بزرگترین گردهمایی ملی صنعت نیشکر در کشت و صنعت حکیم فارابی برگزار شد.
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار طرح برپایی جشنواره برداشت نیشکر را مطرح و درخواست ثبت ملی نمود که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در تقویم گردشگری کشور ثبت گردید.
آیین رونمایی از پوستر اولین جشنواره ملی برداشت نیشکر (شکرستان ۱۴۰۰) به عنوان محور تبلیغاتی، روز ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و مدیرعامل شرکت توسعه ‌نیشکر و صنایع جانبی در محل هتل نیشکر اهواز برگزار شد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، کشت و صنعت حکیم فارابی را به عنوان میزبان اولین جشنواره انتخاب نمود. اولین نشست هماهنگی این رویداد ملی روز ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ در محل هتل نیشکر جهت تعیین مکان برگزاری مراسم، محل برپایی نمایشگاه و جانمایی غرفه ها، با حضور مدیریت روابط عمومی هولدینگ توسعه نیشکر، مدیرعامل شرکت میزبان به عنوان دبیر جشنواره و مدیران شرکت سدادفام توسعه و هتل نیشکر، برگزار گردید.

این نشستها با هدف هماهنگی در راستای هرچه باشکوهتر برگزار نمودن این رویداد ملی با حضور مدیران میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، مدیریت روابط عمومی هولدینگ توسعه نیشکر، مدیرعامل شرکت حکیم فارابی ، تورلیدرها (راهنمایان گردشگری) و مسئولین اجرایی جشنواره برگزار گردید.

با همراهی و مشارکت و در قالب یه کار تیمی مدیریتی منسجم در مجموعه شرکت فارابی مقدمات و تمهیدات لازم برای هر چه باشکوه برگزار نمودن این رویداد ملی آغاز گردید.


جشنواره ملی برداشت نیشکر از ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ به میزبانی شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی آغاز شد. مراسم افتتاحیه جشنواره با حضور و سخنرانی مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیرعامل شرکت حکیم فارابی، معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و معاونت ایشان رسما آغاز گردید. نمایشگاه جانبی جشنواره نیز با حضور ۱۹ غرفه شامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، واحدهای نیشکری و صنایع جانبی، هتل نیشکر و ۹ غرفه مربوط به صنایع دستی شهرستانهای اهواز، کارون، باوی، شوش، شوشتر، خرمشهر، شادگان، سازمانهای مردم نهاد و غرفه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افتتاح گردید که مورد استقبال پرشور علاقه مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت. پخش کلیپهای مربوط به فعالیتها و دستاوردهای شرکتهای نیشکری، پخش نماهنگ و کلیپهای گردشگری در سالن محل برگزاری جشنواره از دیگر برنامه های روز نخست بود. در ادامه از برگزیدگان جشنواره مطبوعاتی شهد رسانه که توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برگزار شده بود تقدیر به عمل آمد. دومین روز جشنواره با ارائه مقالات پژوهشگران نیشکری  حول موضوع تلفیق صنعت نیشکر و گردشگری بود که  از ایده ها و خلاقیتهای خود در این زمینه سخن گفتند، چهارده مقاله به دبیرخانه اولین همایش علمی گردشگری نیشکر در موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر ارسال شده بود. در پایان از مقالات برتر تقدیر به عمل آمد. در حاشیه روز دوم جشنواره و بازدید از نمایشگاه، مسئولین اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان خوزستان و با حضور حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، فقیه ناظر بر امور حلال کشور پروانه کاربرد نشان حلال توسط ایشان به مدیرعامل کشت و صنعت حکیم فارابی تقدیم شد.  کشتزارهای نیشکر فارابی در دومین روز جشنواره میزبان اولین تور عکاسی نیشکر با محوریت عکاسی کشاورزی و با هدف ثبت تصاویر ماندگار از برداشت نیشکر و معرفی پتانسیلهای ژئوتوریستی به علاقه مندان با حضور بیش از ۴۰ عکاس بود. در نخستین ساعات روز پایانی این گردهمایی ملی و در روز جمعه، برای نخستین بار، اولین تور دوچرخه سواری با حضور ۱۱۰ دوچرخه سوار و هم رکاب با تنی چند از فرزندان خانواده های نیشکری و در مسیری حدود ۱۰ کیلومتر با گذر از میان مزارع نیشکر فارابی تا محل نمایشگاه برگزار شد و در پایان از این دوچرخه سواران توسط مدیرعامل و معاونین شرکت حکیم فارابی با اهدای جوایزی تقدیر گردید، همزمان با تور دوچرخه سواران و در سوی دیگری از کشتزارهای فارابی، نقاشان خوش ذوق ساعاتی را در مزارع نیشکر به طراحی و نگارگری از مزارع و کارخانه پرداختند و آثار زیبایی را به ثبت رساندند. خانواده های کارکنان محترم نیشکری نیز در این روز و با حضور گرم خود و بازدید از نمایشگاه، رونق بخش این همایش بودند. استقرار ایستگاههای پذیرایی، آبگیری نیشکر جهت پذیرایی از شرکت کنندگان و میهمانان و همچنین غرفه پرتاب دارت در جوار نمایشگاه شور و نشاط را در میهمانان و خانواده ها دو چندان کرده بود و مورد استقبال قرار فراوان گرفت. اولین جشنواره ملی برداشت نیشکر که چندی پیش با پیشنهاد شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت ملی رسیده بود از ۲۶ لغایت ۲۸ آبان ۱۴۰۰ در شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی برگزار شد.