شهردار اهواز در گفتگوی ویژه خبری در شبکه خوزستان حاضر شد و رو در رو با مردم صحبت کرد.

رضا امینی شهردار اهواز شب گذشته ۱۶ آبان ماه سال جاری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در سیمای خوزستان به سوالات و شائبه های مطرح شده در خصوص شهرداری پاسخ داد.

عدم تناسب بین وظایف و اختیارات شهرداری ها باعث شده ارائه خدمات به مردم در شان آنها نباشد

امینی در آغاز ضمن تشکر از مردم شریف اهواز و ابراز خرسندی  به دلیل پذیرفتن ایشان بعنوان شهردار اهواز و خادم مردم در خصوص تبیین وظایف  شهرداریها برای شهروندان گفت: شهرداریها طبق قانون نهادهای عمومی مستقل و غیر دولتی هستند و این قانون مربوط به ۶۶ سال پیش است.

وی ادامه داد: در این مدت شهرها در ادوار مختلف هم به لحاظ سطح هم حجم و هم جمعیت توسعه یافتند و شهرداری ها نیز به دلیل واگذاری وظایف متعدد خدماتی با حاشیه هایی مواجه شدند تفاوت زندگی شهری و روستایی در کلانشهرها به شدت مشهود بوده و به دلیل طاغه نشینی و سکونتگاههایی که در اطراف شهر شکل می گیرد؛ توازن خدمت را عموما به دلیل تراکم جمعیت، محرومیت از خدمات عمومی و محرومیت از درآمد بر هم می زند، شهرداری ها هم حسب قانون نمی توانند به این سکونت گاهها خدمات بدهند اما باید به آنها خدمات ارائه شود و لازم است.

شهردار اهواز تصریح کرد: عدم تناسب بین وظایف و اختیارات شهرداری ها باعث شده ارائه خدمات به مردم در شان آنها نباشد و این مسئله مختص شهر اهواز نیست و در همه کشور به این صورت است اما با نگاهی از بیرون به شهر اهواز احساس می کنم به شدت اهواز دچار حاشیه های بیشتری است.

باید در مسیر سه عنصر اصلی مدیریت، منابع و زمان حرکت کنیم

امینی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم وضع تغییر کند باید با توجه به سه عنصر اصلی مدیریت، منابع و زمان حرکت کنیم.

وی تشریح کرد: در عرصه مدیریت این وظیفه را دوستان شورای شهر به بنده واگذار کردند و اینجانب هم خادم مردم هستم. در خصوص مسئله زمان در اهواز ما متاسفانه دچار بحران هستیم که علت آن ناملایمات گذشته بوده که کاسه  صبر مردم را لبریز کرده و برای مثال از صبح علی الطلوع که کار را آغاز می کنیم تا پاسی از شب در حال پاسخگویی به مطالبات متعدد مردم هستیم.اگر مردم مشکلات شهرداری را ندانند هم این مطالبات بیشتر می شود و هم مردم با عجله بیشتری مطالبه می کنند

شهردار اهواز گفت: در بخش منابع هم که شامل سرمایه های انسانی و منابع مادی است نیز با مشکل مواجه هستیم.

اراده جریان حاکمیت در شهر، شورا و شهرداری بر خدمت صادقانه و بی منت است

رضا امینی یکی از علل مشکلات اهواز را رشد بیش از حد سطحی شهر عنوان کرد و افزود: اهواز به جای اینکه بصورت متناسب در حجم و سطح و ارتفاع حرکت کند؛ بصورت نامنظم در سطح رشد کرده و بافت آن دچار تخلخل شده و به همین دلیل شما شاهد پدیده های زمین خواری، تصرفات عدوانی و تعرضات به حقوق مردم می شوید که اگر مردم ، رسانه ها و گروههای اجتماعی همراهی نکنند بعضا شاهد کارشکنی ها و تحصن هایی در شهر می شویم.

 این مقام مسئول یادآور شد: مشکلاتی که در طول سالها پیش آمده را باید صبرکنیم تا در مدت سه الی چهارماه و بعضا یکسال حل شود، اگر مردم صبوری نکنند و افرادی هم فضا را آلوده و سیاه نمایی کنند هم زحمات همکارانم در شورا و شهرداری نادیده گرفته شده و هم انگیزه ها ضعیف می شود. ما به صبوری و انسجام مردم نیاز داریم.

شهردار اهواز تصریح کرد: ما باید اطلاع رسانی کنیم که مردم بدانند اراده جریان حاکمیت در شهر، شورا و شهرداری بر خدمت صادقانه و بی منت است.

همچنان نسبت ۳۰/۷۰ را در بودجه رعایت می کنیم

امینی در خصوص بودجه شهرداری عنوان کرد: بودجه چیزی است که برآورد می کنیم.شهر باید توجیه اقتصادی داشته باشد و ما باید حرکت نظام مندی در زمینه بودجه داشته باشیم. معمولا رسم و قاعده این است که ۳۰ درصد بودجه صرف هزینه های جاری و ۷۰ درصد به  هزینه های عمرانی اختصاص یابد.

اما به دلیل ورود نیروهای متعدد در سنوات گذشته و در قالبهای مختلف، این نسبت در شهرداری اهواز به هم خورده و در رابطه با هزینه های جاری بجای ۳۰درصد ۸۰ درصد است که بخش عمده آن حقوق و دستمزد پرسنل است. من نمی توانم حق یک میلیون و دویست نفر جمعیت شهر اهواز را به چند پیمانکار اختصاص دهم.

امینی تصریح کرد: ما برای این اتفاق راهکاری در نظر گرفته ایم بدینصورت که هرمقدار از بودجه ما محقق شود تنها ۳۰درصد از آن را به هزینه های جاری و مابقی را صرف هزینه های عمرانی کنیم. یعنی اگر مثلا ۷۰ درصد بودجه محقق شود ۳۰درصد آن جاری و ۴۰درصد صرف عمرانی شود که البته ما این عدد عمرانی را از طریق درآمدهای پایدار، از طریق مطالبه بخش دولتی، از طریق قوانینی که بر شهرداری ها حاکم است و حضور بخش خصوصی تامین می کنیم که اگر قرار است کار در شهر انجام شود، عارضه ای برای بخش جاری و پرسنلمون نداشته باشد و کار کنیم و کار تعریف کینم تا نسبت را به همان ۳۰/۷۰ برگردانیم.

۱۳۰ نفر در شهرداری اهواز حضور نداند ولی حقوق می گیرند نه ۶۳۰ نفر

با افرادی که حضور ندارند؛ قاطعانه برخورد می کنیم

شهردار اهواز در خصوص مدیرانی که در شهرداری نیستند اما از شهرداری حقوق می گیرند اظهار کرد: در ابتدای ورودم به شهرداری بخشنامه ای در هفت ماده ابلاغ کردم که یکی از مواد آن ثبت روزانه حضور کلیه پرسنل در سامانه حضور و غیاب شهرداری است که این فرآیند با سامانه حقوق و دستمزد مرتبط است.

وی همچنین در رابطه با اعلام ۶۳۰ نفر در شهرداری که حضور فیزیکی ندارند ولی حقوق می گیرند توضیح داد: این عدد به اشتباه بیان شده و تعداد اعلام شده ۱۳۰ نفر است و اعلام عدد ۶۳۰  یک اشکال لفظی بوده که ما با همه این افراد برخورد قاطعانه می کنیم. البته از این تعداد ۱۳۰ نفر عده ای در ادارات دیگر مامور به خدمت هستند که به آنها گفتیم برگردند یا از سازمانی که در آنجا مشغولند حقوق دریافت کنند.

یکی دیگر از علل عدم برگشت نیروها، انباشت نیروست یعنی ما مشکل کار و مکان داریم که در حال تعریف کار برای عده ای از نیروهای پیش کسوت و مدیرانی هستیم که دیگر مدیر نیستند ولی قصد داریم از دانش و تجربه آنان استفاده کنیم.

القای اطلاعات ناقص باعث ناامیدی مردم می شود

امینی از دیگر مشکلات شهرداری را ارائه اطلاعات ناقص برشمرد و گفت: گاهی القای اطلاعات ناقص یا غلط توسط رسانه ها و فضای مجازی و برخی افراد، سبب ناامیدی مردم می شود که اکنون در حال جمع آوری داده ها و طراحی سامانه ای برای ثبت داده های درست هستیم.

آنچه ما در اهواز نیاز داریم هم افزایی مردم و مسئولین است

شهردار اهواز با اشاره به سابقه ۱۸ ساله خود در مدیریت شهری گفت: یک شبه نمی توان مشکلات چند ساله را حل کرد اما ما حتما در مسیر برای حل کردن قرار می گیریم.

وی در خصوص مشکل جمع آوری زباله ها گفت: برای حل مسئله زباله و همچنین نخاله های ساختمانی باید اعمال قانون و نظارت شود. برای مثال تولید سرانه زباله در اهواز ۱۵۰ گروم به ازای هرنفر بیشتر از سایر شهرهاست و مسئله زباله گردها را هم داریم که هرگاه شهرداری با آنها بخواهد برخورد کند، گروههای مختلف شهرداری را متهم می کنند و در خصوص جمع آوری سگهای بلاصاحب نیز گروههای طرفدار محیط زیست در رسانه ها و فضای مجازی شهرداری را متهم می کنند درواقع آنچه ما در اهواز نیاز داریم هم افزایی مردم و مسئولین است.

رضا امینی در رابطه با رفع مشکل سایت صفیره و آتش سوزی زباله ها گفت: در حال لوله کشی مناسبی هستیم که گاز در این لوله ها متصاعد شود تا از آتش سوزی مجدد جلوگیری کنیم.

اراده ما برای تقویت مدیریت شهری جدی است

شهردار اهواز در خصوص معضل پیمانکاران شهرداری گفت: متاسفانه پیمانکارانی که قرار بود با ۲۰۰ نفر نیرو کار کنند برای مثال ۵۰ نفر از این نیروها را با اعمال فشار وارد شهرداری کرده اند و همین افراد پستهای مهم و کلیدی را در دست گرفته اند. احساس می کنم دستهای پنهانی در کارند  که قصد دارند عرصه را به مدیریت  تنگ کنند ما از آنها می خواهیم که دست از این کارها بردارند. اراده ما برای تقویت مدیریت شهری جدی است و تا پای جان در راه خدمت به مردم تلاش می کنیم.

وی تصریح کرد:  بنا داریم در اواخر سال در سطح ملی مناقصه ای را برای انجام کارها اعلام کنیم که کار بخواهیم و نظارت داشته باشیم و رابطه قدیمی بین پیمانکار و شهرداری را قطع کنیم

به دلیل مشکلات فراوان در شهر اجرای برنامه های کوتاه مدت در اهواز جوابگو نیست

رضا امینی تصریح کرد: با وجود مشکلات و معضلاتی که در شهر وجود دارد، اجرای برنامه کوتاه مدت در اهواز جوابگو نیست برای مثال تمام خیابان های شهر به آسفالت نیاز دارد و ما برای تک تک اینها به برنامه زمانبندی نیاز داریم و مردم در ابتدای سال آینده تغییرات را مشاهده خواهند کرد.

وی اظهار کرد: برای ابتدای سال پیش بینی کردیم که وضعیت نظافت شهر به کلی تغییر کند،

امینی یکی از دلایل تاخیر در انجام تغییرات در شهر را شاید غیر بومی بودن شهردار عنوان و ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با شایسته سالاری تغییراتی که مردم منتظر آن هستند را ایجاد کنیم