مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از صادرات ۴۰ میلیون دلاری واحدهای صنعتی خوزستان در سال ۹۹ خبر داد.

‎اخلاق محمدیان اظهار کرد: در حال حاضر یک هزار و ۳۸۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خوزستان فعال هستند و ۳۹۴ واحد نیز به بهره‌برداری رسیده اما غیر فعال‌اند.

‎وی با بیان اینکه میزان اشتغال واحدهای بهره‌بردار مطابق پروانه‌های صادرشده ۲۰ هزار و ۷۰۳ نفر است، افزود: خوزستان رتبه هفتم کشوری را در تعداد قراردادهای منعقدشده صنعتی دارد و بیشترین واحدهای صنعتی فعال نیز در شهرهای اهواز، آبادان، دزفول، ماهشهر، بهبهان و اندیمشک  قرار دارند.

‎مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: بیشترین واحدهای غیر فعال در شهرک‌هایی قرار دارند که دارای بالاترین میزان قراردادهای منعقدشده و حجم سرمایه‌گذاری هستند و طبیعتا در این شهرک‌ها، احتمال راکد بودن برخی واحدها نیز بیشتر است.

وی افزود: از دلایل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی در خوزستان می‌توان به کمبود منابع مالی، عدم وصول مطالبات واحدها، اختلاف بین شرکا، کمبود مواد اولیه، اهلی نبودن صاحب طرح و غیره اشاره کرد.

‎محمدیان گفت: شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجادشده در این خصوص باعث کاهش میزان فعالیت و سفارش‌ها و فعالیت تعدادی از واحدهای صنعتی با کمتر از ظرفیت واقعی خود شده است. البته در این برهه از زمان، فعالیت‌های جدید و یا افزایش تولید در زمینه تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی و الکل ‌و مواد ضد عفونی کننده و تولید اکسیژن و صنایع بسته‌بندی را شاهد بوده‌ایم.

‎وی تصریح کرد: تولیدات مصرفی مانند تصفیه آب و بسته‌بندی آن و صنایع غذایی و ظروف یکبار مصرف در تمام ادارات مصرف می‌شوند و تولیدات خاص عمدتاٌ در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، حفاری، فولاد و توسعه نیشکر است.

‎مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: به حمایت جدی دولت در تامین زیرساخت‌ها، توجه ویژه به مصرف تولیدات داخلی، پرداخت مطالبات واحدهای صنعتی توسط دستگاه های دولتی و ‎کمک به تامین منابع مالی واحدها از طریق بانک‌ها برای واحدهای تولیدی نیاز است.

‎‎وی با اشاره به اینکه در خوزستان حدود ۵۰ واحد صنعتی صادرات دارند، گفت: در سال ۹۹ صادرات ثبت‌شده در گمرکات استان خوزستان توسط ۲۲ واحد صنعتی انجام شد که به میزان ۴۰ میلیون دلار و با حجم ۴۵ هزار تن کالا بوده است.