رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: قبل از انقلاب اسلامی افزون بر ۸۰ درصد گازهای همراه نفت سوزانده می‌شد که این میزان اکنون به کمتر از ۲۰ درصد تقلیل یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، محمدرضا نادری روز یكشنبه(۲۳ آبان ۱۴۰۰) در نشست بررسی طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت با حضور نمایندگان اداره كل حفاظت محیط زیست استان خوزستان اظهار داشت: برای جمع‌آوری کامل گازهای همراه طرح‌ها و پروژه‌های متعددی تعریف شده كه در صورت تامین اعتبار لازم و اجرای آن‌ها، در آینده‌ی نزدیک هیچ گازسوزی در مناطق نفتخیز جنوب نخواهیم داشت.

گازسوزی در اطراف کلانشهر اهواز به حدود ۵ درصد کاهش یافته است

وی با بیان اینكه هم اكنون حدود ۸۵ درصد گازهای همراه نفت در مناطق نفتخیز جنوب جمع‌آوری و به مبادی مصرف و یا تزریق در مخازن ارسال می‌شوند گفت: قبل از انقلاب افزون بر ۸۰ درصد گازهای همراه سوزانده می‌شد که با اجرای ۹ طرح تزریق گاز و فاز اول طرح آماک، این میزان به کمتر از ۲۰ درصد در گستره مناطق نفتخیز جنوب و به حدود ۵ درصد در محدوده کلانشهر اهواز کاهش یافته است.

مهندس نادری ادامه داد: برای جمع‌آوری گازهای باقیمانده نیز در كوتاه مدت برنامه‌هایی دیده شده كه از جمله آنها فروش گازهای مشعل به بخش خصوصی است كه در این ارتباط ۴ قرارداد در حال اجرا داریم.

وی به طرح‌های عمده این شركت برای كاهش گازسوزی‌ها اشاره داشت و افزود: در این زمینه ۲۲ پروژه با سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج‌فارس، ۶ پروژه با سرمایه‌گذاری پتروشیمی مارون، ۹ پروژه در قالب طرح ۲۸ مخزن و ۲ پروژه با همكاری پتروپالایش مسجدسلیمان در دست اجراست که با اجرای آنها در آینده‌ی نزدیک، شاهد خاموش شدن همه‌ی مشعل‌ها در مناطق نفتخیز جنوب خواهیم بود.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره علت‌های گازسوزی در تاسیسات توضیح داد: بخش کوچکی از گازسوزی‌ها مربوط به ایمنی تاسیسات است که قابل حذف شدن نیست و بخشی دیگر نیز هنگام تعمیرات اتفاق می‌افتد.  اما عوامل خارج از کنترل ما مثل نوسانات و قطعی برق و یا بروز مشكل در واحدهای مصرف كننده گاز مانند پتروشیمی‌ها نیز موجب گازسوزی‌های مقطعی و موقت می‌شود.

وی با تاكید بر اینكه رعایت دستورالعمل‌های محیط زیستی در مناطق نفتخیز جنوب جزء الزامات تولید است گفت: هدف ما از اجرای جمع‌آوری گازهای همراه نفت، هم حفظ سرمایه‌ی ملی و جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی و هم حفظ محیط زیست است.