در راهپیمایی ۷ دی که حرکتی ماندگار در تاریخ ولایت مداری و بصیرت مردم اهواز  بود پس از آن این موضوع به فرهنگ تبدیل و به خلق حماسه ۹ دی ختم شد.

بر خود می بالیم که مردم غیور  و همیشه در صحنه خوزستان با تشخیص به‌موقع و بصیرت خود در صحنه حاضر شدند و قبل از مردم کشور در خیابان‌ها حاضر شدند و جنایات فتنه گران در روز عاشورای آن سال را محکوم کردند، در روز ۷ دی توسط مردم اهواز  به خیابان ها آمدند و با تجمع در مقابل دادگستری خوزستان، خواستار محاکمه فوری فتنه گران شدند.

ناگفته نماند که در فتنه ۸۸ برخی خواص مردود، که در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده بودند، مخالفت نموده، همه چیز و همه کس را متهم  و حتی حاضر شدند با دشمنان قسم خورده نظام همراه شوند و به طور مستقیم از بیگانگان خط بگیرند و به نسخه های آنان عمل کنند و تا حد براندازی نظام پیش روند و کشور را به اغتشاش بکشانند و حتی به قتل و غارت دست بزند، آنان خواص گمراه بودند که حق و خواسته هایشان را مشروع و قانونی جلوه می دادند تا زمینه را برای فتنه گران مساعد سازند. اما رهبر فرزانه و بصیر انقلاب هوشیارانه و با اقتدار درست یک هفته پس از برگزاری انتخابات در خطبه های نماز جمعه، آب پاکی را روی دست ناپاک امریکا و صهیونیست ها و بدخواهان داخلی ریختند و در بیاناتی نقشه دشمن را نقش بر آب کردند.

از سویی دیگر ذکر این نکته ضروری است؛ از مهمترین زمینه های اصلی شکل گیری حماسه ۹ دی هتک حرمت ماه محرم و روز عاشورا بود که باعث جریحه دار شدن احساسات مذهبی مردم کشورمان شد،  اوج حرکت این افراد در روز عاشورا گویای این بود که آنها معتقد به ارزش ها و مظاهر اسلامی از جمله امام حسین(ع) و عاشورا نبودند و به همین دلیل روز عزای امام حسین(ع) را به جشن و پایکوبی تبدیل کردند و به صفوف نماز عزاداران و افرادی که بر حسب ظاهر چهره حزب اللّهی داشتند، حمله کردند و شعار هایی دادند که نشانگر مبارزه اساسی با نظام اسلامی  و اصل ولایت فقیه بود و همین دلیل مردم را به صحنه کشاند.

این هتک حرمت به عاشورا و عزاداران حسینی، ملّت ایران را نگران و چشمان آنان را گریان کرد و ۹ دی ماه واکنش به این حرکت و اعلام حمایت از ولایت و شخص مقام معظّم رهبری بود.

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که قیام و حرکت ملت ایران در یوم الله ۹ دی ۸۸ بیانگر ولایتمداری، بصیرت، دشمن شناسی و زمان  شناسی آنان بود و به طور شایسته از نظام، انقلاب و ولایت دفاع کردند البته با مدیریت و ارشاد راهگشای رهبر معظم انقلاب هم در بی  اثر کردن توطئه شوم دشمنان برای براندازی نظام و انقلاب تأثیر و نقش بسزایی داشت.