برای نخستین بار آزمایش میدانی ابزار سامانه ایمنی مشبك‌كاری چاه با همكاری یك شركت دانش‌بنیان در شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام شد.

معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این خبر گفت: این سامانه با كنترل ولتاژ ناشی از امواج مغناطیسی، رادیویی، الكترومغناطیسی و غیره بر روی چاشنی، از انفجارهای ناخواسته و خسارت‌های مالی ناشی از آن به هنگام عملیات مشبك‌كاری چاه‌های نفت و گاز جلوگیری می‌كند و ضریب ایمنی را بالا می‌برد.

دكتر رامین روغنیان افزود: این سامانه طی دو مرحله در یكی از چاه‌های میدان اهواز و یكی از چاه‌های میدان آغاجاری با موفقیت آزمایش شد و برای انجام آن اداره‌های مهندسی بهره‌برداری و مهندسی پتروفیزیك معاونت مهندسی نفت شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شركت‌های بهره‌برداری نفت وگاز كارون و آغاجاری و شركت بومی و دانش بنیان آریا ایرانیان مشاركت داشتند.

وی با بیان این‌كه این سامانه جزو اقلام تحریمی است گفت: این ابزار در مرحله دوم آزمایش بر روی یكی از چاه‌های میدان آغاجاری بهینه سازی و بروزرسانی شد و می‌توان در عملیات‌های مشبك‌كاری از آن استفاده كرد.

دكتر روغنیان خاطرنشان ساخت: عملیات مشبك‌كاری یكی از مهمترین اقدامات مهندسی در تكمیل یك چاه است كه با هدف ایجاد ارتباط بین چاه و لایه تولیدی مخزن برای استخراج نفت و گاز انجام می شود و از حساسیت زیادی برخوردار است