محمد جواد اشرفی در خصوص لکه ارغوانی رنگی مشاهده شده در رودخانه کارون در محدوده تصفیه خانه شرکت فولاد خوزستان در اهواز گفت: این پدیده بر اثر تخلیه مقداری پرمنگنات پتاسیم از این تصفیه خانه رخ داده است.

وی افزود:سوم مهر جاری این لکه رنگی در رودخانه کارون در محل تصفیه خانه شرکت فولاد خوزستان در ساحل شرقی (بالادست پل ششم) مشاهده شد.

اشرفی گفت: این شرکت در سال‌های قبل مقداری پرمنگنات پتاسیم برای ضدعفونی آب، رنگبری و ضد بو از آب‌های مصرفی شرکت تهیه کرده بود که به صورت پایلوت از آن استفاده شد و به دلیل موفق نبودن آن متوقف شد.

اشرفی افزود: مقداری از این پرمنگنات پتاسیم در مخازن باقی مانده و به مرور ته نشین و خشک شده بود که به تازگی مسوولان این تصفیه خانه بدون هماهنگی برای استفاده از مخازن اقدام به شستشوی مخازن کردند و پساب حاصل از شستشو به رودخانه کارون تخلیه شد که موجب ایجاد طیف رنگی در رودخانه کارون شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: براساس بررسی میدانی به عمل آمده در طول رودخانه کارون در محدوده تخلیه شده این مواد، هیچگونه مرگ و میر ماهیان و جانوران آبزی مشاهده نشد.

وی گفت: نمونه برداری از رودخانه نیز توسط آزمایشگاه اداره کل صورت پذیرفت که هم اکنون پارامتر‌های شاخص آلودگی آب بالاتر از استاندارد را نشان نمی‌دهد.

پرمنگنات پتاسیم یک نمک معدنی است که برای ضدعفونی آب و رنگبری و ضد بو در مخازن تصفیه خانه‌ها استفاده می‌شود.

 

اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به دنبال این اقدام شرکت فولاد خوزستان با صدور اخطاریه‌ای اعلام کرد:در صورت رعایت نکردن الزامات زیست محیطی پرونده شکایت تنظیم و به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.