محمد پوررکن گفت: تجهیزات تخلیه کننده های تحتانی سدها یکی از بخش های مهم در تامین حقابه آب پایین دست و تخلیه رسوب می باشد. سیستم آببندی دریچه سرویس تخلیه کننده های تحتانی سد کرخه از جنس برنزی با گرافیت مدفون تشکیل شده که در اثر کارکرد و سایش، برنزی­ های مذکور مستهلک و در نتیجه حجم نشتی آب از دریچه به میزان چشم گیری افزایش می­یابد. بدین جهت می­بایست نسبت به تعویض برنزی­های آببند اقدام نمود.

وی افزود: در پروژه سد کرخه علاوه بر آسیب دیدگی برنزی­های آببند دریچه، بخش­هایی از قاب ثابت و بدنه دریچه نیز دچار خوردگی شدید شده بود که با هماهنگی معاونت فنی و مهندسی و مدیر دفتر فنی تولید و بهره برداری سد کرخه عملیات بازسازی و تعمیرات دریچه سرویس و قاب ثابت توسط شرکت تعمیرات نیروگاه برق آبی خوزستان انجام شد.

معاون فنی و مهندسی شرکت تعمیرات نیروگاه های برق آبی خوزستان بیان کرد:  از مشکلات و پیچیدگی­های عملیات تعمیر قاب دریچه سرویس وجود آب های نشتی از دریچه اضطراری ( به میزان ۱۹۰ لیتر بر ثانیه ) و همچنین تلرانس بالای ماشین کاری سطوح قاب ثابت بوده که با رهنمودهای ارکان طرح، شرکت تعمیرات نسبت به طراحی و ساخت دریچه موقت آببند جهت مهار آب­های نشتی و همچنین طراحی و ساخت دستگاه ماشین کاری (on site) جهت ماشین کاری سطوح آببند قاب دریچه پس از عملیات جوشکاری اقدام نمود.

 در پایان خاطرنشان کرد: عملیات بازسازی و تعمیرات دریچه سرویس کالورت شماره یک به کارفرمایی سازمان آب و برق خوزستان و همکاری بخش مهندسی و دفتر فنی شرکت تولید و بهره برداری سد کرخه، توسط شرکت نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه های برق آبی خوزستان با موفقیت انجام و جهت بهره برداری تحویل شرکت تولید سد کرخه گردید.