رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بروز پیک بعدی کرونا در آبان‌ماه و همزمانی آن با تنگی نفس پاییزی در استان خوزستان، نسبت به بار مراجعه سنگین بیماران دارای علائم تنفسی و مشکوک به کرونا هشدار داد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: احتمالا پیک پاییزه کرونا در آبان‌ماه رخ می‌دهد و از طرف دیگر، پاییز فصل گرده‌افشانی علف‌های هرز و درختان کنوکارپوس نیز هست بنابراین شورای سلامت خوزستان با توجه به بروز تنگی‌نفس پس از بارندگی‌های پاییزی تاکید کرده است گیاهانی که در این فصل به گل‌دهی می‌رسند، قبل از نخستین بارندگی هرس شوند.

وی افزود: همه ساله این کار توسط شهرداری‌ها انجام می‌شد؛ هر سال که در هرس این درختان کم‌کاری شده است با بحرانی از بیماران و مراجعه به بیمارستان‌ها مواجه شده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در شهرهایی که این گیاهان هرس نمی‌شدند به وضوح آمار بیماران افزایش پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به انجام کار مطالعاتی و تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: عصاره کنوکارپوس تهیه شده و روی بیمارانی که در این بازه زمانی با علائم تنفسی مراجعه می‌کنند، تست و این موضوع (تاثیر کنوکارپوس بر بیماران تنفسی) اثبات شده است.

ابول‌نژادیان بیان کرد: در آبان‌ماه، مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی با علامت سرفه، قطعا به جز آلرژی و علائم تنفسی کنوکارپوس (حملات تنفسی)، شک ابتلا به کرونا را نیز ایجاد خواهند کرد بنابراین مجبور هستیم این بیماران را تا مشخص شدن جواب تست در بیمارستان‌ها نگهداری کنیم و بنابراین با بار زیادی از مراجعه افراد مشکوک، به بیمارستان‌ها مواجه می‌شویم.

وی در خصوص روند واکسیناسیون کرونا در خوزستان نیز گفت: تاکنون حدود ۳ میلیون دوز واکسن در خوزستان تزریق شده است که حدود ۲ میلیون نفر یک دوز و یک میلیون نفر دو دوز را دریافت کرده‌اند بنابراین حدود ۵۹ درصد جمعیت خوزستان یک دوز و ۳۰ درصد نیز دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: روز یکشنبه زنگ واکسیناسیون دانش‌آموزان در مدارس به صدا درآمد. خانواده‌ها باید دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله خود را به مدارس ببرند تا واکسن خود را دریافت کنند. با توجه به اینکه برگزاری کلاس‌های حضوری مدارس از آبان‌ماه آغاز خواهد شد باید سریع‌تر در خصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان اقدام شود تا عقب نیفتند.