در این همایش حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری، جمعی از قضات و مدیران واحدهای مرتبط دستگاه قضایی، جمعی از اساتید دانشگاه و تعدادی از مدیران سمن های استان و انجمن علمی دانشجویان و مدیران اجتماعی برخی از دستگاه های استان (علوم پزشکی، ورزش جوانان، بهزیستی، شهرداری و…) حضور داشتند.
در ابتدای این همایش، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان ضمن خوش آمدگویی به حاضرین، اهداف تشکیل این همایش را، هم اندیشی تخصصی میان سمن ها و دستگاه های دیگر برشمرد و گفت: عدم آگاهی های حقوقی یکی از مهم ترین عوامل وقوع جرائم در این استان است و سازمان های مردم نهاد می توانند نقش بسیار چشمگیری در اطلاع رسانی و آگاهی افزایی در این زمینه داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی اظهار داشت: ائمه جماعات و ائمه جمعه، سران عشایر، مدیران صدا و سیمای مرکز استان و رسانه های جمعی نیز باید در این زمینه همکاری و همراهی داشته باشند.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۷۰۰ سازمان مردم نهاد در زمینه های محتلف در حال فعالیت هستند که اگر از ظرفیت آن ها به درستی استفاده شود، شاهد تحول بزرگی در استان خواهیم بود.
حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی با برشمردن انتطارات خود از سمن ها، خواستار حضور پررنگ و ارتباط بیشتر آنها با دادگستری در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی شد و گفت: دادگستری و به خصوص معاونت پیشگیری، آمادگی ارتباط بهینه و کاربردی با حضور سمن های فعال را دارد.
در ادامه نماینده سازمان های مردم نهاد گفت: ۸۰ سازمان مردم نهاد در حوزه آسیب های اجتماعی در استان فعالی است و در سیل فروردین سال ۹۸، برخی از این سازمان ها پیشگام کمک رسانی در حوزه مشاوره و روان شناسی بودند.
دکتر سیروس داودی ضمن ارائه تعاریفی از سمن ها و اهداف و ماهیت آنها و همچنین تعاریف بزه و سلامت روان، به ابلاغیه مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و نظام اداری و اهداف سمن ها در حوزه سلامت و همچنین تقسیم کار بین بخشی برنامه جامع ارتقای سلامت روان کشور و سهم قوه قضائیه در این زمینه اشاره کردند.
وی در ادامه به تشریح نحوه مشارکت سازمان های مردم نهاد، در ارتقای سلامت روان جامعه و نقش آنان در حمایت از بزه‌دیدگان پرداخت و گفت: سازمان های مردم نهاد، یاوران مردم و دستگاه های اجرایی هستند و اعتماد و همکاری میان دولت و سمن ها، به دفاع از حقوق عامه و حقوق شهروندی، پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی، اعلام مفاسد و ترویج صلح و سازش در جامعه کمک می کند.
داودی همچنین خواستار حضور نمایندگان نهادهای مردمی در کارگروه ها و شوراهای مرتبط و استفاده از ظرفیت های مشاوره ای و حقوقی نهادهای مردمی همکار برای ارائه خدمات به افراد بی بضاعت و حضور یاری رسان و پررنگ سمن ها در زمینه های مختلف شد.
در ادامه این همایش، اساتید رشته حقوق از جمله دکتر کنارکوهی از قضات دادگستری استان، دکتر مریم شمعونی، مدیر امور بانوان دادگستری استان و خانم دکتر ساعدی از اساتید دانشگاه، به بیان دیدگاه های خود پرداختند.