مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از بومی­‌سازی و ساخت قطعه یدكیCarrier انجكتورهد به عنوان بخش مهمی از دستگاه لوله‌مغزی سیار برای اولین بار در مناطق نفتخیز جنوب و راه اندازی دستگاه لوله مغزی سیار ۱۱۸ خبر داد.

مهندس یونس عباسی لرکی گفت: دستگاه لوله مغزی سیار ۱۱۸ به علت بروز اشكال در سیستم زنجیر اصلی انجكتورهد و خرابی قطعه خاص یدكی Carrier، از مدار عملیات خارج گردید که به علت مشكلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، امكان تأمین آن در كوتاه مدت میسر نبود، لذا كارشناسان این مدیریت بومی‌سازی قطعه مذكور از طریق شركت­‌های سازنده داخلی را در دستور كار قرار دادند.

وی با بیان اینكه این تجهیز از اهمیت زیادی در دستگاه لوله‌مغزی سیار برخوردار است افزود: پس از مطالعات توسط مرکز متالوژی و مشخص شدن آلیاژ خاص آن نسبت به واگذاری ساخت قطعه به شركت‌ سازنده داخلی اقدام شده و در مرحله نخست با توجه به دارا بودن نقشه‌های ساخت و آنالیز مواد، سفارش ساخت نمونه داده شد و پس از تایید مرکز پژوهش متالوژی نسبت به سفارش ساخت ۶۰ عدد اقدام گردید.

 مهندس عباسی لرکی ادامه داد: کارشناسان خبره و متخصص این مدیریت با استفاده از قطعات ساخته شده، دو عدد زنجیر انجكتورهد جمع‌آوری و بر روی دستگاه لوله مغزی سیار ۱۱۸ نصب و پس انجام تست‌های كارگاهی (Pull Test) آماده به کار شد که در آزمایش میدانی پس از نصب مجرابند سیمانی و اسیدکاری بر روی دو حلقه چاه در میدان اهواز با موفقیت كامل وارد چرخه عملیات شد.

 مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینكه این اقدام صرفه جویی قابل توجهی به‌دنبال داشته است گفت: هزینه خرید یك دستگاه انجكتورهد بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال است.

 وی خاطرنشان‌ساخت: دستگاه لوله مغزی سیار ۱۱۸ جمعاً تاكنون ۶۱۶ فقره عملیات­‌های مختلف شامل اسیدكاری، مجرابند سیمانی، احیاء چاه با نیتروژن، نمودارگیری با E-Line، كشتن چاه، رفع مانع، نصب پلاگ­‌های ارتجاعی قابل بازیافت، نصب و بازیافت پلاگ­‌های Wire Line، مشبككاری در گستره جغرافیایی مناطق نفتخیز جنوب را به‌نحو مطلوب انجام داده و در همین راستا حجم اسید و نیتروژن پمپ شده توسط دستگاه مذكور بیش از ۰۰۰ر۳۵۰ر۴ گالن بوده است كه بیانگر جایگاه و نقش مؤثر دستگاه لوله مغزی سیار در امر مهم و خطیر نگهداشت و افزایش تولید می‌باشد.