لزوم تضمین تداوم تولید به همراه بهره‌وری در زمان شرایط تحریم بسیاری از سازمان‌های صنعتی را بر آن داشته که به موضوع بومی‌سازی و حفظ سرمایه‌های تجهیزاتی نگاه ویژه داشته باشند و نقش واحدهایی که وظیفه نگهداری و تعمیرات را بر عهده دارند خصوصاً در حوزه تجهیزات تخصصی که تامین آنها وابستگی شدید به خارج از کشور را دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
محمد دادفر رئیس سامانه‌های الکترونیکی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی اظهار داشت: واحد سامانه حفاظتی مسئولیت سیستم‌های نظارت تصویری و کنترل تردد، اعلام و اطفا حریق و تعمیرات تجهیزات الکترونیکی را در شرکت فولاد خوزستان عهده‌دار است.

کارگاه الکترونیک درجایگاه زیر مجموعه این واحد، وظیفه تعمیر تجهیزات اندازه‌گیری الکتریکی، ابزار دقیق، الکترونیک قدرت و آزمایشگاهی را بر عهده دارد که با استفاده از توان و تخصص داخلی اقدام به احیای مجدد این تجهیزات می‌نماید.

وی در بیان هدف کارگاه الکترونیک اظهار داشت: با توجه به تنوع و تکنولوژی خاص قطعات الکترونیک و ابزار دقیق که به‌ شدت تامین و واردات آنها مشمول قوانین تحریم می‌باشد، این واحد با هدف استراتژیکی کاهش هزینه‌ها و تضمین تداوم تولید از روش‌هایی نظیر مهندس معکوس، مهندسی مجدد، آزمون و خطا و طراحی و تعمیر بر اساس قطعات معادل داخلی، اقدامات تعمیراتی را به انجام می‌رساند.

دادفر با اشاره به نوع فعالیت‌های این کارگاه در سال جاری گفت: از فعالیت‌های مهم این کارگاه در سال جاری، می‌توان به راه‌اندازی مجدد ۴ عدد درایو کنترل سنگین بالای ۲۵۰ کیلوواتی در واحد فولاد سازی، سه دستگاه UPS با توان بالای ۲۵ کیلو وات در واحدهای گندله‌سازی و احیا، بومی‌سازی درایو کونو کرن جرثقیل ارسال محصول و هیترهای آزمایشگاهی، تعمیر و راه اندازی دستگاه پالیش اتومات آزمایشگاه فولادسازی اشاره کرد.

وی با اشاره به صرفه اقتصادی عملکرد این واحد برای شرکت تصریح نمود: ارزش تعداد ۲۸۰ تجهیزات احیا شده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ ، یک هزار و ۲۵۰ هزار میلیارد ریال، معادل یکصد و بیست و پنج میلیارد تومان می‌باشد که برخی از آنها ارتباط مستقیم با روند تولید داشته‌اند.

رئیس سامانه‌های الکترونیکی شرکت، ماموریت‌های ویژه کارگاه الکترونیک در سال جاری را در قالب: ساماندهی و افزایش بهره‌وری UPS های شرکت، بومی‌سازی کامل سیستم کنترل جرثقیل‌های مجهز به تکنولوژی انحصاری شرکت کونو کرن که بر عهده این واحد قرار داده شده است با همکاری واحد تحقیقات و نت ارسال محصول در حال پیگیری می‌باشد، برشمرد.

وی در پایان با تشکر از تلاش همکاران خود در این واحد خاطرنشان کرد: انجام این مهم با برنامه مستمر یادگیری و روحیه چالش پذیری، سعی شده در کارگاه نهادینه گردد. همچنین حمایت‌های اثربخش معاونت بهره‌برداری و مدیریت بخش نگهداری و تعمیرات که با نگاه ویژه خود به مقوله اتکا و اعتماد به توانمندی و پتانسل متخصصین بومی، همواره راه‌گشای چالش‌ها بوده‌اند، میسر شده است.