ماندانا قنواتی  اظهار کرد: بیمارستان رازی اهواز با ظرفیت ۶ – ۷ برابر به مردم خدمات‌رسانی می‌کند و در هیچ‌کدام از بخش‌های بستری، اورژانس، تریاژ، آی سی یو و درمانگاه به روی مردم بسته نشده است.

وی با اشاره به آمار بالای ۷۵۰ نفر تریاژ روزانه افزود: هیچ‌وقت به مردم اعلام نکردیم که امکان یا توانایی خدمات‌رسانی بیشتر را نداریم؛ برخی مواقع حتی بیمار بدحال توسط همراهان در اورژانس رها شده ولی همکاران بیمارستان رازی وی را در اولویت و بعد از سی پی آر اقدامات احیا را برایش انجام دادیم.

رئیس بیمارستان رازی اهواز با اشاره به اینکه بیشترین شلوغی بیمارستان با ۷۵۰ – ۷۵۵ نفر آمار ورودی در یک شبانه‌روز است، تصریح کرد: برخی مواقع حتی ۳۵۵ نفر در یک شبانه‌روز بستری شدند؛ همچنین از زمان شیوع کرونا پیک‌های مختلفی را پشت سر گذاشتیم که در بالاترین آمارها میزان بستری شبانه‌روزی تا ۱۵۰ نفر می‌رسید ولی دلتا بی‌رحم است و این آمار را تا بیش از ۳۵۰ نفر افزایش داد.

قنواتی با اشاره به اینکه بیماران بستری شده به دریافت اقدامات پیشرفته‌تر و تخصصی‌تر نیاز دارند، ادامه داد: درمانگاه رمدسیویر ابداع دانشگاه علوم پزشکی اهواز بود که از بیمارستان رازی شروع به کار کرد و در حال حاضر از تایم ۸ صبح تا ۲۱ شب روزانه بالغ‌بر ۵۰۰ نفر مراجعه‌کننده دارد و در عین حال ۲۰۰ بیمار بستری با دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی هم داریم.

وی با اشاره به اینکه هر پرستار شیفت ۱۲ ساعته شب در هر تایم کاری خود به بیش از ۲۰ بیمار خدمات‌رسانی می‌کند، عنوان کرد: پرستاران شیفت شب واقعاً زجر می کشند و بدون هیچ توقفی ارائه خدمت دارند؛ برخی مواقع حتی فرصت نوشیدن آب را هم ندارند و همراهان نیز برای رسیدگی به بیمارانشان آرامش ندارند.

رئیس بیمارستان رازی اهواز با درخواست از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، اجتناب از حضور در تجمعات، استفاده از ماسک و حتی دو ماسک بیان کرد: کرونای دلتا بی‌رحم و با انگلیسی متفاوت است چرا که دوره کمون (نهفتگی) طولانی‌تری حدود پنج تا هفت‌روزه دارد و افراد ناقل شاید بدون علائم باشد و بی‌آنکه بدانند، آن را به اطرافیان خود انتقال دهند.

آمار فوتی کرونایی در بیمارستان رازی به نسبت کمتر است

قنواتی با اشاره به اینکه روزانه چهار تا پنج نفر از پرسنل بیمارستان رازی با کرونا درگیر می‌شوند، گفت: از مردم خوزستان درخواست دارم تا با کمک آنها شر این ویروس کرونا را کم کنیم؛ همچنین تا حدی واکسیناسیون و درمان جواب می‌دهد ولی بدون همکاری آنها کار به جایی نمی‌رسد و اضافه شدن تخت و بیمارستان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز بی‌فایده است.

وی با اشاره به اینکه از دوم اسفند سال ۱۳۹۸ تاکنون پرسنل بیمارستان رازی مشغول خدمات‌رسانی در حوزه کووید- ۱۹ هستند و ۹۸ درصد آنها از بیمارستان جابه‌جا نشده و پای‌کار ماندند، یادآور شد: از ابتدای شیوع ویروس تا پایان سال گذشته ۳۹ هزار و ۶۰۰ بیمار مراجعه‌کننده (به مدت ۱۳ ماه) داشتیم که این آمار در پنج ماه اول امسال ۳۳ هزار و ۷۵۹ نفر بود.

رئیس بیمارستان رازی اهواز اظهار کرد: اسفند ۹۸ تعداد پرونده‌های تشکیل شده ۷۰۹ مورد، سال گذشته ۱۲ هزار و ۶۶۶ پرونده و فقط در پنج ماه اول امسال این آمار به ۱۷ هزار و ۴۷۲ مورد افزایش یافته است؛ این تعداد پرونده میزان خدمات ارائه شده به بیماران سرپایی و بستری را نشان می‌دهد.

قنواتی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ هزار و ۸۳۲ بیمار حداقل در چهار نوبت از درمانگاه رمدسیویر درمان سرپایی دریافت کرده‌اند، خبر داد: در سال گذشته هفت هزار و ۱۶۰ بیمار بستری داشتیم که این آمار در پنج ماه اول امسال به چهار هزار و ۱۴۱ نفر (بالاتر از نصف آمار یک سال آن هم در کمتر از نیم سال) رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روزانه بین هشت تا ۱۴ بیمار در انتظار بستری در آی سی یو داریم که این بی‌رحمی دلتا و بدحال‌تر شدن بیماران با این نوع جهش ویروس را نشان می‌دهد، عنوان کرد: آمار فوتی بیمارستان رازی نسبت به سایر بیمارستان‌های استان خوزستان و دیگر نقاط کشور کمتر است.

میانگین مراجعه روزانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر بود

رئیس بیمارستان رازی اهواز با اشاره به اینکه در ۱۰ روز گذشته میانگین مراجعه روزانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر بود که شب گذشته به کمتر از ۶۰۰ نفر کاهش پیدا کرد، ادامه داد: برخی بیماران وقتی حال عمومی آنها بدتر شد به بیمارستان مراجعه می‌کنند، حتی به بیمارانی که اعلام می‌کنیم دو روز دیگر به بیمارستان برگردند ولی ۶ روز بعد می آیند؛ با بروز علائم آن را یک سرماخوردگی ساده تلقی می‌کنند و این مراجعات دیرهنگام باعث درگیری ریه حتی تا ۹۰ درصد شده است.

قنواتی با اشاره به افزایش تخت‌های ویژه و بخش‌های عادی در بیمارستان رازی اهواز بیان کرد: اتاق ترومای اورژانس به اتاق سی پی آر دوم با سه تخت تبدیل شده تا اقدامات آی سی یو را به‌صورت موقت به بیماران ارائه کنیم؛ همچنین در نهایت یا به بخش آی سی یو تخت جدید اضافه و یا اینکه از ستاد رها ظرفیت خالی بخش‌های آی سی یو به ما اعلام شود.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در بخش پشتیبانی و درمانی اضافه کرد: این کمبود نیرو باعث افزایش تایم شیفت پرسنل شده و همه به خاطر نیازمندی مردم به این خدمات‌رسانی پذیرفته‌اند؛ بنابراین تا جایی که ایمنی بیمارستان اجازه بدهد به‌تمامی بخش‌ها ظرفیت جدید اضافه می‌کنیم و پزشکان متخصص و فوق تخصص هم هیچ مخالفتی نداشتند.

رئیس بیمارستان رازی اهواز با اشاره به اینکه ۶۲ تخت آی سی یو در بیمارستان رازی فعال است، گفت: تا چند روز آینده این میزان تخت را به بیش از ۷۰ تخت ارتقا می‌دهیم؛ همه این اقدامات برای کمک به مردم است تا خانواده آنها در انتظار آی سی یو نمانند و در حد توان تعدادی بیماران را از خطر مرگ نجات دهیم.

قنواتی با تقدیر از همکاری خوب گروه‌های جهادی که در بخش پشتیبانی و همچنین کنار کادر درمانی فعالیت داشتند، اظهار کرد: قارچ سیاه یک بیماری شناخته شده است که قبل از کووید نیز بوده ولی چون یک بیماری فرصت‌طلب هست در صورت ضعف سیستم ایمنی رشد پیدا می‌کند؛ ضعف سیستم ایمنی و مصرف بی‌رویه کورتون از سوی مردم در روزهای اولیه ابتلاء به کرونا برای درمان این ویروس دو عامل اصلی رشد قارچ سیاه محسوب می‌شوند.