تورج نوروزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از نیمه اول مرداد ماه تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن خارک و رطب از نخیلات استان برداشت و روانه بازار شده است.

او با بیان این مطلب که از ۲۰ شهریور تاکنون عملیات برداشت خرمای استعمران در نخلستان های خوزستان آغاز شده است، افزود: عملیات برداشت در بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از نخیلات استان انجام و تاکنون بیش از ۲۶ هزار و ۲۰۰ تن محصول از نخلداران استان در قالب ۷۹۵ تن خرید تضمینی و ۲۵ هزار و ۴۰۰ تن خرید کارگاه‌های خصوصی خریداری شده است.

نوروزی در ادامه با اشاره به پیش بینی برداشت ۲۳۵ هزار تن محصول از نخیلات خوزستان اظهار داشت: از کل خرمای تولیدی استان حدود ۱۴۶ هزار تن خرمای استعمران، ۲۵ هزار تن برحی و ۶۴ هزار تن ارقام دیگر نظیر زاهدی، گنطار، خضراوی، خاصی، بریم و کبکاب برداشت گردد که از این میزان ۸۵ هزار تن خرمای صادراتی استعمران به خارج از کشور و ۲۶ هزار تن نیز برای فرآوری صنعتی داخل استان استفاده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال اشاره و تصریح کرد: پس از پیگیری های انجام شده قیمت خرید تضمینی امسال نسبت به پارسال ۳ برابر افزایش یافت و از ۲۹ هزار ریال به ۹۲ هزار ریال طی امسال رسید که از این مبلغ ۱۰ هزار ریال مربوط به هزینه های تبعی است.

این مقام مسئول ادامه اد: با آغاز خرید تضمینی و بروز مشکل در تأمین جعبه های چوبی استاندارد خرید خرما، مقرر شد برای جلوگیری از ضرر و زیان نخلداران با مجوز کمیسیون خرید استان، تحویل خرما با سبدهای پلاستیکی نیز انجام شود.

نوروزی بیان داشت: در حال حاضر ۷ مرکز در شهرستان های آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر، کارون و اهواز کار خرید تضمینی خرما را بر عهده دارند و در صورت نیاز ۸ مرکز دیگر نیز به مراکز خرید اضافه خواهد شد.

او گفت:  خرید توافقی از سوی بخش خصوصی نیز در ۷۰ کارگاه در حال انجام است و هیچ محدودیتی برای فروش محصول با قیمت بالاتر وجود ندارد و در صورت وجود مشتری با قیمت های بالاتر از قیمت توافقی یا تضمینی، نخلداران می توانند نسبت به فروش محصول خود اقدام نمایند.