رضا امینی شنبه شب در نشست با مسوولان رسانه ای استان خوزستان، با بیان اینکه کم کاری سال های گذشته موجب شده تا این شهر با انباشت مشکل مواجه باشد، ادامه داد: وابستگی سیاسی سم مهلک مدیریت شهری اهواز شده است و این موجب شده تا تغییر مدیران در شهرداری با هجمه های زیاد سیاسی مواجه باشد.

وی ادامه داد: کارگرانی در شهرداری وجود دارند که وابسته به پیمانکار هستند، به فرمان پیمانکار کارشکنی می کنند. از شهرداری پول می گیرند و علیه شهرداری عمل می کنند و هیچ کارکردی هم برای شهرداری ندارند که باید این وضعیت نابسامان، تغییر کند.

امینی ادامه داد: پیمانکاری در شهرداری اهواز بر اساس قرارداد تنها باید  ۲۰۰ نیرو برای نظافت می گرفت ولی پیمانکار ۷۰ نفر بیشتر از قرارداد جذب کرده و به جای استفاده از این نیروها در نظافت شهری به عنوان موضوع قرارداد، این نیروها در بخش های اداری و مالی شهرداری به کار گرفته شده اند که از اساس خلاف است.

وی افزود: از طرفی بر اساس قراداد، شهرداری ملزم به پرداخت حقوق به افراد مازاد جذب شده توسط پیمانکار نیست ولی به محض پرداخت نشدن حقوق آنها، شاهد تجمع این افراد و فشار به شهرداری برای پرداخت این حقوق به صورت غیرقانونی هستیم که امکان ادامه این روند وجود ندارد.

یک سانتیمتر مجوز حفاری جدید در اهواز صادر نمی شود

شهردار اهواز، گفت: با توجه به بارندگی پیش رو، شهرداری برای کمک به تکمیل شبکه فاضلاب همراهی می کند ولی به محض عبور از فصل بارندگی ، یک سانتیمتر مجوز حفاری جدید در این شهر داده نمی شود مگر اینکه دستگاه های متولی حفاری های گذشته را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: حفاری در شهر اهواز باید قاعده مند و بر اساس دستورالعمل واحد و تعیین محدوده زمانی اجرا شود ضمن اینکه دستگاه حفاری کننده باید به محض پایان عملیات، اقدام به زیرسازی و آسفالت محل حفاری کند.

وی با بیان اینکه ۲۲۰ نقطه شهر اهواز با کنده کاری و حفاری مواجه است گفت: هزینه هر تن قیر ۱۲۰میلیون ریال است البته خرید آسفالت برای کاهش مشکل معابر شهری اهواز در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا لکه گیری معابری که با مشکل جدی مواجه هستند در اولویت قرار دارد.

 

این همه تجمع و تحصن علیه شهرداری در مدت اندک بی سابقه است

با بیان اینکه برخی بازی ها و کارشکنی های سیاسی در تلاش برای سنگ اندازی در جلوگیری از بازگرداندن مدیریت شهری به ریل صحیح خود هستند گفت: این همه تحصن کارگری علیه شورا و شهرداری اهواز در این مدت کوتاه بی سابقه است.

شهرداری اهواز با بیان اینکه بازگردادندن شهرداری به ریل صحیح مهمترین اولویت مدیریت شهری است، گف: همه شهرداری ها شرکت هایی دارند که سهامداران آن کارکنان و کارمندان شهرداری هستند که در مناقصه ها شرکت می کنند و کارهای خدمات شهری را انجام می دهند.

امینی گفت: ۲ روز حقوق پرداختی کارگران شهردرای اهواز در مهرماه امسال به تاخیر افتاد و به جای پنجشنبه در شنبه واریز شد و در این مدت با تحصن و تجمع پیمانکار و کارگر شهرداری مواجه شدیم که متعاقب آن تماس های متعدد از حراست ریاست جمهوری گرفته شد که در اهواز چه خبر است.

 

سازمان های شهرداری در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز ناتوان هستند

وی با بیان اینکه هم اکنون حقوق کارکنان ۱۷ سازمان شهرداری از سوی شهرداری مرکزی پرداخت می شود، افزود: سازمان عمران به عنوان بازوی شهرداری که در شهرهای دیگر این سازمان کمک کار شهرداری است، نه تنها گره ای از مشکل شهرداری اهواز باز نمی کند بلکه کار به جایی رسیده است که باید حقوق کارکنان آنها را نیز شهرداری مرکزی پرداخت کند.

امینی با انتقاد از به هم ریختگی شهری در اهواز ادامه داد: بسیاری از اقدام ها در نصب تابلوهای تبلیغی غیرقانونی بوده است و طبق قانون هر کس در شهر آلودگی های سمعی و بصری ایجاد کند باید عوارض پرداخت کند.

شهردار اهواز افزود: تنزل جایگاه مدیریت شهری در اهواز موجب شده که هر کس به خود این جسارت را بدهد که منظر شهری را برای تبلیغ مغازه خود به هر شکل ممکن تخریب کند.

وی ادامه داد: تمام تابلوهای تبلیغی مغازه ها بر اساس قانون نه تنها باید از یک قاعده واحد پیروی کنند بلکه باید عوارض آن را نیز به شهرداری بپردازند ضمن اینکه تابلوهای تبلیغاتی که غیرقانونی نصب شده اند باید پایین کشیده شوند.

 

با تعطیلی میدان میوه الغدیر مخالفیم

امینی، با اشاره به تعارض میان میدان میوه و تره بار مرکزی و میدان میوه الغدیر اظهار داشت: در اهواز بین میدان میوه و تره بار الغدیر با سابقه حدود ۳۵ سال و میدان مرکزی میدان میوه و تره بار که به تازگی احداث شده تعارض وجود دارد که همواره این ۲ با چالش جدی مواجه بوده اند.

وی با بیان اینکه احداث میدان مرکزی میوه و تره بار با حمایت های اشتباه دستگاه های خارج از شهرداری در اهواز ایجاد شده است، ادامه داد: میدان میوه و تره بار الغدیر دارای تعارض مالکیتی و مناقشه اقتصادی جدی است و این موضوع اهرمی برای به تعطیلی کشاندن آن شده است.

شهردار اهواز تاکید کرد: همه دستگاه های نظارتی وظیفه دارند با تعریف ساز و کاری دست واسطه ها و دلالان میوه در میدان الغدیر که موجب افزایش قیمت میوه می شود را قطع کنند ولی بنده قائل به تعطیلی این میدان برای رونق میدان میوه و تره بار مرکزی نیستم حتی اگر اعدامم کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری و دستگاه های نظارتی در گذشته برای ساماندهی میدان میوه و تره بار الغدیر کوتاهی کرده اند، ادامه داد: باید با متخلفان در میدان میوه و تره بار الغدیر برخورد قاطع شود ولی برای خوش آمد کسی، جای دیگر را تعطیل نمی کنیم.

 

سهم عوارض در درآمدهای شهرداری اهواز یک دهم کلانشهرهای دیگر است

امینی بدهی شهرداری اهواز را ۶ هزار میلیارد ریال دانست و گفت: درآمد شهرداری اهواز در ۶ ماه نخست امسال ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است که ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال آن از محل ارزش افزوده بوده است ضمن اینکه سهم عوارض کمتر از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که این رقم در سایر کلانشهرها حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

شهردار اهواز در خصوص سایت صفیره محل پسماندهای شهری نیز گفت: سه سرمایه گذار برای سایت صفیره پای کار آمده است ضمن اینکه دفن زباله در دنیا منسوخ شده و پسماند عفونی باید توسط دستگاه های تولید کننده بی خطر شود همچنین  بخش های بیمارستانی باید کوره زباله سوز داشته باشند.

امینی، اظهار داشت: زباله سوزی و استحصال کمپوست از پسماند در سایت صفیره در دستور کار است و با اجرای لوله کشی، گازهای تولیدی این سایت جمع آوری می شود تا جلوی آتش سوزی این سایت گرفته شود.

وی با تاکید بر ضرورت برخورد قانونی با تخلیه کنندگان نخاله های ساختمانی ادامه داد: نیروهای شهرداری که مسول برخورد با این تخلف ها هستند کم کاری می کنند و این در حالی است که اگر یک روز حقوق آنها به تاخیر بیفتد تجمع و تحصن می کنند.