به گزارش راه بهارستان،تالاب هورالعظیم از رودخانه کرخه و دجله آبگیری می‌شود، اما سدسازی گسترده ترکیه در بالا دست رودخانه دجله و همچنین ساخت بند آبی کرخه تابستان را برای ساکنان این هور در هر ۲ کشور عراق و ایران دشوار کرده است.

صد‌ها شهر و روستا در خوزستان با مشکلات آبرسانی به خصوص در حوزه آب نوشیدنی مواجه هستند، اما بنا بر گفته مسئولان خوزستان دلیل عمده این مشکلات به کشت محصولات آب بر کشاورزی باز می‌گردد، اگرچه فعالان محیط زیست دلیل این دشواری‌های را «انتقال آب از سرشاخه‌های کارون» و مدیریت ناصحیح منابع طی دوران خشکسالی عنوان می‌کنند.

طی هفته‌های گذشته و پس از آنکه فریاد بی آبی مردم خوزستان به مسئولان رسید، اقدامات وسیع به منظور تامین آب شرب آغاز شد؛ آب از سد کرخه جاری و تا نازل‌ترین نقطه در پایین دست را آبیاری کرد به طوری که به گفته یکی از مسئولان آب و برق خوزستان، هورالعظیم نیز در وضعیت بهتری نسبت به گذشته قرار گرفته و همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که سد کرخه به لحاظ آبگیری در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و ۷۰ درصد مخزن آن تهی از آب است.

علاوه بر آن استانداری خوزستان قول داد که تا پایان سال ۱۴۰۰ آبرسانی به بیش از ۷۰۰ روستای استان انجام شود.

گاومیش ها در آغوش جریان عمیق رودخانه/بگذارید رودخانه‌ کرخه زنده بمانند

سپاه پاسداران نیز که از همان ابتدا تمام تجهیزات و نیرو‌های خود را از استان‌های همجوار خوزستان به منظور رفع موقت مشکلات بی آبی بسیج کرده بود، همچنان نیز در برخی مناطق و روستا‌ها در حال تامین آب شرب از طریق تانکر‌های آبرسان است.

در مجموع وضعیت آبرسانی نسبت به هفته‌های گذشته بهتر شده و حالا تنها مسئله در حوزه کشاورزی است، زیرا استان خوزستان رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی را در کشور دارد و اصلاح نشدن الگوی مصرف کشت و همچنین بهره نبردن از روش‌های مدرن برای استفاده کمتر از آب باعث شده تا رودخانه‌ها در مسیر کم آب شوند و آبرسانی در پایین دست دچار مشکل گردد.

لزوم مدرنیزه شدن کشاورزی در خوزستان

اگرچه احمد هاشمی زاده سرپرست بخشداری بستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اکنون در این ناحیه نیز آب جاری شده و مشکلات آبرسانی برطرف شده است، اما همچنان نیز کشت‌های غیر مجاز در این منطقه وجود دارد.

بخش مرکزی بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان است، بخش بستان شامل دهستانی با همین نام و دهستان سعیدیه در پایین دست رودخانه کرخه واقع شده اند و کمی بالاتر از آن نیز بخش سوسنگرد قرار دارد که یکی از کانون‌های تجمعات خوزستان در اعتراض به بی آبی بود.

هاشمی با اشاره به این مسئله که در ابتدا باید از کشت محصولات آب بر جلوگیری می شد، افزود: حالا نیز «کار از کار گذشته» و دیگر اقدامات پیشگیرانه فایده ای ندارد، اما لازم است تا فصل های بعد با جایگزینی آبیاری نوین در برخی نقاط دارای تنش، مشکلات بی آبی و کمبود آب رفع شوند.

گاومیش ها در آغوش جریان عمیق رودخانه/بگذارید رودخانه‌ کرخه زنده بمانند

این مقام مسئول همچنین یادآور شد: بخش بستان به لحاظ آب نوشیدنی مشکلی نداشته و عمده مشکلات مردم در حوزه تامین آب برای کشاورزی بوده است.

طی چند وقت گذشته تصاویر متعددی نیز از آب تنی گاومیش‌ها در مناطق پایین دست رودخانه کرخه منتشر شده است، جهاد کشاورزی نیز به منظور راحتی دامداران اقدام به ایجاد حوضچه‌هایی در رود کرد تا آب برای مدت بیشتری در آن‌ها باقی بماند و احشام آسوده‌تر در آن شنا کنند.

نزدیک به ۱۰۰ هزار گاومیش در خوزستان وجود دارند که به صورت سنتی پرورش داده می‌شوند و زندگی آن‌ها وابسته به آب رودخانه‌ها است؛ این حیوان به دلیل آنکه پوستش عرق نمی‌کند، مجبور است ساعت‌ها در آب بماند تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد و دمای بدنش را متعادل نگه دارد.

متصل شدن ۴۴ روستای دشت آزادگان و هویزه به تاسیسات آبرسانی غدیر

منصور سیلاوی بخشدار نیسان از توابع شهرستان هویزه نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طی چند وقت گذشته و با جاری شدن آب در رودخانه کرخه نور وضعیت در این مناطق نیز به حالت مطلوب تری رسیده و گاومیش‌ها نیز با ایجاد حوضچه‌ها راحت‌تر آب تنی می‌کنند.

او افزود: مشکلات در زمینه آب شرب نیز با توجه به اینکه تاسیسات آبرسانی ما روی رودخانه نصب هستند، به صورت کامل برطرف شده اند و دامداران راضی هستند.

گاومیش ها در آغوش جریان عمیق رودخانه/بگذارید رودخانه‌ کرخه زنده بمانند

سیلاوی بیان کرد: امروز شاخه فرعی آب غدیر با نام تاسیسات امام علی (ع) که ۴۴ روستای بخش نیسان، بخش مرکزی هویزه و دشت آزادگان را تحت پوشش قرار می‌دهد راه اندازی شده و از این به بعد نیز این روستا‌ها آب شرب پایدار و سالم خواهند داشت.

این مقام مسئول اظهار داشت: این بخش دارای ۲۵ روستا است که ۱۳ روستای آن از طریق تاسیسات امام علی (ع) آبرسانی می‌شوند و بر اساس برنامه ریزی‌های سازمان آب و برق خوزستان مقرر شده تا یک ماه دیگر ۱۲ روستای دیگر نیز در این بخش به شبکه آبرسانی غدیر متصل و از آب نوشیدنی ثابت بهره‌مند گردند.

بخشدار نیسان تاکید کرد: اگرچه مشکلی برای آبرسانی به این ۱۲ روستا وجود ندارد، اما تا یک ماه آینده و با اتصال آن‌ها به تاسیسات آبرسانی غدیر، از آب شرب پایدار و دائم بهره مند می‌شوند.

وضعبت مطلوب آبرسانی در اکثر مناطق خوزستان

محمد هاشمی یکی از ساکنان شهر رفیع در بخش نیسان نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اکنون آب از سد‌ها رها شده و آبرسانی نیز خوب است، گاومیش‌ها هم می‌توانند به راحتی در آب شنا کنند و ما هم با دیدن آن‌ها لذت می‌بریم، اما امید است که این روند ادامه دار باشد، زیرا در صورت قطع شدن حقابه رود، مشکلات مجددا شروع می‌شوند.

ناصری از اعضای شورای روستای سبع اگطاع علیا در بخش مرکزی شهرستان رامشیر نیز که پیشتر به لحاظ آبرسانی دچار مشکل بودند، حالا و پس از جاری شدن آب در رودخانه زهره خبر داده که وضعیت مطلوب تر شده است.

گاومیش ها در آغوش جریان عمیق رودخانه/بگذارید رودخانه‌ کرخه زنده بمانند

در مجموع و بنا بر گفته‌های مسئولان و همچنین روایت شهروندان مشکلات بی آبی در خوزستان تا حد زیادی برطرف و جریان سازی رودخانه‌ها موجب بازگشتن مجدد زندگی شده است، اما این دل خوشی تنها با تامین حقابه رودخانه محقق می‌شود و در صورت قطع شدن آن وضعیت نیز نامساعد خواهد شد، زیرا مخزن سد‌های خوزستان به شدت کاهش یافته است.

اما اینکه آیا شرایط همچنان نیز به همین روال تا پایان تابستان باقی خواهد ماند و جریان عمیق رودخانه ها، گاومیش‌ها را در بر خواهند گرفت یا خیر؛ گذشت زمان آن را مشخص می‌کند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان