در کوچه پس کوچه‌های زندگی، تابش نور محبتی خیرخواهانه و متفاوت و به صدا در آمدن زنگ نوع دوستی دزفولی ها، ما را روانه شهر دزفول سرزمین آب، آجر و مقاومت کرد.

به میان مردم رفتیم و با مطرح کردن این سوال که آیا بیمارستانی سراغ دارند که صندوقی برای پرداخت هزینه داشته باشند یا خیر؟ تعداد زیادی از شهروندان دزفولی اعلام بی اطلاعی کردند و فکر هم نمی‌کردند حتی چنین مکانی در ایران وجود داشته باشد و اگر هم چنین بیمارستانی باشد حداقل در دزفول نیست.

سرنخ این مسئله را گرفته تا به آرامستان شهید آباد و محمدرضا اسماعیل چگنی رسیدیم، با او همراه شده سپس متوجه شدیم که پاسخ را می‌داند.

او اینگونه روایت کرد که همسرش دچار بیماری سرطان شد و علی رغم پیگیری‌ها و هزینه‌های بالای درمان نتوانست بیش از این بار رنج دنیا را متحمل شود پس از آن موضوع با خود عهد بست حال و رنگ دنیا را تغییر دهد که نتیجه اش شد سوژه و نقطه آغاز گزارش، آن نقطه جایی نبود جز بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) دزفول که این مرد حالا ریاست آن را بر عهده دارد.

تلنگر ساخت بیمارستان بدون صندوق

او گفت: قبل از اینکه وارد حوزه درمان شوم، ۷ سال در جبهه جنگ بودم و خودم را همیشه مدیون شهدا می‌دیدم، پس از آن نیز فوت همسرم باعث شد با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال کنم که با خود پیمان بستم به بیماران سرطانی حتی در حد خرید و یا تامین دارو کمک نمایم و نتیجه آن نیز این مرکز درمانی، کمک کردن به بیماران سرطانی و تهیه داروهایشان بود که آن موقع کار دشواری بود.

اسماعیل چگنی بیان کرد: تنها بیمارستان سرطانی کشور مرکز خیریه رادیوتراپی و آنکولوژی امام حسن مجتبی (ع) در دزفول است که تمام خدماتش برای بیماران رایگان بوده و تنها بیمارستان اختصاصی بیماران سرطانی در کشور است که از سوی انجمن بیماران سرطانی دزفول در سال ۱۳۹۳ مورد بهره برداری قرار گرفته و در مساحتی حدود ۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع و با زیر بنای حدود ۱۶ هزار متر مربع درحال ساخت است.

رئیس بیمارستان ۱۰۵ تخت خوابه امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: این مرکز درمانی دارای مجوز وزارت بهداشت است که فاز اول آن در ۵ طبقه ساخته شد. شامل بخش های؛ پت اسکن، ماموگرافی، اندوسکوپی، آزمایشگاه و آزمایشگاه ژنتیک، داروخانه، دندانپزشکی، بستری، آی سی یو، سی سی یو و ۴ اتاق عمل دارد که تمام نیاز بیمار سرطانی را از صفر تا صد تامین می‌کند.

بیمارستان رایگان بیماران سرطانی در دزفول

مراجعه روزانه ۳۵۰ نفر از خوزستان و استان‌های همجوار

محمدرضا اسماعیل چگنی تصریح کرد: در حال حاضر نیز ما تنها مجوز بیمارستان سرطانی کشور را داریم، زیرا بیمارستانی کامل و مجزا با تمام امکاناتی است که یک بیمار سرطانی به آن نیاز دارد. این بیمارستان بار مسئولیت درمانی بیماران سرطانی چندین استان را به دوش می‌کشد و تا کنون حدود ۶ هزار و ۸۰۰ بیمار از شهر‌های مختلف استان خوزستان و دیگر استان‌ها را تحت پوشش خود قرار داده است که در آینده نزدیک قسمت‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود تا بیمارستان سرطانی کامل و مجزا برای ارائه خدمات به این بیماران داشته باشیم.

او تعداد مراجعه کنندگان روزانه را حدود ۳۵۰ نفر دانست و گفت: عده‌ای شیمی درمانی، برخی رادیو تراپی و بعضی نیز بستری می‌شوند و همه هزینه‌های آن‌ها نیز رایگان است و از سوی خیرین شهرستان دزفول پرداخت می‌شود.

رئیس بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) با بیان اینکه ۵ بخش در این بیمارستان فعال هستند اظهار کرد: بخش شیمی درمانی سرپایی روزانه به ۴۰ نفر خدمات می‌دهد و اکنون نیز ۱۵ تخت آن فعال است و بخش رادیوتراپی نیز دارای ۲ دستگاه است و هر روز حدود ۸۵ تا ۹۰ نفر را پذیرش می‌کند.

بخش درمانگاه هم روزانه ۵ پزشک عمومی و تخصصی حضور دارند و حدود ۲۵ نفر را پذیرش رایگان می‌کنند و بخش پیوند مغز و استخوان در حال راه‌اندازی است که تا اواخر سال جاری آماده خواهد شد.

رئیس بیمارستان امام حسن مجتبی

بیماران بابت اسکان خیالشان راحت باشد

به بخش شیمی درمانی «سرپایی» سری زدیم که در آنجا خانم محمودی یکی از کارکنان گفت: در این قسمت روزانه نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ نفر شیمی درمانی می‌شوند و اکنون نیز ۱۵ تخت آن فعال است و هیچ گونه هزینه‌ای از بیمار دریافت نمی‌شود؛ حتی بیماران از شهر‌های شمال خوزستان و استان‌های همجوار مانند ایلام، لرستان نیز به صورت رایگان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

نادری مسئول بخش فیزیک بیمارستان امام حسن مجتبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این مرکز مجهز به دستگاه سی تی اسکن و دستگاه شتاب دهنده خطی، ۲ دستگاه شتاب دهنده؛ دستگاه اول الکترا ۲۰۲۰ و دیگری آرتیست ۲۰۱۷ که از دستگاه آرتیست است که در کل کشور ۱۷ تا ۱۸ عدد موجود می باشد و روزانه ۸۵ تا ۹۰ نفر رادیو تراپی می‌شوند.

او افزود: در بیمارستان امام حسن بیمارانی که از استان‌ها و شهر‌های دیگر می‌آیند در مهمان سرا اسکان پیدا می‌کنند، غذایشان در ۳ وعده رایگان است و همچنین بیمارانی داریم که ۲ تا ۳ ماه هم طول درمان و هم اسکان آن‌ها را کاملا رایگان برعهده داریم.

مسئول بخش فیزیک بیمارستان امام حسن مجتبی گفت: رادیو تراپی معمولا ۱۵ تا ۳۵ جلسه طول می‌کشد، اما باید روزانه حضور یابند که با توجه به وجود مهمانسرا در این محل و پذیرش ۷۵ تا ۸۰ نفر دیگر نیازی به بازگشت بیماران به شهر‌هایشان نیست.

بیمارستان بدون صندوق دزفول

علاوه بر خیران، دولت نیر کمک‌های میلیاردی می‌کند

این بیمارستان در سایه کرامت خیرین و به منظور ارائه خدمات مطلوب و همه جانبه در حوزه سرطان ساخته شد. طرح توسعه آن نیز در ۸ طبقه با زیر بنای حدود ۹ هزار متر مربع وجود دارد و تا کنون خیرین جهت خرید دستگاه، تجهیزات و ساخت و ساز حدود ۱۱۰ میلیارد تومان کمک کرده اند و تقریبا تمام هزینه از سوی مردم انجام گرفته است.

علاوه بر آن به گفته مسئولان این بیمارستان، دولت در بخش مجوز‌ها و دستگاه‌هایی که به صورت دولتی خریداری می‌کنند، کمک می‌کند و در چند مرحله حدود ۴میلیارد تومان یاری رسانی کرده است که تا پایان امسال ۳ بخش تصویر برداری، مامو گرافی، پت اسکن و بخش درمانگاهی افتتاح می‌گردد.

در این اقدام خیر خواهانه نقش ویژه خیرین به وضوح دیده می‌شود، انسان‌هایی که توانسته اند لبخند را مهمان لب‌های بیمارانی کنند که از شهر‌های مختلفی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. خیرینی که در کمک کردن کم نمی‌آورند و می‌بخشند تا بارقه‌های امید در دل بیماران خاموش نگردد.

چه افرادی به بیمارستان کمک می‌کنند؟

یکی از بیماران که خانمی میانسال بود ضمن دعای خیر و تشکر از خیرین و کارکنان بیمارستان گفت: هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده و کلیه خدمات را به صورت رایگان دریافت کرده است.

خانم جوانی که به این بیمارستان مراجعه کرده بود گفت: آدم‌ها مکان های طبیعی را که می‌بینند می‌گویند اینجا بهشت است، اما من می‌گویم این بیمارستان بهشت است.

چگنی می‌گوید: روز اولی که اینجا را کلنگ زنی کردیم حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان هزینه داشت و به دست خیرین دزفول که همیشه به آن‌ها اطمینان داشتیم، حدود ۱۱۰ میلیارد کمک شد. میزان کمک خیرین به این مرکز از هزار تومان تا ۲۰ میلیارد تومان متغیر است و من هم اعتقاد دارم دست خیر، دست خداوند است و انتظار دارم که خیرین باز هم دستشان را بر سر بیماران نگه دارند.

او ادامه داد: اولین کمکی که به صورت غیرنقدی دریافت کردیم میله‌گرد به مبلغ یک میلیارد تومان بود و مردمی که قصد کمک و به ثمر نشستن بیمارستان را داشتند هر کدام ساخت قسمتی از مرکز را بر عهده گرفتند. از تمام اقشار جامعه از جمله کسبه و بازاریان، کارمندان آموزش و پرورش و بازنشستگان کمک دریافت کردیم. اکنون نیز حدود ۵۰۰ نفر از شاغلین و بازنشستگان آموزش و پرورش و پزشکان در سطح شهر و افرادی دیگر در داخل و خارج از کشور همیار ما هستند.