مدیر حفظ نبابات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از واردات حدود سه میلیون و ۳۷۲ هزار تن ذرت در شش ماهه نخست سال جاری به مقصد استان خبر داد.

محسن حسنی، در خصوص آمار صادرات، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی در خوزستان، اظهار کرد: در شش ماهه اول سال جاری ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۱۱۳ تن واردات، ۱۷۴ هزار و ۲۳۷ تن صادرات و یک‌هزار و ۳۶۸ تن ترانزیت از مرزهای دارای پست‌های قرنطینه خارجی استان انجام شده است.

وی افزود: بیشترین محصولات صادراتی شامل انواع میوه‌های تازه، محصولات باغی و زراعی موجود در سطح استان و کشور مانند خرما، آلبالو، آلوچه، انار، انجیر، انگور، بامیه، به، پرتقال، پیاز، پیازچه، پسته، خربزه، هندوانه، هویج، کاهو، کلم، کشمش، لیموترش، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، سیب درختی، آلو، بادام، انواع سبزیجات خشک و منجمد و سایر محصولات تولیدی بوده که از مرزهای استان اغلب به کشورهای کویت و عراق و سایر کشورها صادر شده است.

مدیر حفظ نبابات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: بیشترین میزان صادرات خوزستان مربوط به محصول هندوانه به میزان ۴۲ هزار و ۵۷۴ تن از بازارچه مرزی چذابه و بندر خرمشهر به مقصد کشورهای عراق و کویت بوده است و بیشترین صادرات استان از مرزهای صادراتی استان شامل بندر خرمشهر، بندر آبادان، بازارچه مرزی چذابه در دشت آزادگان و فرودگاه بین‌المللی اهواز که دارای پست قرنطینه هستند انجام می شود.

حسنی با اشاره به اینکه واردات کالاهای اساسی به صورت شبانه روزی در حال انجام است، بیان کرد: میزان واردات محصولات کشاورزی به استان خوزستان ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۱۱۳ تن در شش ماهه اول سال جاری بوده است که عمده آن از طریق بندر امام خمینی در شهرستان ماهشهر و بندر خرمشهر انجام شده است .

وی افزود: بیشترین میزان واردات محصولات کشاورزی به ذرت اختصاص داشته که حدود سه میلیون و ۳۷۲ هزار تن بوده و از کشورهای برزیل، رومانی، صربستان، اوکراین و آرژانتین وارد شده است. کمترین میزان واردات به بذر یونجه از کشور کانادا اختصاص دارد و حدود ۲۲ تن بوده است.

حسنی با اشاره به سایر محصولات وارداتی، ادامه داد: محصولات کنجاله سویا، گندم، دانه سویا، برنج و ام‌دی اف از کشورهای برزیل، آرژانین، روسیه، ترکیه، آلمان، صربستان، امارات، استرالیا، هند، پاکستان، کانادا، اندونزی، تایلند، چین به مقصد خوزستان وارد شده اند.

مدیر حفظ نبابات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص ترانزیت محصولات کشاورزی در خوزستان، گفت: محصولات ترانزیتی ما در شش ماهه نخست سال جاری مربوط به محصول پیاز و نارنگی به میزان یک‌هزار و ۳۶۸ تن بوده که از مبدا کشورهای آذربایجان و پاکستان به مقصد کشور عراق ترانزیت شده است.

حسنی گفت: تعداد گواهی‌های بهداشت گیاهی صادر شده در شش ماهه امسال یک‌هزار و ۶۴۰ فقره بوده که از پست‌های قرنطینه خارجی استان توسط همکاران ما که به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند، برای کشورهای مقصد تهیه شده است.