کالای اساسی در خوزستان مناسب و متناسب با نیاز است گفت: تنها مقداری برنج در خوزستان کمبود وجود دارد که کشتی حامل برنج وارداتی به زودی به بندر امام (ره) خواهد رسید و تخلیه می‌شود.

امید جهان نژادیان افزود: در انبارهای خوزستان ۳۷۰ هزار تن گندم بومی ذخیره وجود دارد که گندم مورد نیاز هفت ماه آینده خوزستان را تامین می‌کند.

وی گفت: ۵۹ هزار تن روغن خام در انبارهای بندر امام (ره) موجود است و هر کارخانه تولید روغن خوراکی که نیاز داشته باشند آمادگی تامین مواد اولیه را داریم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به وضعیت فروش سبوس از سوی کارخانجات تولید آرد خوزستان به دامداران بیان کرد: در صورتی که ستاد تنظیم بازار کشور ابلاغ کند که فروش سبوس از سوی این کارخانجات همچون گذشته با قیمت مصوب انجام شود فروش سبوس آزاد می‌شود.

جهان نژادیان همچنین گفت:هنوز ازسوی ستاد تنظیم بازار کشور برای توزیع کالای مورد نیاز ایام محرم دستوری ابلاغ نشده و قرار است هفته آینده برای عرضه کالاهای مورد نیاز موکب‌ها و هیات‌های عزاداری ماه محرم شامل برنج، شکر، روغن و گوشت تصمیم‌گیری شود.

منبع ایرنا