یکی از اسب داران قدیمی اهواز با اشاره به مشکلات موجود در صنعت اسب در پی کمبود و افزایش قیمت سبوس، گفت: جامعه اسب داران و دامداران استان مشکل سبوس دارد و این در حالی است که خوزستان مهد و جایگاه پرورش اسب اصیل عرب ایران محسوب می شود و باید توجه ویژه به آن شود.

علی بهزادی با اشاره به عدم تحویل سبوس به دامداران در شرایط بحرانی و خشکسالی و ایجاد مشکل در روند کاری اسب داران، اظهارکرد: سبوس گندم ۳۵ درصد از خوراک دام را تشکیل می دهد و این سبوس از پوسته گندم که در کارخانجات آرد از گندم دولتی که دولت به کارخانجات جهت تولید آرد می دهد، به دست می آید و این سبوس از طریق سامانه دولتی و زیر نظر جهاد کشاورزی بین دامداران با توجه به تعداد دام تقسیم می شود که دولت نیز بابت تولید آرد به کارخانجات کارمزد پرداخت می کند.

وی بیان کرد: در دو سال اخیر هر وقت کارخانجات به دولت جهت بالارفتن کارمزد تولید آرد اعتراض داشتند، دولت به جای این که کارمزد آن ها را افزایش دهد، با تصمیم غلط اقدام به افزایش قیمت سبوس می کند که این افزایش قیمت از جیب دامداران پرداخت می شود. سبوس در دو  سال اخیر از کیلویی ۲۶۰۰ ریال به ۵۲۰۰ ریال و همچنین به ۸۵۰۰ ریال و تا ۱۰ هزار ریال رسید و در آخرین مرحله با افزایش ۴۰ درصدی به ۱۴ هزار ریال افزایش پیدا کرد.

این اسب دار اهوازی افزود: این افزایش قیمت و فشارهای ناشی از بالارفتن هزینه تولید و بی ارزش شدن نقدینگی تولیدکننده و از طرفی عدم حمایت دولت جهت خرید تضمینی محصولات دامداران از قبیل شیر و گوشت باعث ورشکسته شدن دامداران نیز شده است. این یعنی زنگ خطر برای آینده کشور و به خطر انداختن امنیت غذایی کشور. امنیت غذایی کشور نیز یکی از ارکان اصلی امنیت ملی هر کشور به حساب می آید.

وی عنوان کرد: در مورخ ۲۶ خردادماه سال جاری نیز ستاد تنظیم بازار کشور تصمیم گرفت تا سبوس گندم را آزاد کند. یعنی از ۱۴ هزار ریال به ۴۵ هزار ریال در هر کیلو افزایش دهد و این افزایش ۳۰ درصدی از جیب دامدار که به نفع کارخانجات آرد و دولت است باعث شد که دولت نیز بدهی خودش را با کارخانجات آرد در روزهای پایانی تسویه حساب کند. این در حالی است که جهاد کشاورزی سهمیه سبوس ماهیانه را در سامانه بارگذاری کرده است و دامداران وجه آن را به حساب کارخانجات آرد واریز کرده اند ولی سهمیه مردادماه را تحویل نداده اند و به مصوبه ابلاغ نشده در خصوص آزادسازی تاکید دارند و این درحالی است که ستاد تنظیم بازار استان و استاندار محترم استان به عنوان بالاترین مقام اجرایی و امنیتی استان کتبا اعلام کرد که کارخانجات نباید اخلال در تولید خوراک دام ایجاد کنند و باید همانند سابق و با قیمت ۱۴ هزار ریال سبوس را تحویل دامداران دهند ولی متاسفانه باز هم کارخانجات از تحویل سبوس خودداری کرده و دامداران با مشکل جدی جهت تهیه خوراک دام مواجه شده اند و ضربه سهمگینی به دامداران وارد شده است.

بهزادی در پایان نیز با اشاره به مشکلات موجود در صنعت اسب در پی کمبود و افزایش قیمت سبوس، گفت: باتوجه به توضیحات ارائه شده، جامعه اسب داران مشکل سبوس دارد و این در حالی است که خوزستان مهد و جایگاه پرورش اسب اصیل عرب ایران محسوب می شود و باید توجه ویژه به آن شود اما در حال حاضر صنعت اسب در خوزستان با مشکلات عمده مواجه شده است. مشکلاتی که اگر زودتر از این مسئولان فکری برای آن نیاندیشند، مطمئنا این صنعت در خوزستان تحت تاثیر قرار می گیرد. ضمن این که تمام موارد عنوان شده، دغدغه تمام اسب‌داران و دامداران استان است.