رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: برای آزادی مددجویان و کاهش جمعیت زندانیان باید با راهکارهای علمی و مناسب و همچنین پیگیری‌های قانونی، تلاش مضاعفی صورت بپذیرد.

حجت الاسلام و المسلمین صادق مرادی در جلسه کمیته کاهش جمعیت کیفری استان خوزستان که به صورت ویدئوکنفرانس با دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر استان برگزار شد، بر لزوم تلاش در جهت کاهش جمعیت کیفری با استفاده از راهکارهای علمی و مناسب تاکید کرد و گفت: باید از راهکارهای علمی و مناسب، پیگیری‌های قانونی و همچنین از تمامی ظرفیت‌هایی که در جهت کاهش جمعیت زندانیان در استان می‌تواند تاثیرگذار باشد، استفاده و بهره برد.

وی افزود: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس یکی از راهکارهای مناسب دستگاه قضایی برای کاهش جمعیت کیفری در دوره تحول محسوب می‌شود و با ابزارهایی مانند پابند الکترونیکی می‌توان کنترل و نظارت را روی زندانی، علی رغم آزاد بودن وی حفظ کرد و باید زندانیانی که وفق مقررات، مشمول پابند الکترونیکی می‌شوند در اسرع وقت با تمهیدات لازم زمینه آزادی آنان فراهم شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: باید زمینه دادرسی الکترونیکی در تمامی شعب دادگاه‌ها و دادسراها فراهم شود و توسعه و گسترش پیدا کند و این یکی از راهکارهای مناسب در تسریع رسیدگی به پرونده‌ها است.

وی تاکید کرد: هر چه کار زندان آگاهانه، قانون‌محور و هدفمندتر باشد، آثار اجتماعی آن در ارتقای احساس امنیت اجتماعی و قضایی میان شهروندان در برابر جامعه جرم موثرتر است و لازم است که قضات، زندان را آخرین گزینه مجازات‌ها در نظر بگیرند و روند صدور احکام را مدیریت کنند.

مرادی افزود: حوزه‌های قضایی سراسر استان خوزستان هر سه ماه در خصوص اقدامات انجام‌شده در زمینه کاهش جمعیت کیفری،  با استفاده از راهکارهای قانونی و ابلاغی از سوی قوه قضاییه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و حوزه‌های قضایی که بیشترین آمار کاهش جمعیت زندانی داشته باشند مورد تشویق قرار می‌گیرند و با حوزه قضایی که عملا هیچ اقدامی یا در این خصوص ضعیف باشند برخورد می‌شود.

وی بازدید مستمر تمامی قضات از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها به صورت دوره‌ای را در کاهش جمعیت کیفری بسیار اثربخش برشمرد و گفت: علاوه بر قاضی ناظر بر زندان‌ها و اجرای احکام، باید همه همکاران قضایی در شعب دادسرا، دادگاه و حتی تجدید نظر، زمان‌بندی شده و به صورت مستمر از زندان‌ها بازدید به عمل آورند. این سرکشی و بازدیدها نتایج بسیار اثرگذاری در کاهش جمعیت کیفری دارد.

رئیس کل دادگستری خوزستان از دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر استان خواست که بر بازداشت‌های موقت نظارت دقیقی داشته باشند و از بازداشت‌های موقت غیر ضروری جلوگیری کنند و در روند رسیدگی به پرونده‌های آنان نیز تسریع شود.

وی تقویت روحیه جهادی بین همکاران قضایی را یکی از ضرورت‌ها دانست و افزود: همکاران قضایی باید تلاش‌ها و اقدامات خود را در راستای اجرای دقیق سیاست‌های قوه قضاییه و در چارچوب سند تحول انجام دهند و این کار با روحیه انقلابی و جهادی، شدنی است.

رئیس دستگاه قضایی خوزستان در این جلسه به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر استان دستور داد که زمینه آزادی ۲۵۴ نفر از زندانیانی که در حال حاضر مشمول مرخصی پایان حبس هستند را در اسرع وقت و در مدت ۲۴ ساعت آینده فراهم کنند.

در این جلسه حسینی پویا دادستان مرکز استان خوزستان نیز گفت: افزایش بازدیدها به صورت مستمر و تاثیرگذار، منجر به کاهش جمعیت کیفری می‌شود.

وی از دادستان‌های سراسر خوزستان خواست که پرونده‌های مسن در دادسراها را با تشکیل کارگروهی در اسرع وقت استخراج و بررسی کنند و راهکارهای مناسب مختومه کردن آن‌ها را انجام دهند.

دادستان مرکز استان خوزستان افزود: باید شرایط آزادی زندانیان غیر عمد و جرائم مالی را با استفاده از ظرفیت خیرین و نهادهایی که می‌توانند در این زمینه همکاری و مساعدت کنند، فراهم کرد.