به گزارش راه بهارستان مسعود اسدی  دوشنبه در حاشیه نشست های تخصصی همایش تنش خشکسالی که به مدت ۱۰ روز در اهواز در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران بیان کرد: با افزایش رهاسازی غیرمتعارف آب  از سد گتوند در چند روز اخیر در این شرایط خشکسالی و خروج آب رودخانه کارون به دریا بعد از مدتی با کاهش دبی این رودخانه مواجه خواهیم بود.

اسدی ادامه داد: در این شرایط بی آبی استان در صورتی که با کاهش حجم آب پشت سد  گتوند مواجه شویم ، دبی رودخانه کارون نیز کاهش می یابد  و به زودی شاهد افزایش میزان EC( میزان شوری آب) آب رودخانه کارون و درنهایت شوره زار شدن زمینهای کشاورزی که از این رودخانه تغذیه می شوند خواهیم بود.

وی گفت:  با توجه به بحران آبی که سدها و رودخانه های استان با آن درگیر هستند رها سازی آب از این سد باید انجام شود تا رودخانه کارون نیز دچار بحران و خشکسالی نشود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان ادامه داد: این میزان رهاسازی آب در زمانی که سد پرآب باشد خوب است اما در این دوران خشکسالی برای رودخانه و در نهایت برای استان بسیار خطرناک است.

اسدی افزود: ضروری است که وزارت نیرو مدیریت سد گتوند را به خوزستان واگذار کند تا مدیران استان بر اساس شرایط خوزستان و بحران آبی که در استان حاکم است آب پشت این سد را مدیریت کنند.

وی افزود: طبق پیش بینی هایی که سازمان هواشناسی انجام داده در پاییز امسال بارش باران مناسبی را در استان نخواهیم داشت و با این میزان رهاسازی آب از سد گتوند رودخانه کارون به عنوان یکی از رودخانه های مهم استان و کشور با بحران جدی روبرو می شود.

تعامل با انجمن صنفی کشاورزان در مدیریت آب

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: با توجه به اینکه موضوع آب در استان امنیتی شده است لازم است که همچون استان اصفهان مدیریت آب با تعامل و همکاری بین سازمان آب و برق و انجمن صنفی کشاورزان باشد.

اسدی ادامه داد: منبع درآمد بسیاری از مردم خوزستان از آب است و با بحرانی که در رودخانه های استان رخ داده معیشت خانواده هایی که با آب ارتباط دارد به خطر افتاده است.

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان ادامه داد: اگر پیش بینی های لازم در خصوص مدیریت آب انجام بگیرد دیگر شاهد اعتراضات و نارضایتی های مردمی نخواهیم بود.

رودخانه کارون که  پرآب‌ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور نامیده می‌شد، بیش از یک دهه است که به دلیل سدسازی بی‌رویه و اجرای طرح‌های انتقال آب به فلات مرکزی با کاهش شدید آب مواجه است.

سد گتوند بلندترین و آخرین سد روی رودخانه کارون، در ۱۰ کیلومتری شهر گتوند در شمال خوزستان احداث و با وجود مخالفت کارشناسان محیط زیست و فعالان اجتماعی به دلایل مختلف از جمله وجود یک کوه نمکی در پشت سد و امکان شور شدن رودخانه کارون با کاهش دبی آب از مرداد سال ۹۰ آبگیری شد.

بر اساس این گزارش، در پی کاهش ۳۵ درصدی متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان، آورد رودخانه‌ها به مخازن سدها نیز تا خرداد ماه امسال ۴۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر شده است. حجم مفید مخازن سدهای خوزستان نیز نسبت به شرایط نرمال ۶۰ درصد کمتر است.

منبع ایرنا