مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: از مجموع مطالبات نخلداران، تاکنون ۱۸۰میلیارد ریال به حساب آن‌ها واریز شده است و پرداخت بقیه مطالبات با ادامه رایزنی مستمر با سازمان متبوع به صورت حضوری در حال پیگیری است.

محمدامین معین راد اظهار داشت: مقدمات پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر به نخلداران در حال انجام است که با انام فرایند اداری آن، به زودی بخشی دیگر از مطالبات نخلداران خوزستانی به حساب آنان واریز می‌شود.ج

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان در ادامه افزود:احتمال دارد کل مطالبات نخلداران خوزستانی تا ۱۵دی ماه ۱۴۰۰ به حساب آنان پرداخت شود.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، حمیدیه، کارون و باوی و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هفته گذشته گفته بود همه مطالبات نخلداران خوزستانی که امسال خرمای استعمران خود را به دولت فروختند تا ۱۵آذر ۱۴۰۰ پرداخت خواهد شد.

این وعده نماینده مجلس بازتاب زیادی در رسانه‌های مجازی و مطبوعاتی داشت و بسیاری از نخلداران خوزستانی منتظر بودند تا روز ۱۵ آذر (دیروز) همه مطالبات خود را دریافت کنند، ولی چنین اتفاقی رقم نخورد.

اسماعیل قادری فر مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مهرماه گذشته در بازدید از مراکز خرید تضمینی خرما در آبادان و شادگان قول داد مطالبات نخلداران خوزستانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت می‌شود.

خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال توقف از ۲۴شهریور ماه ۱۴۰۰ تا ۱۰ آبان در خوزستان شروع شد و بر اساس معیار درجه بندی خرما که به تصویب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کشور رسید هر کیلوگرم خرمای استعمران ۱۵۰دانه درجه یک، ۱۸۰ دانه درجه ۲ و بالاتر از ۱۸۰ دانه درجه سه محسوب شده و بر این اساس قیمت گذاری شد.

بخش زیادی از خرمای استمعران خوزستان، از سوی ۶۰ کارگاه بسته بندی بخش خصوصی خریداری شد.

کل تولید خرمای استعمران استان خوزستان حدود ۱۴۶ هزار تن بود که از این میزان ۸۵ هزار تن صادر و ۲۶ هزار تن نیز در بخش فرآوری صنعتی داخل استان جذب خواهد شد.

مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است که امسال از این میزان در مجموع ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شد که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش داشت.

شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما هستند.