“آیت اله محسن حیدری” با بیان اینکه بحث ذخایر آبی در کشور ایران طبق آمارها در مرز بحران قرار دارد وعقل حکم می کند تدابیر لازم در خصوص بهینه سازی مصرف آب از سوی تمامی نهاد های مرتبط با جدیت دنبال شود، گفت : با صرفه جویی در مصرف آب می توانیم به حفظ این منبع طبیعی کمک کنیم چرا که صرف جویی در مصرف آب و حفظ آن برای نسل های آینده یک ضرورت است.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه صرفه جویی در اسلام خاطر نشان کرد : آب نعمتی الهی است و همگی با استفاده بهینه ، صرفه جویی و درست مصرف کردن ، باید شکر گزار این نعمت خدادادی باشیم و در این راه مبلغان و روحانیون به جهت وظیفه ای که دارند بخوبی می توانند نقش بسزا و تاثیرگزاری بر ترویج این فرهنگ داشته باشند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد ، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون نیز با بیان اینکه اهمیت آب و بحث صرفه‌جویی در منابع آب یکی از مباحث جدی و چالشی در سطح کشور است ، گفت: ضرورت بحث آب و مدیریت آن یک اصل است و صرفه‌جویی در مصرف آب نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.
” الماس سنایی مطلق” با اعلان هشدار نسبت به کمبود بارندگی در پاییز امسال و کاهش سطح منابع آب کشاورزی ، افزود: کاهش بارندگی و تداوم پدیده خشکسالی سبب شده تا سرشاخه ها و چشمه سارهای رودخانه مارون کم آب و یا خشک شوند و میزان ورودی آب به مخزن سد مخزنی مارون به شدت کاهش پیدا کند و حجم عظیمی از دریاچه که هر ساله بر اثر بارندگی و سیلاب پر می شد، امسال خالی بماند.
وی با اشاره به این که حوضه آبریز مارون از حوضه های مهم در استان خوزستان بوده به طوری که نقشی حیاتی در بخش کشاورزی و تولید انرژی دارد. تصریح کرد: سد مخزنی مارون برای آبیاری ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دشتهای بهبهان ، جایزان ، رامشیر و شادگان طراحی شده است ولی با افزایش جمعیت فعال در بخش کشاورزی، این سد مخزنی عملاً سطح بیشتری از زمین های کشاورزی را تحت پوشش دارد که این امر باعث شده منابع و مصارف آب با هم تناسب نداشته باشد.
سنایی مطلق با بیان این که با شرایط موجود، محیط زیست منطقه نیز دچار تنش شده، حجم مخزن سد را در شرایط نرمال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواند و تصریح کرد: با کاهش به وجود آمده، این رقم به کمتر از ۳۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است که مقدار قابل توجه آن حجم مرده و غیرقابل استحصال میباشد.