سیدمحمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هیچ کدام از واکسن‌ها اثربخشی صد درصد برای پیشگیری بیماری کرونا ویروس ندارند و در بهترین حالت بیش از ۹۰ درصد در بدن اثر ایجاد می‌کند.

او افزود: نکته مهم این است که در بررسی‌های انجام شده مشخص شده کسانی که ۲ دز واکسن را دریافت نموده اند، احتمال ابتلا به بیماری شدید در آن‌ها کمتر، میزان بستری، نیاز به مراقبت ویژه و حتی مرگ به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

علوی بیان داشت: فردی که واکسن دریافت کرده است، روز بعد یا چند روز بعد علائم کرونا پیدا می‌کند یا جواب تست فرد مثبت می‌شود، در این گونه موارد باید به این موضوع توجه داشت ایجاد ایمنی از سوی واکسن‌ها نیاز به زمان دارد که در مورد واکسن کرونا، ۲ هفته بعد از تزریق دوم ایمنی به سطح مطلوب خود می‌رسد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اگر فردی در طی این مدت مثلا چند روز قبل یا بعد از تزریق واکسن درمحیط آلوده قراربگیرد، چون سطح ایمنی بدنش هنوز به حد کافی نرسیده، ممکن است به کرونا مبتلا گردد.

این مقام مسئول در پایان گفت: موضوع بسیار مهم این است که همه واکسن‌های کرونا از ویروس کشته شده یا بخش کوچیکی از ماده ژنتیکی ویروس تولید شده اند و توانایی ایجاد بیماری کرونا ویروس را ندارند.