کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه خوزستان همه پتانسیل‌های آلودگی را دارد، گفت: با توجه به کمبود بارندگی در یکی دو سال اخیر و پیش‌بینی بارندگی کمتر از نرمال در فصل پاییز، انتظار تشدید پدیده ریزگرد در پاییز امسال وجود دارد.

علیرضا آذریان با اشاره به وضعیت آلودگی خوزستان اظهار کرد: در پدیده ریزگرد معمولا آوردهای ناشی از فرسایش و کانون‌های گرد و غبار که بیشتر در تابستان رخ می‌دهند، ذرات با اندازه ۱۰ میکرون هستند؛ کم بارشی نیز انتشار این ذرات را تشدید می‌کند.

وی افزود: ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون نیز معمولا به صنعت منسوب شده‌اند اما در خوزستان زمانی که گرد و غبار با اندازه ۱۰ میکرون رخ می‌دهد، به تبع آن غبار با ذرات ۲.۵ میکرون نیز اتفاق می‌افتد. این مساله به این دلیل رخ می‌دهد که هر دو غبار تابع وضعیت، جهت و سرعت باد هستند.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: با وزش باد، گرد و خاک و آلاینده‌ها میزان ذرات ۱۰ میکرونی افزایش می‌یابد اما در شرایطی که هوا ایستا است و باد نمی‌وزد، ذرات با ۲.۵ میکرون ماندگاری بیشتری دارند و تماس آن با انسان نیز قطعا بیشتر خواهد بود.

وی گفت: از سال ۹۶ تاکنون، با توجه به کاهش تکرار گرد و غبار و پایین آمدن شاخص کیفیت هوا، تعداد روزهای قابل قبول و ناسالم برای گروه‌های حساس کاهش یافته است. در سال ۹۸ نیز بر اساس وضعیت آلودگی با ذرات ۱۰ میکرون، تعداد روزهای ناسالم ثابت، بسیار ناسالم و خطرناک صفر شده است که می‌تواند امیدبخش باشد.

آذریان در خصوص وضعیت آلودگی شهرهای خوزستان در پاییز امسال، تصریح کرد: با توجه به کمبود بارندگی در یکی دو سال اخیر و پیش‌بینی بارندگی کمتر از نرمال در فصل پاییز، انتظار تشدید پدیده ریزگرد در پاییز امسال وجود دارد بنابراین خواه ناخواه باید منتظر عواقب و پیامدهای ناشی از تکرر ریزگرد و افزایش غلظت باشیم.

وی با اشاره به وجود کانون‌های داخلی آلودگی در خوزستان، گفت: خوزستان همه پتانسیل‌های آلودگی با ذرات ۱۰ و ۲.۵ میکرون را دارد بنابراین در صورت کاهش بارش و رطوبت قطعا آلودگی با هر دو نوع ذرات، تشدید خواهد شد.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه باید برای روزهای کم بارشی طرح‌های آبخیزداری و مدیریت هرزآب اجرا شوند، عنوان کرد: آب هیچ زمانی کم نمی‌شود. این چرخه همیشه تداوم دارد اما باید مدیریت صحیح آب و هرزآب انجام شود تا در صورت وقوع بارش‌های سنگین، سیلاب رخ ندهد و در صورت کم بارشی نیز پدیده ریزگرد و ایجاد کانون گرد و غبار را نداشته باشیم.

آذریان با اشاره به در پیش بودن فصل سرما و خطر استفاده از مازوت، گفت: بر اساس سیاست‌های این سازمان و قانون هوای پاک، تقریبا تمام صنایع خوزستان از سوخت‌های گازی استفاده می‌کنند و به ندرت از سوخت‌های سنگین استفاده می‌کنند. خوشبختانه با به کار بردن اهرم‌های اجرایی و فرهنگ‌سازی در مورد استفاده از سوخت‌های سبک و تزریق این گونه سوخت‌ها به صنایع، صنایع و نیروگاه‌ها به سمت گازسوز شدن پیش می‌روند.

وی بیان کرد: اگر قرار است آلودگی بر اثر استفاده از مازوت رخ دهد، باید نورم زیست محیطی آن ایجاد شود. در حال حاضر برخی کشورها انرژی پاک و منبع گاز ندارند و هنوز در حال استفاده از زغال سنگ هستند اما فیلتراسیون را پیش‌بینی کرده‌اند.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه فیلتراسون و مدیریت آب دو نکته بسیار مهم برای حفظ محیط زیست هستند، گفت: اگر می‌خواهیم در آینده آلودگی و شرایط بحرانی نداشته باشیم و از تک سوختی خارج شویم باید تدابیر لازم اندیشیده شود، اعتبارات تخصیص یابد و از تجربیات افراد موفق استفاده شود تا برای چنین روزهایی فیلتراسیون‌ها آماده شوند.

وی افزود: مدیریت منابع آب نیز بسیار مهم است زیرا اکنون آب به عنوان یک وزنه سنگین برای کشورهای منطقه و جهان مطرح می‌شود و یک ثروت برای حفظ محیط زیست و بقای بشر است.