دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز گفت: ممنوعیت واردات برنج برای استانی مانند خوزستان امتیاز مثبتی ندارد و باعث کمیابی و گران شدن برنج می‌شود.

ابوالقاسم کوره‌چینی در خصوص وضعیت برنج در بازار، اظهار کرد: برنج در بازار استان به دو صورت دولتی (هندی GTC) و آزاد تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت کیسه ۱۰ کیلوگرمی برنج دولتی نسبت به آزاد با توجه به کیفیت از ۴۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان تفاوت قیمت دارد، افزود: هر کیسه ۱۰ کیلوگرمی برنج دولتی ۱۸۵ هزار تومان قیمت دارد و از طریق اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی به بنکداران تحویل داده می‌شود.

دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز درباره برنج‌های واردات آزاد گفت: برنج‌هایی که وارد می‌شوند بر اساس نرخ ارزی که خریداری می‌شوند، قاعدتا قیمت بیشتری در مقایسه با برنج دولتی دارند و معمولا بر اساس کیفیت از هر کیلوگرم ۲۲ هزار تومان به بالا در بازار عرضه می‌شوند.

کوره‌چینی بیان کرد: برنج‌هایی را که دولت وارد می‌کند از کیفیت، خلوص و مرغوبیت بالایی برخوردار هستند اما برنج‌های وارداتی آزاد با کیفیت‌های متفاوت و براساس کشش و تقاضای بازار وارد می‌شوند.

وی در خصوص ممنوعیت واردات برنج گفت: هر ساله از اوایل مردادماه تا اوایل آذرماه واردات برنج به دلیل حمایت از برنجکاران ایرانی ممنوع می‌شود و با این کار، قیمت برنج در بازار خود به خود افزایش می‌یابد.

دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز تصریح کرد: زمانی که واردات برنج ممنوع می‌شود، برنج‌هایی که در گمرکات قرار دارند نیز به موقع ترخیص نمی‌شوند و این موضوع باعث دامن زدن به‌ بحث کمبود برنج و گرانی آن می‌شود.

کوره‌چینی با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات برنج فقط برای استان‌های شمال کشور تاثیر مثبت دارد، افزود: متاسفانه این موضوع هرساله اتفاق می‌افتد و به نظر بنده، ممنوعیت واردات برنج امتیاز مثبتی برای استانی مانند خوزستان ندارد و باعث کمیابی و گران شدن برنج می‌شود.

وی درباره برنج‌های محلی خوزستان عنوان کرد: پس از استان‌های شمالی، استان خوزستان نیز از قطب‌های تولید برنج در کشور است؛ برنج‌های محلی در اوایل تولید و عرضه به بازار، قیمت متعادلی دارند و به عنوان مثال در سال جاری قیمت هر کیلوگرم برنج محلی در استان حدود ۲۲ هزار تومان قیمت داشته است اما در حال حاضر به هر کیلوگرم ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است.

دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز گفت: بخشی از برنج‌های محلی پس از تولید به بازار عرضه می‌شوند اما بخش دیگری از آن توسط افرادی نگهداری می‌شود و در شرایط ممنوعیت واردات برنج، انواع دیگر برنج را همراه با برنج تولیدی استان به خریداران تحمیل می‌کنند.